Low-Frequency lab DIY draad

SRPP

Ouwe rot
Dus, in plaats van in allerlei andere threads info over mijn gefrobel te posten, leek het me handig dit te combineren in 1 thread.

Als eerste, net de eurorack PSU print opgebouwd en getest (zie showcase thread)
20150322_122405-1_zps3t1jrefo.jpg

Hij doet het prima, wel opletten dat de regelaar (elektrisch) geisoleerd van de heatsinks moeten worden gemonteerd (heb hem gelukkig getest zonder de regelaars vast te schroeven en daarna niet meer aan gehad, realiseerde het me op tijd). Serieuze vonken als je dat vergeet!

Link naar build doc

Ik heb nog wat PCB's over, dus bij interesse, mail/ PB maar.

Deze voeding ga ik in een skiff monteren, volgens mij had ik daar al een foto van gepost, maar hier alsnog:
20150217_084224_zpsa9ltswd5.jpg

iTead pakketje! Het heeft even geduurd ivm. Golden week (12 feb besteld 24 maart ontvangen).
20150324_201630_zpsqou9knaw.jpg

Dual filter preamp voor mijn basgitaar (eindelijk!)
OR gates
Mixer
CGS chime
Buizen preamp (Russische submini tubes), zonder voeding, dus daar moet ik nog even iets voor verzinnen.

Zit gewoon een knopje voor hoor :D
Misschien voor jou ook wel handig gezien jouw snel uitbreidende DIY imperium :)

Ergens anders was het al ter sprake gekomen, ik heb een paar PCBtjes laten maken die BCM847bs gebruiken, en dat zijn voor mij te kleine delen om met de bout te solderen. Het leek me een goed idee om eens te proberen om zelf met een oventje te reflowen.
20151112_211731_zpscat3m9xp.jpg

Tadaaah, bij DX.com een tijd geleden al eens een digitale thermometer gekocht met een thermokoppel, weet niet meer wat ie kostte, weinig.
Oventje van de BCC voor 49 euri (viel nog niet mee, een paar jaar geleden zag je ze ook wel voor minder bij bouwmarkten e.d. maar daar zijn ze verdwenen).
Resultaat eerste test:
20151112_204944_zpszvrv9w9o.jpg

Ik heb soldeerpasta met lood gebruikt, gekocht bij Brigatti in EHV.

Voorverwarmen tot 45 graden, pcb's erin.
Door laten warmen tot 140 graden, verwarming uit, warmt nog wat na.
Als ie niet tot 165graden komt, bij 155 graden nog even verwarming aan.
2-3minuten soak circa 165graden
Daarna verwarming weer aan
Bij 190 graden uit, warmt weer door
Ongeveer 1-2 minuten peak temp 200-210 graden
Daarna deur klein beetje open, afkoelen tot 140 graden, deur verder open afkoelen tot 100 graden, deur helemaal open tray iets naarbuiten tot ca 60 graden.
Pcb's inspecteren.

Geen besturing nodig, gewoon met de hand de verwarming aan en uit zetten.

Op het internet zie je wel dat ze die pasta gewoon over de pads heen leggen voor IC's, in plaats van elk padje afzonderlijk, dat heb ik geprobeerd voor die kleine dubbeltransistoren, maar daar kreeg ik knijters van soldeerbruggen van.
Het volgende wat ik wil proberen is een stencil om de pasta aan te brengen.

Ook weer wat PCBtjes binnengekregen, en gisterenavond meteen een in elkaar geklust, leuke ADSR!
Het is de CMOS ADSR van Thomas Henry, met lichtshow :) Ik heb er schuifpotmeters voor gebruikt met ingebouwde LED's, Bourns PTL60. Die zijn maar in een paar waardes te koop, dus voor sustain heb ik 10k gebruikt (klopt met het origineel) en voor de rest 1M (zou eigenlijk 1M voor attack moeten zijn en Decay en Release 500k). De condensator die opgeladen wordt heb ik dan maar de helft zo klein gemaakt (470nF filmcap ipv. 1uF elco).
Nog wel een beetje weinig output (iets van 4.4 volt) maar deze ADSR is dan ook eigenlijk voor 15v. Eens even kijken wat ik er aan kan veranderen.

Wel "einde van de week, 's-avonds laat" momentje, drie keer checken waar de cmos 4001 en TL074 moet (allebei SMD) en vervolgens de twee toch verwisselen. Dremel erbij, hakken en zagen, en toen deed ie het!

Ik vond het opvallend hoe makkelijk dat reflowen eigenlijk ging, pasta erop, componenten plaatsen en in de oven ermee. Niet alle vooruitgang is slecht hoor :)

En stel dat je zelf een PCBtje etst ben je ook van dat geemmer met gaten boren af, best fijn hoor, dat was tenminste altijd wel iets waar ik erg tegenop zag qua "saaiheid" (nog afgezien van de troep die je mogelijk inademt, en die vast slecht voor je is).

Lijkt me prima tools om die SOT-32 transistoren goed op hun plaats vast te bakken, s39 eroverheen! :)

@SRPP:
Ik ben nu in de weer met twee propaanbranders met een vlam van een meter.
Knipoog terug.

je hebt soldeer [diy / tiffanny;]] kunstenaars
en pyro technikuss dude/dettes ;]
:bekdicht:

Ten aanzien van de Thomas Henry CMOS ADSR, gisterenavond de bipolaire 555 met een dremel verwijderd, daarna pootjes weggehaald met de soldeerbout en een CMOS 555 erin gesoldeerd, en dat werkt beter, meer output (iets van 5v) en betere reactie op de schuiven, de LED's zijn ook wat gelijkmatiger qua intensiteit over de vier schuiven.

De output is een spanningsdeler, en daar zit nu 2x 2k in, dat ga ik veranderen in 1k boven en 3k onder (of zoiets, 1k2 en 3k3 of zo).
Verder een fijne ADSR, lijkt we beter geschikt voor wat langere/ tragerere envelopes, voor het korte spul vind ik die 100m ADSR van Frequencycentral tof.

20151121_142305_zpsvxky5rx6.jpg

Het vcf gedeelte werkt! Enorm dikke vcf, ben benieuwd of de vca zich ook zo makkelijk laat aanzwengelen.
De transistoren heb ik op de Ian Fritz methode gematched (7 paren).

Het was duidelijk denk ik, maar het schema is een moog ladderfilter en vca uit een mini.

Ja hoor, ik heb er nog negen :D
Maar eerst wil ik wel even kijken of die VCA werkt, als daar niks ernstigs in zit dan wil ik het restant wel verkopen, zelf heb ik er geen 10 in mijn rek nodig :)

Geldt overigens ook voor die ADSR die ik eerder postte, ik heb er daar zelf nu twee van gebouwd (zonder problemen), en misschien dat ik er nog een paar bouw, maar daar heb ik dus ook nog boards van (stuk of vijf denk ik).

Oh by the way, je moet er uiteraard wel een mud transistoren voor matchen, het makkelijkst is denk ik de Ian Fritz methode. Zijn website is uit de lucht, maar dat document is HIER terug te vinden. De PNP versie moet ik nog even maken voor dat paartje in de VCA.
Ik weet niet of het aan mijn batch transistoren lag, maar ik vond redelijk makkelijk paartjes (ouwe meuk die ik van een collega heb gekregen, van de Philips, BC548C).

https://youtu.be/ustOhKRB5q0

Hier is ie in actie, zal trouwens op nu ook wel wat oversturen, weet niet wat het interne signaalniveau van een minimoog is, maar het zal geen +/-5V zijn.

Op het PCB zit puur en alleen de VCF en VCA, ik denk dat ik er nog een PCBtje bij maak met wat mixing en buffering opties (later :D )

Back