Low-Frequency lab DIY draad

Moar panels :D

20160627_1856133_zpspkqemjrk.jpg

Eindelijk dan eens voorzichtig begonnen met het afbouwen van de Living VCO's
SAM_1430_zpserhy1oxz.jpg

Fuckton of wiring voor de boeg.........

Ben heel benieuwd of ie het doet, het was een van mijn eerste DIY synth PCB's, jaren geleden gekocht toen Juergen Haible nog leefde. Toen meteen bestuukt, maar nooit getest of bedraad vanwege option anxiety.

Wel, de Living VCO is voorlopig weer even in de "work in progress" bak terechtgekomen :D

Maarrrrrr, inmiddels wel een aantal VCA's gedaan. Een board met 4 v2164 VCA's erop voor de Toonzaal hier in Den Bosch.
Wilde het in eerste instantie niet doen, tweede bord bestuukt en die deed het wel....

Verder effe gauw een bordje gemaakt met twee heel simpele 3046 (discreet dus) VCA's. Schemaatje gevonden op de site van Jurgen/ Nini Bergfors Hier

Oorspronkelijk gepubliceerd door Chris Crosskey in Modulus aflevering 5

SAM_1523_zpsuxztrd0g.jpg

True to style zat er nog wel een foutje in :frons: dus krassenkrassenkrassen, en een paar extra draadjes.
Leuk VCAtje, DC coupled dus ook voor control voltages, kennelijk inverteert ie wel, moet ik nog even checken, da's lastig voor control voltages, niet zo voor audio.
Geen wiring nodig.

Verder NOG een iteratie van een mixer PCBtje waar ik er al een hoop van heb gemaakt. Het schema van Doepfer (doepfer DIY site.

SAM_1521_zpsddvghgqz.jpg

Dit keer met als optie SMT opamp of TH, mogelijkheid tot aansluiten 4 extra ingangen (nu zijn het er 4), en er is een cascade van te maken (subgroepen of matrix).
Handig, DC of AC optie zit er ook in, inverterende output en "regular", en offset op ingang 4 (als je er geen jack in steekt).

Verder nog een Minimoog VCA. Dit is het VCA gedeelte van de VCFVCA combi die ik eerder deed. Alleen dan met wat extra mogelijkheden en geen bedrading. Hij wil echter nog niet, maar misschien ligt dat aan de transistoren die niet goed gematched zijn.

Van de sint had ik de Peak Atlas DCA75 gekregen (transistor tester), en daarmee lees je Vbe af tot op een millivolt, dus ik dacht dat dat wel goed zou zijn. Maar da is nie.
In de handleiding hebben ze het over +/- 1% en +/-6mV, that doesn't cut the mustard ;{
Dus ja, torren matchen en dan nog eens proberen, schema's lijken te kloppen.

SAM_1527_zps8m1hnmkq.jpg

Is inderdaad wel een beetje "fingerspitzen" 15mm, net opgemeten. Had de ruimte nodig voor al die transistoren :)

Trouwens gisteren ook boards binnengekregen voor een ARP 2600 ring modulator, en hij werkt prima! Fijne ringmod hoor.
Straks even wat foto's posten.

Nog geen foto's van de ARP ringmod, maar ik heb er net wel een "real ring modulator" in elkaar gezet met diodes en tranformatoren. Ik had wat Edcor transformatoren die ik had liggen voor een ander project (beetje zonde om ze voor een ringmod te gebruiken, maar ze lagen ook al jaren in een bak......).
Tijdje geleden had ik op eBay een matched octet NOS germanium dioden gekocht.
Die bleken toch niet zo gematched (nou ja, alles binnen 0.18V, misschien ook maar niet over zeuren :D ), maar er was nog wel een kwartet uit te halen.
SAM_1530_zpsjt387kck.jpg

Ziet er niet fraai uit, maar klinkt tof, net weer een ander smaakje dan de EFM wildcat ringmod en de ARP ringmod.
Volgens mij is de impedantie van de trafo's wel een beetje laag, dus je hebt eigenlijk een buffer nodig, en dat is deze:
SAM_1531_zpshnhunvqj.jpg

Een miniatuur versterkertje (opamp met BD139-BD140 er achter), dus dat gaat prima.

Had nog een bordje liggen voor touch switches, ooit eens bij Hobbytronics deze gekocht: Hobbytronics touch IC
En er een bordje met touch panels voor gemaakt, nog niet van gekomen om er iets mee te doen, en inmiddels ook andere controllers in mijn setup, maar vier latching switches lijkt me handig (je kunt dat IC configureren voor latching of momentary, het PCB voorziet in de mogelijk heid om schakelaars hiervoor te gebruiken, maar dat heb ik nu niet gedaan.

SAM_1534_zps0socdj55.jpg

SAM_1533_zpsrzaa4phi.jpg

Destijds niet lang genoeg nagedacht over hoe het ding te monteren, dus daar moet ik even op broeden. Ook nog even iets maken zodat je niet de voeding kortsluit als je iets op die power connector legt, ZAP!

Inmiddels voor bovenstaande panels besteld bij Formjulor, maar ivm. feestdagen duurt dat even.
Wel nog wat boards binnen gekregen, een van de twee is een klein bordje met twee MFOS log VCA's erop:
20161229_223722_zpsfq8xdqdi.jpg

Werkt prima, handig dingetje. Heb nu wel even genoeg VCA's denk ik :)

Overigens bestel ik tegenwoordig ivm. risico op invoerrechten en vooral de naai opslag die erbij komt de boards per enkele stuks, er is naast supertraag en courier nu ook een TNT express optie bij iTEAD. Is maar ietsje duurder dan supertraag, maar is behoorlijk snel. Vorige order was op 19 december en gisteren heb ik die boards binnengekregen. Aanrader.

Ja precies, eerder bestelde ik bv 4-5x 10 boards om verzendkosten te besparen. Maar dan kwam er iets van 30 euro bij.
Nu bestel ik per project om onder de 22euro te blijven (excl verzendkosten). Met tntexpress heb je boards na de order in anderhalve week binnen.

Moar boards!

20170128_133427_zps7kvrvlov.jpg

Een tijdje geleden een klein bordje gedaan met twee attenuverters erop (de uitgebreide versie, zowel attenuvert als offset), met als idee om zelf een module te bouwen zoals de Makenoise Maths of Befaco Rampage. En na heel veel prullen het boardje eronder gerout gekregen. Ondanks het relatief beperkte aantal onderdelen wilde het niet lekker lukken om alles tussen al die jacks en in de beperkte ruimte in elkaar geflanst te krijgen, uiteindelijk toch gelukt, na wat vloeken.
Op dat board zit een analog logic gedeelte, met zowel AND als OR (schakelbaar, Maths heeft alleen OR volgens mij), en een mixer met normaal en geinverteerde output.
Nu alleen nog een VCS links en een VCS rechts, en eigenlijk wil ik dan nog twee functies erbij om echt alle vier de kanalen te gebruiken. Maar gezien de verhuizing, zal daar voorlopig niet van komen, als control voltage mixer/ source is ie ook al wel heel interessant denk ik, dus daar doen we het voorlopig maar mee.

Mocht er iemand een setje boards willen (2x attenuverter, 1x analog logic / mixer) dan laat maar weten, de meeste componenten zijn SMT (IC's, Ctjes, weerstanden)!

Verder nog:
Envelope%20follower%20layout_zpsglsyl5s0.jpg

De polyfusion envelope follower, op een klein bordje. Doet nog niet helemaal wat ie moet doen (de comparator sectie) dus daar moeten we nog eens in duiken :D

Ik krijg alleen maar transistor match schemas met negatief voltage ervoor, ik wil dat ook kunnen zonder negatief voltage ?
Je mag ook transistor niet aanraken enzo, en mijn multimeter gaat niet ver genoeg, vergeet het maar.

Trouwens wist je dat de Moog VCF bipolair is ?,
je hoort een beetje zo een phaser effect.

Je kan het beste die weerstandjes van de originele ladder verwissellen, dan gebruikt die niet zoveel stroom, met het originele schema is bijna kortsluiting, 4 keer 150ohm + 200 ohm + 220 ohm,
je gaat ook geen 1K weerstandje van + naar gnd aansluiten tog ?,
daarmee pas je ook het phaser effect aan, scope/luister het.

20170201_105915_zpshci4uyqa.jpg

Vier maal

20170201_105945_zpsrfkubial.jpg

Tamelijk compacte build.

Mocht er iemand geinteresseerd zijn in het schema:
Phil Gallo website

Let wel op dat er een fix nodig is omdat je anders last kunt krijgen van de
offset voltage van de opamp die de VCA of helemaal open of dicht houdt.

Mijn schema heb ik nog niet aangepast, maar in deze VCA zitten die 10M weerstanden wel (kwam ongeveer tegelijkertijd met die van mij uit).
Dogfaceaudio Pistolshrimp VCA

20170201_220343_zpsdhsgz6p1.jpg

Distance to CV met Sharp afstandssensor, zoals av500 deed op Muffwiggler
Enorm geinig, werkt heel goed als bediening voor filter cutoff, LFO speed en dergelijke.
De sensoren heb ik gekocht bij Reichelt, en daar hebben ze ook een kabeltje met de juiste connector, wel zo handig.

Nog boards over, dus bij interesse, etc. etc. geldt voor de meeste builds die ik hier post.

Mocht er iemand geinteresseerd zijn in het schema:
Phil Gallo website
Grappig, die heb ik ook net gemaakt. Van die fix weet ik nix, ik heb de mijne met diverse pots gemaakt voor het instellen van allerlei levels.

Let wel op dat er een fix nodig is omdat je anders last kunt krijgen van de
offset voltage van de opamp die de VCA of helemaal open of dicht houdt.
En vergeet ook niet de shottky diode om de ssm2164 te beschermen. Bij jou zie ik ze wel zitten.

Waar vind je van die metalen blokjes om printjes aan frontjes te schroeven?

Die schottky zit er idd in, had ook schottky's bedacht op alle inputs, als bescherming, maar dat werkt niet.
Die weerstand is 10M naar de - input van de bovenste opamp. Meestal doet ie het zonder ook, maar niet altijd. Eigenlijk zou er voor het goed zijn ook nog een weerstand moeten tussen de stroombron boven en het audio gedeelte, dan blijft die 2164 koeler.

Die blokjes haal ik van modules (op het werk, geen synths :D ) die in de ton liggen. Kan wel eens kijken of we die ergens op een bom hebben staan.

Back