Welke spl-meter

Steelpan

Stamgast
Donderdag een week of drie geleden zat ik op een voor m'n gevoel niet heel erg hoog volume naar een lichtjes door een LFO gemoduleerde zaagtand te luisteren. Eerst afgewisselend een G6 en Gis6 voor een minuut of twee en later een minuut of drie een G6. Vervolgens zette ik het volume van m'n synth uit en hoorde ik een soort ruis gemengd met het geluid van krakend vinyl. Eerst dacht ik m'n monitoren vernield te hebben maar toen ik deze uitzette hoorde ik dit nog steeds. Het zat dus in m'n oren. Gelukkig was dit met een paar minuten over, vervolgens nog eens een minuut of twee naar een G6 geluisterd met hetzelfde resultaat. Dus ik zoek nu een spl-meter want blijkbaar stond het volume toch te hard en daarnaast las ik hier ook een topic over het kalibreren van monitoren met 80dBu pink noise dus nog meer toepassingen voor zo'n ding.
Hier een paar voorbeelden van spl-meters:
GM1351 http://www.dx.com/nl/p/uf-tools-gm1...gclid=CPvYvdGi3cQCFYLItAodrkIAZQ#.VSAsNPmsXfI
eentje van DAP
http://www.bax-shop.nl/audio-tester-meter/dap-digitale-db-meter/product-details.html
Digital Sound 8922
http://www.bax-shop.nl/audio-tester-meter/dap-digitale-db-meter/product-details.html

Mijn vragen zijn:
1) Is zo'n goedkope zoals de bovenste iets waard?
2) Welke functies (bijvoorbeeld hold) en ratings (bijvoorbeeld IEC 651 type II) zijn belangrijk?

Jij bent gevaarlijk bezig 8)
Een constante toon is nogal belastend voor om het even welke monitor.
Het vermogen dat opgegeven wordt is het gemiddeld vermogen waarbij een totaalspectrum aan frequenties geldig is.

Het bijvoorbeeld laten resoneren van een monitor op een 'enkele' frequentie heeft een behoorlijk oververmogen nodig van de monitor luidsprekers.

Ik heb er 32 luidsprekers van mijn geluidsbewegingsinstallatie allemaal in een korte tijd mee gemolesteerd.

Ik was in de veronderstelling dat dit alleen gold voor sinusgolven. Had voor de zekerheid toch maar een modulatie erop gezet.

Het mag ook best een andere meter dan een van de bovengenoemde drie zijn. Graag zou ik een zo goedkoop mogelijke spl-meter willen zolang het maar geen rommel is.

misschien moet je maar gewoon eens muziek gaan maken in plaats van na denken over dat je je monitors iets te hard hebt gezet.

Als t nie piep,kraakt,rookt of ruist is t nie kapot.

als je zo nodig je monitors wilt uitmeten vergeet een db meter...

koop een meet mic en Smaart en leef je uit

http://www.rationalacoustics.com/store/smaart.html

Dit gaat me niet om m'n monitoren maar m'n oren. Wil niet dat ik op een volume luister wat slecht voor m'n oren is.

Een SPL meter is handig inderdaad om je afluisterniveau onder controle te helpen krijgen.
83dBSPL wordt meestal gehanteerd; het gehoor blijkt op dit niveau het meest lineair te zijn èn op dit niveau kun je zonder gehoor-vermoeidheid langer doorwerken.

Ik heb volgens het systeem van Bob Katz mijn monitor control, m.b.v. de SPL meter, zodanig gemarkeerd dat ik bij elke compressie graad in de muziek uitkom op ongeveer 83dBSPL. Nu gaat dat automatisch.

De SPL meter is ook handig om de (actieve) monitoren qua level op elkaar af te stemmen, zodat je geen scheve L-R balans hebt.

Zelf heb ik deze en die voldoet: http://www.okaphone.com/artikel.asp?id=176486

Voor de duidelijkheid; 83 dB-C, slow. Dus een db meter die een c-weighting en een slow functie heeft is good to go. Het meten doe je inderdaad met pink noise. Dit getal heeft te maken met de Fletcher-Munson curve. Die curve laat zien dat rond de 83 dBC ons gehoor het meest vlak is.

Okee dank jullie wel. Kwam zelf vaak 85 dB als hoogste onschadelijke waarde tegen trouwens. Mooi ook dat ik blijkbaar met een relatief goedkope meter ook goed uit de voeten moet kunnen komen:okdan:.
Wat is bij die meter die je aangaf trouwens de diameter van het gat of de diameter waarbinnen alle gaatjes vallen waar het geluid erin gaat? Want als dat een mm of 3 is kan ik er ook earbuds mee meten.

Okee dank jullie wel. Kwam zelf vaak 85 dB als hoogste onschadelijke waarde tegen trouwens. Mooi ook dat ik blijkbaar met een relatief goedkope meter ook goed uit de voeten moet kunnen komen:okdan:.
Wat is bij die meter die je aangaf trouwens de diameter van het gat of de diameter waarbinnen alle gaatjes vallen waar het geluid erin gaat? Want als dat een mm of 3 is kan ik er ook earbuds mee meten.

Nooit aan gedacht om het SPL niveau van headphones e.a. ook te meten; ik weet ook niet of daarvoor ook de 83/85dBSPL geldt.
Ik heb het wel even snel uitgeprobeerd en blijkt dat ik, zowel op headphones als monitoring (toevallig?), op hetzelfde SPL niveau afluister.

Ik moet je er wel op attenderen dat op de volumeknopstand waarop je 83dBSPL meet met roze ruis, je met muziek veel harder uitkomt. Wanneer ik op mijn normale afluisterniveau rond de 80dBSPL pink noise afspeel, geeft de meter zo'n 70dBSPL aan.
Als je dus op 83dBSPL wilt afmixen, zou je de bij het bepalen van de niveaus met pink noise op een lagere SPL level (+/-70dBSPL) moeten mikken.

Overigens mix ik, zeker bij het EQ-en, meer op 70dBSPL en vaak zo laag als 60dBSPL, zo niet stiller (SPL gemeten met muziek).

Had inderdaad in de andere topics hier ook al gelezen dat muziek dan harder klinkt (beetje raar vind ik dan dat het ook daadwerkelijk harder is als je het meet maar dat zal met mijn gebrek aan kennis te maken hebben:P). Luister zelf volgens mij ook op redelijk laag volume (kan me dan veel beter concentreren op de muziek) en voor afmixen zal ik eerst iets moeten hebben om af te mixen.
Zou je me ook nog kunnen vertellen hoe het zit met die gaatjes?

Als je bedoelt de diameter van de microfoon; deze is 16mm.
SPL meter.jpg

Ja dat bedoelde ik. Dacht dus als het een mm of 3 is dan is de opening van de earbud groter dan die van de gaatjes en valt ie er mooi op (en sluit het af) maar zoals deze meter eruit ziet kan het ook (earbud zal dan stukje in gat komen en als earbud kleiner dan 16mm is valt er wel iets te bedenken om hem sluitend in het gat te krijgen). Nou bedankt in ieder geval:okdan:.

Back