Tinnitus- Oplossing in zicht voor oorsuizen

Geen instrument, maar omdat ik het een paar keer voorbij heb zien komen en mensen die stoppen met muziek maken etc. Toch maar even onder belangwekkend nieuws geplaatst.

Er lijkt eindelijk een oplossing in de maak voor chronische tinnitus. Een Amerikaans bedrijf heeft een apparaat ontwikkeld dat het oorsuizen moet verhelpen. De eerste tests zijn alvast beloftevol: meer dan de helft van de proefpersonen werd van ‘de piep’ afgeholpen.

Tinnitus, ook wel oorsuizen genoemd, is een aandoening waarbij je sis-, fluit- of pieptonen te horen krijgt in één of beide oren. De kwaal wordt voornamelijk veroorzaakt door langdurige blootstelling aan lawaai. Volgens de officiële cijfers zou on*geveer tien procent van de Belgen al eens last hebben van tinnitus.

Tot voor kort werd chronische tinnitus als ongeneeslijk beschouwd, maar daar lijkt nu verandering in te komen. Het Amerikaanse bedrijf MicroTransponder heeft een apparaat ontwikkeld, The Serenity System, dat het oorsuizen moet verhelpen. Het gaat om een zender, zo groot als een luciferdoosje, dat gekoppeld is aan een hoofdtelefoon. Het toestelletje stuurt voortdurend stimuli, korte piepjes, naar de nervus vagus, een van de twaalf zenuwen die direct uit de hersenen ontspringen. Door die tooncyclussen worden de hersenen als het ware geherprogrammeerd en aangeleerd om de oorsuizingen te negeren.

De zendertjes zijn nog niet op de markt verkrijgbaar, maar eerste tests zijn veelbelovend. Ongeveer de helft van de proefpersonen was volledig verlost van ‘de tuut’. Nu treedt een volgende testfase in werking. Als alles goed gaat, komen de apparaatjes in 2015 op de markt.

http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20140731_01199936?hc_location=ufi

Last edited by a moderator:
Volgens mij gaat het bij dit apparaatje niet om maskeren, maar juist om het definitief kwijtraken van de fantoomgeluiden. Ik durf nog niet te hopen dat het echt gaat werken.

Bij mij zit de ergste piep iets onder de 10kHz, maar dat is moeilijk vast te stellen vanwege gehoorverlies. Er is ook nog een flinke ruis. Soms wisselt dat plotseling en hoor ik vooral de piep. Geen idee waarom dat dan omslaat, misschien dat (bijvoorbeeld) het kaliumgehalte in mijn bloed over een bepaalde grens gaat of zo.

Gelukkig zitten mijn kinderen niet meer op de basisschool, want in de hal was het voor mij altijd een tocht door de hel.

Piepjes komen meestal voor tussen 4 en 10kHz... Meeste mensen ervaren 1 - 2kHz geluiden vaak ook als vrij storend.. Je moet weten dat de buitenste hoorcellen in je slakkenhuis de hoogste tonen doorgeven (20kHz). Hoe meer je naar binnen gaat hoe lager de de tonen.. Je buitenste gehoorcellen zullen altijd het meest afzien en dus ook het snelst afsterven.. Heb je een piep (of eerder gezegd zoem) van 500Hz dan zou ik me dus erg zorgen beginnen maken..

Daarnaast moet er eigenlijk ook een kanttekening bij maken.. Volumebegrenzers e.d. op iPod's en dergelijke helpen gewoon niks meer.. Muziek is meer dan dubbel zo luid als vroeger mede dankzij de Loudness war.. Voor je oren is zo'n gesquasht muziek zonder dynamiek nog eens ultra zwaar belastend..

Ook door toenemende mobiliteit, slechte lucht, toenemende werkdruk overal etc. zullen je oren er niet op beteren.

m.a.w. we zijn lekker bezig anno 21ste eeuw..

Mijn piep heb ik gekregen toen ik op jonge leeftijd nog geen oordopjes aandeed.. Achteraf gezegd was er op het feest 115dB aan muziek.. Stel je het even voor muziek 25 keer zo luid als 90dB.. Mijn linkeroor is toen ook volledig doorgeblazen, gesprongen.. Toen was er ook nog niks van sensibilisering of bewustmaking hoe schadelijk iPod's ook zijn voor je oren..

100dB als max geluidslimiet in België; ik vindt het prachtig.. Ik draag al +5j op maat gemaakte oordoppen trouwens.

Afgelopen jaar heb ik te maken gekregen met tinnitus aan het linker oor. Na een flinke oorontsteking ontstond een 24/7 piep ergens rond de 10700 Hz (40db). Via de KNO arts is een gehoorverlies gemeten in de hoge frequenties aan het linker oor.

Tijdens werk heb ik minder last dan wanneer ik thuis zit.. Als ik lekker bezig ben kan ik de tinnitus vergeten.. Als het me wat te gek wordt maskeer ik de tinnitus met http://mynoise.net/NoiseMachines/rainNoiseGenerator.php. Jungle noise is erg geschikt in mijn geval.

Goed om te lezen dat er ontwikkelingen zijn!

100dB als max geluidslimiet in België; ik vindt het prachtig.. Ik draag al +5j op maat gemaakte oordoppen trouwens.

Dit heb ik ook nooit begrepen:

"Hij zegt het vreemd te vinden dat er nog altijd concerten zijn waar zowel de dj, als de muzikanten en het publiek oordoppen dragen. "Volgens mij is daar een simpeler oplossing voor, namelijk het geluid wat zachter zetten." (Van Rijn bezorgd over gehoorschade jongeren)

Iig heeft de medische industrie geld geroken en zal er wel iets op de markt komen.
Dit apparaat gaat niet werken of iig niet voor iedereen. En die app voor freq wegfilteren is ook al jaren een bekende theorie. Ken zat mensen die dat zelf gedaan hebben.

Er komen nu bizar veel mensen bij die tinnitus in wat voor vorm dan ook hebben.
Niet alleen door feesten harde muziek ed. De wereld is gewoon luid en wat dacht je van alle gore troep die we binnen krijgen.

Ik heb weleens om te testen gekeken hoe mijn T op aspertaan reageerd.. Dat werd een chaos.
Nam zoiezo al geen zoetstof.
Ik probeer ook zoveel mogelijk e-nummers te vermijden. Als ik thuis de boodschappen doe komen die er ook echt niet in.

Heb in het begin van alles geprobeerd wat er voorbij kwam op internet. 5htp in combi met ginko bla bla.. Osteopaat acapunctuur. Gaat allemaal niet helpen.

Het klinkt suf maar als je het accepteerd dan gaat het snel beter.

Mijn vader heeft het ook en toen ik zwaar in de put zat was het enige wat hij zei je moet een knop omdraaien anders wordt je gek. Mijn oma had het trouwens ook.

Bij mij kwam het na een operatie aan mijn bijholtes. Kort daarna was ik doof aan mijn rechteroor na eerst vanalles en nog wat gehoord te hebben,, zoemen piepen ruizen suizen soort van electrische storm etc.. Terug naar de kno die me geopereerd had en die niet meer zei dan muzikant? Wat wilt u dan? Had je maar geen koptelefoons harde muziek bla bla..
Maar ik ben er dus inmiddels achter dat als je er gevoelig voor bent onder narcose gaan en vooral het middel voor je narcose je heel veel schade aan je gehoor oorproblemen ed kan brengen.

Dat plotsdoof wat ik had komt ook bijna niet voor.

Dus als je last hebt laat het niet alleen op gehoorschade koptelefoons ed afschuiven.

Ik kreeg na mijn operatie ook een medicijn om mijn hartslag naar beneden te brengen omdat ik zo van de rel was dat ik rechts doof was.. Grootste bijwerking...tinnitus

Dus laat me niet zomaar alles wijsmaken door kno's die gasten zijn gefrustreerd omdat ze in nederland zwaar achter lopen met tinnitus ed.

Ik ben er bij drie geweest. Degene die mij had geopereerd zei tegen mij toen ik vroeg wat kan zijn? Mischien iets tussen de oren. Ik ben toen opgestaan en weggelopen omdat ik bijna op de vuist ging met hem.

Eentje zei tegen mij accepteer nou maar dat jouw hele kno gebeuren nooit meer wordt wat het was. Mijn oren mijn bijholtes ed. Hij zei er zit een kras op jouw plaat en dat is voorlopig niet te fixen. Maar haal goede oordoppen en ga gewoon weer je werk doen zonder angst.

Daar heb ik nog het meeste aan gehad. Als je op een gegeven moment releaxed bent dan 'verdwijnt' het.

Last edited by a moderator:
Ik heb het nu een jaar of tien en inderdaad, aan het begin was de impact het ergste. Nu ben ik er niet de hele tijd meer mee bezig en dat helpt. Maar dan heb ik nog het "geluk" dat het niet zo heel erg is. Als je voortdurend een bulldozer in je oor hoort, kan ik me wel voorstellen dat je er liever uitstapt.

Als je op een gegeven moment releaxed bent dan 'verdwijnt' het.

Dus "relaxed" in je hoofd bedoel je dan? Dus toch psychisch?

Die 4-10kHz komt me bekend voor.
Vroeger, toen met die ouwe non-flat screen tvs had je de "switching freq" van ongeveer
15kHz, die voor mij duidelijk te horen was. Ouderen horen het amper.
Ik heb het idee dat ik het soms nu ook hoor, maar dan meer "in mn hoofd" en als ik er niet
meer aan denk dan is het ook gewoon weg zeg maar.. :erm:

Jup herkenbaar.. Oude beeldbuizen.. Die hoor ik van op grote afstand al ruizen.. Op zo'n grote beurzen hoor ik het gewoon van ver als er zo'n tv ergens aan staat..

Gelukkig is het tijdperk van die tv's ver passé.

Ik weet niet of het hier om een soortegelijk apparaatje gaat maar "Beter Horen" gaat in samenwerking met een KNO arts in een ziekenhuis in heerenveen een behandeling starten met een zogenaamde neuro stimulator. Het wordt nog niet door zorgverzekeraars vergoed momenteel.

Maar het is hoopgevend dat een ziekenhuis eraan meewerkt, meestal zeggen KNO artsen in Nederland dat je er maar mee moet leren leven, wat ik heb begrepen.

http://www.gezondheidenco.nl/tinnitus-vinding-biedt-hoop-bij-ernstig-oorsuizen/

http://www.beterhoren.nl/mijn-gehoor/tinnitus-oorsuizen/behandeling/Pages/default.aspx

Oja een andere methode die misschien sommige mensen kan kan helpen is het luisteren naar gefilterde muziek of ruis etc. Ik zag hierboven de link naar tinnitracks, die werken ook met die methode. Maar voordat je daar 500 euro aan uitgeeft, er is ook een app voor Ipad die volgens hetzelfde principe werkt en die kost maar 10 euro.

http://promedicalaudio.com/

Overigens is het heel belangrijk dat je zo nauwkeurig mogelijk de frequentie van je tinnitus toon weet.
Werkt dus alleen goed als je een tinnitus toon hoort en niet bij bonken tikken etc.

Bovendien als je de research achter deze methode leest en uitzoekt dan is het niet heel moeilijk om zelf je muziek volgens deze methode te filteren. Misschien de moeite van het proberen waard?

Ik zet 's nachts het raam van de slaapkamer wijd open. De klank van de wind en eventueel voorbijrijdende auto's klinkt verfrissend. Alleen als het windstil is, werkt het wat minder. De radio aanzetten werkt bij mij niet, omdat ik te actief naar muziek luister.

Ja, in het begin het begin ben je volledig van de rel omdat je hele systeem in een vlucht reactie is.. Als je randalarm hoort afgaan dan vlucht je. Nu gaat er een alarm af en je kan nergens heen vluchten.. ofzo :)

Je brein merkt iets op wat er niet hoort dus daardoor is je limbisch systeem van de rel.

Op een gegeven moment dan raakt je systeem er aan gewend en dan word je ook weer rustiger en ben je er niet meer mee bezig.

Ik wilde in het begin niet accepteren dat er niks aan te doen was. Dagen heb ik op internet van alles en nog wat gelezen. Weken amper geslapen. Echt half doorgedraait...depressie tot ik zoiets had van ik ben er klaar mee..accepteren en doorgaan.
Vanaf toen ging het beter.

Het enige wat nog echt vervelend is dat bepaalde frequenties echt pijn doen op sommige dagen. hyperacusis heet dat geloof ik.

Dus "relaxed" in je hoofd bedoel je dan? Dus toch psychisch?

Die 4-10kHz komt me bekend voor.
Vroeger, toen met die ouwe non-flat screen tvs had je de "switching freq" van ongeveer
15kHz, die voor mij duidelijk te horen was. Ouderen horen het amper.
Ik heb het idee dat ik het soms nu ook hoor, maar dan meer "in mn hoofd" en als ik er niet
meer aan denk dan is het ook gewoon weg zeg maar.. :erm:

Heftig dat zoveel forumleden er last van hebben. En dan uitgerekend met muziek bezig zijn.
Ik wens jullie allen veel sterke.
Het geeft me ook wel een beetje de angst dat ik er frequenter last van ga krijgen. Nu is het slechts af en toe en erg kort.

Voor wat betreft de gevoeligheid van hoge tonen:
Ik werd ieder nacht op een bepaald tijdstip wakker van een onbestemd hoogfrequent geluid.
Het heeft even geduurd dat ik er achter kwam dat het straatreinigingswagentjes waren die een paar kilometer verderop aan de slag waren. Als de windrichting mijn kant uit stond werd ik daar wakker van.
Specifiek van de hoge frequenties die die dingen blijkbaar als restproduct produceren.

Een voordeel van gevoeligheid voor ook hoge frequenties is dat ik heel goed op gehoor kan stemmen en afregelen bij de synth's denk ik dan maar.

Ik zit al een tijdje te wachten tot dit apparaat in Europa verkrijgbaar zou zijn.
Zo'n half jaar geleden las ik hier al veel positieve berichten over, het is uiteraard even afwachten of ik er baat bij zou hebben aangezien ze zeggen dat het bij 50% van de testpersonen effectief is.
Ik heb inmiddels 9 verschillende geluiden die ik de hele dag hoor en vaak zo hard dat ze nog boven gesprekken uitkomen.
Helaas heb ik er ook nog hyperacusis(overgevoeligheid) bij.
We blijven hoopvol!

Ik heb het al zolang ik mij kan herinneren.
Ik dacht als kind dat het er gewoon bij hoorde.
Pas in mijn volwassen leven hoorde ik van oorsuizen als 'afwijking'.

Last heb ik er eigenlijk niet van.
Het belemmert mij in mijn dagelijkse leven niet of nauwelijks.
Als ik erg moe ben kan het wel nadrukkelijk aanwezig zijn, maar verder hoor ik de toon niet bewust tenzij ik er over nadenk (zoals nu ;) ).

Ik weet niet of het hier om een soortegelijk apparaatje gaat maar "Beter Horen" gaat in samenwerking met een KNO arts in een ziekenhuis in heerenveen een behandeling starten met een zogenaamde neuro stimulator. Het wordt nog niet door zorgverzekeraars vergoed momenteel.

Maar het is hoopgevend dat een ziekenhuis eraan meewerkt, meestal zeggen KNO artsen in Nederland dat je er maar mee moet leren leven, wat ik heb begrepen.

http://www.gezondheidenco.nl/tinnitus-vinding-biedt-hoop-bij-ernstig-oorsuizen/

http://www.beterhoren.nl/mijn-gehoor/tinnitus-oorsuizen/behandeling/Pages/default.aspx

Zo te lezen gaat het om een zelfde soort methode.
Altijd fijn om te zien dat er meer partijen mee bezig zijn, zodat we in ieder geval niet afhankelijk van een firma die er dan mogelijk over de rug van de de patient veel geld aan wil verdienen.

Een zelfde soort methode, maar hier claimen ze 78% succes. Gaat de goeie kant op.

Volgens mij heb jij last van een laaffrequent geluid. ...
Heb er een paar jaar geleden mee te maken gehad, en zou er voor gemoord hebben om het te doen ophouden. Kan van kilometers ver komen...

Je doet me denken an het verhaal van mijn oom, die een tiental jaren geleden in opdracht nachten lang met een camionette vol meetapparatuur op jacht ging naar laagfrequente storende geluiden in de buurt van de Antwerpse haven. Is frustrerend moeilijk te trianguleren.

Je doet me denken an het verhaal van mijn oom, die een tiental jaren geleden in opdracht nachten lang met een camionette vol meetapparatuur op jacht ging naar laagfrequente storende geluiden in de buurt van de Antwerpse haven. Is frustrerend moeilijk te trianguleren.

Hmm, ook herkenbaar.
Ik woonde vroeger in een flat en er was continu een laag frequent geluid (repetief) in het huis te horen, dag en nacht.
Toen ik een beetje ging rondkijken en zoeken kwam ik erachter dat het de lucht afzuig unit was op het dak.
Navraag bij de dienst van de flat bleek dat de lagering van die fan kaduuk was.
Na reparatie was alles weer okee.

In mijn huidige huis heb ik soorgelijke geluiden maar die komen bijna zeker van de koelkast in de keuken.
Door de buik en knoop werking in de ruimtes krijg da er op sommige plekken een versterking van dit geluid opmerkt.
Als je een meter versplaatst is het weg zeg maar. Ook zeer irritant en niet echt op te lossen. Gelukkig in de slaapkamer geen last!

Op mijn 18de was iemand op een indoorfestival zo vriendelijk om een vuurpijl naast mij af te steken. Sindsdien tinnitus, en dan met name aan de kant van de vuurpijl. Hoop dat het ooit kan stoppen.

Back