Waarom worden wij gebombardeerd met slechte pop?

Nou toch maar even reageren dan..

In de jaren '60 had je een hele hoop beatle copycats, reken maar dat er een enorme hoop meuk tussen zat.
In de jaren '70 was het wellicht abba die de boventoon voerde, en ook toen massa's meuk in de toplijsten met dansende hippies.
In de jaren '80 moest opeens alles metalig, hard en kil klinken.
In de jaren '90 (mijn jeugd) kwam er eurodance en wat al niet meer. Ook toen 5 van de 100 tracks in de toplijsten die leuk waren.
etc..

Wat ik hiermee wil vertellen is dat het altijd al hetzelfde is geweest. De muziekstijl veranderd, maar meuk is er altijd geweest en zal altijd blijven. Er worden super mooie en creatieve tracks gemaakt, maar net als vroegah verschijnen die maar af en toe in de top (en daardoor veranderd de mainstream waarschijnlijk ook).

De leuke tracks onthoud je, voor mij lijkt de jaren 90 de volle bloei van het ontstaan van elektronische en creatieve muziek. Feit is dat dit altijd al gebeurde maar ik het toen pas ontdekte. Voorheen hoorde ik alleen wat overdag op de populaire zenders was. Meer kende ik niet.

Veel mensen staan niet open voor iets dat anders is. Dat wordt vaak meteen als 'lelijk' bestempeld. Niet alleen met muziek maar met alles, zoals auto's, huizen etc. Misschien zelfs ook met eten ;)

Wat een gezever... :Z

Pak een top 40 uit een willekeurige week in de jaren '70 of duik in een ongesorteerde bak met platen uit die tijd dan weet je wel beter. De jaren '70 waren diepe, droeve ellende qua muziek. Ik weet zeker dat de gemiddelde hitlijst van nu betere muziek bevat dan die van toen.

Alsof de gemiddelde muziekliefhebber uit de jaren '70 echt naar Kraftwerk, Amon Duül II, Magma en Edgar Winter luisterde, met geluk was het Pink Floyd en Led Zeppelin. De gemiddelde Jazz plaat is ook verschrikkelijke kak, alleen daar luistert tegenwoordig niemand meer naar. Nee alleen het stapeltje geselecteerde nummers van geselecteerde artiesten.

Pak een top 40 uit een willekeurige week in de jaren '70 of duik in een ongesorteerde bak met platen uit die tijd dan weet je wel beter. De jaren '70 waren diepe, droeve ellende qua muziek. Ik weet zeker dat de gemiddelde hitlijst van nu betere muziek bevat dan die van toen.

Ben het je nou wel of niet met me eens of was dit niet eens een reactie :)

Wanneer komt dit weer op de radio???

https://www.youtube.com/watch?v=dcNa2vc3Jkg

Volgend jaar, 40 jaar achteruit... }:|

Wat ik me afvraag, al wie in dit draadje ietwat nostalgisch achteruit kijkt (ik ook wel een beetje...), maken jullie dan geen muziek muziek meer in de trant van die tijd?
Het overgrote deel van jullie hebben de tools dus wat houdt jullie tegen?
Toch niks om je ongemakkelijk over te voelen?

Cheers,
Exo. :mega:

Wat ik hiermee wil vertellen is dat het altijd al hetzelfde is geweest. De muziekstijl veranderd, maar meuk is er altijd geweest en zal altijd blijven. Er worden super mooie en creatieve tracks gemaakt, maar net als vroegah verschijnen die maar af en toe in de top (en daardoor veranderd de mainstream waarschijnlijk ook).

Mee eens.

Alleen denk ik wel dat doordat de wereld kleiner is geworden (internet, etc.), je steeds maar die ene goede creatieve track (zelfs de minder goede) overal terugziet/hoort, terwijl vroeger je in Engeland andere hits had dan in de VS en weer andere in Nederland en deze daarna over de grenzen heen en weer vlogen met als resultaat toch meer diversiteit in het totale aanbod.
Ook doordat radiostations tegenwoordig allemaal een wereldpubliek willen hebben en geen genoegen mee willen nemen een regionale zender te zijn (en tegenwoordig staat de technologie dit steeds beter toe), krijg je steeds weer overal hetzelfde te horen, vooral als men geen enkel risico wilt lopen luisteraars te verliezen door iets anders te draaien dan de concurrentie en er dus maar dicht tegenaan gaat kruipen.

Maar zolang wij die een 'betere' smaak menen te hebben niet massaal naar de platenzaak lopen of onze favoriete muziek legaal downloaden, zal de radio blijven draaien voor degene die dat wel doen.
Overigens, door diezelfde technologie, is er geen enkele reden om afhankelijk te zijn van radiozenders die muziek draait die ons niet aanstaat; er is altijd iets naar onze zin te vinden.
Ik bedoel; kijk naar Andre Rieu (echt niet mijn muziek weliswaar), die wordt/werd ook niet op de radio gedraaid, maar die doet toch wel gewoon lekker zijn ding.

Met minimale middelen kan iedereen vandaag de dag (in theorie) wat maken en op internet gooien.

Hoe had je 40 jaar geleden 'slechte' muziek met de beperkte middelen van toen op willen speuren? Dat is pas extreem makkelijk geworden sinds YouTube. Dergelijke muziek klinkt vandaag de dag natuurlijk lachwekkender vergeleken met aanhoren in de 70er jaren.

Onderzoek wijst uit dat muziek net als iedere andere expressievorm (of noem het 'kunst' als je in een deftige bui bent) voldoet aan de volgende wet:

napomide.png

Hierbij dient de horizontale as gezien te worden als 'volume' en de verticale as als 'kwaliteit'.

Historisch onderzoek wijst uit dat dit altijd al zo is geweest en extrapoleren wijst uit dat dit altijd zo zal blijven. De merkbare verschuiving in perceptie zegt meer over het referentiekader (en meestal ook de leeftijd) van de waarnemer dan de kwaliteit van het aangeboden werk aangezien de waarnemer, naarmate hij ouder wordt, steeds meer genegen zal zijn het betreffende materiaal af te zetten tegen zijn eigen, vaak decennia eerder, ontwikkelde voorkeuren en hier een discrepantie ervaren. Dit blijkt uit de volgende grafiek:

leeftijd.png

Het is aannemelijk te veronderstellen dat dit de belangrijkste voedingsbodem is van het 'vroeger was alles beter' syndroom, een toestand die zeer veel personen treft bij het bereiken van een bepaalde leeftijd of het betreden van een bepaalde levensfase.

vroeger werd er net zoveel crap op muziek gebied gemaakt als tegenwoordig.
alleen lijkt het erop dan de radiostations tegenwoordig ervoor te kiezen om alleen de crap ten gehore te brengen.
ik luister dan ook nooit naar de radio.

:mega:

@Von Naphoven: Als de grafieken er vroeger bij wiskunde eens zo uitzagen.. (plaatje 1) :D

Gelukkig heb ik nog helemaal geen last van het vroegah beter syndroom. (leeftijd 34..) Ik vind nog steeds nieuwe muziek leuk. Sterker: Sommige tracks van vroeger ben ik beu omdat ik ze te vaak gehoord heb. :engel:

Zolang je er scherp op blijft gebeurd het misschien niet. Wellicht als ik op mijn 70ste een brokje soylent green naar binnen werk ik toch wel zeg dat vroegah alles beter was... :P

Er zijn nog genoeg krenten in de pap. Ik probeer mijn oude klassiekers nog zo vaak mogelijk af te wisselen met nieuwe muziek (of oude muziek die ik destijds niet kon waarderen of niet kende). Misschien komt er ook een dag dat ik de Top 2000 ga luisteren en niet kan wachten tot de eeuwige top 3 van Bohemian Rhapsody, Hotel California en Stairway to Heaven weer langs komt, maar ik hoop dat nog een paar decennia uit te kunnen stellen.

Ik herinner me ergens in de 80's dat ik,theme from s express nu niet bepaald wauw vond. Het was een reuze hit. Als ik m nu opnieuw hoor, kan ik m best pruimen.
Ik ben ergens in de late 90's stu bru gaan luisteren. Altijd. In de 80's luisterde ik vrije radios, vooral omdat die house draaiden. En uiteraard ook melige pop.
Nu ik al 20 jaar stu bru luister, erger ik me rot aan slechte presentatoren, slechte reclame, slechte platte muziek. De lat ligt hoger. Het idiote is dat stu bru nog ook de muziek draait die je vroeger kon horen op vrije radio (oa new beat) waar ze vroeger zelf op zaten te kappen. Idem house. En nu draait gunther d zelfs foute botsautomuziek op stu bru, wat men vroeger draaide op de commerciele zenders.
Stu bru heeft een crisis. Al jaren. En er is te weinig rock en hip hop, lijkt me.
Ik,kan zeker die muziek proberen te maken, heerlijk, die ik graag hoor van vroeger. Dat doe ik ook.
Maar of ie nu waard is om te delen? te gaan uitbrengen? Er is betere muziek, uit die tijd zelf ��

Ik heb dit draadje vanaf het begin gevolgd. Aanvankelijk was ik het gevoelsmatig wel eens met TS. Slechte muziek, eenheidsworst. En op mijn leeftijd was vroeger alles beter inderdaad :D. Maar nu ik de commentaren lees, denk ik dat ik mijn mening toch iets moet nuanceren. LT spreekt toch specifiek over Radio 3? Welnu, zoals de meeste zenders tegenwoordig is Radio 3 gewoon een doelgroepenzender (geworden). Ik herinner me de overstap naar de horizontale programmering, waar in het verleden de omroepen een eigen dag hadden om uit te zenden en binnen die dag een diversiteit aan programma's voorbij kwam. Dus de muziek van nu is niet per definitie slechter of beter, maar diversiteit van Radio 3 is nogal beperkt geworden.

Ik verwacht dat de gemiddelde luisteraar van Radio 3 weinig tot niet zal klagen over de kwaliteit van de ten gehore gebrachte muziek aldaar. Er zijn volgens mij ook voldoende andere doelgroepenzenders die nieuwe muziek uitzenden, maar in een andere categorie thuis horen.

Ik ben geen fan van de muziek die door Radio 3 wordt uitgezonden, maar ik ben evenmin fan van Sky Radio of talloze andere zenders. Aan de andere kant, voldoende alternatieven beschikbaar die prima muziek draaien van hedentendage.

In de auto heb ik 2 zenders op.

Radio Sublime: Vrijwel altijd top muziek. (funk/soul/pop/rock)

Radio BNR: Voor als ik wil lachen. (bij uitstek de grootste bs zender)

In de auto naar werk vaak lokale zender meuk (simpele 80's enzz)
Thuis heb ik vaak internet streams aanstaan van Intergalactic FM of anders Fnoob.

Voor de rest grossieren in m'n itunes library.

Back