jx8p heeft koorts.....

voltaïc cell

Ingeburgerd
Hallo iedereen,
Eén van beide gelijkrichters in mijn jx8p krijgt het abnormaal
warm. Het gaat om D1, deze die in het circuit staat dat zorgt voor
de 5V en de 7V.
Heeft iemand een idee wat de oorzaak zou kunnen zijn ?
Ik heb alle componenten op het mainboard gecontroleerd met " freeze " en
nergens lijkt er iets abnormaal warm te worden daar...ik neem dus aan dat
er geen kortsluiting is. Ook alle elco's gecheckt op kortsluiting...

Bedankt voor elke suggestie !

De 5V trekt nu eenmaal veel stroom.
Dat is niet zo abnormaal.
Nu is het wel zo dat als een Diodebrug door ouderdom versleten is, dat de eigen weerstand van de brug groter wordt en leidt tot extra hitteontwikkeling. Je zou er een nieuwe in kunnen zetten.
Controleer ook of de soldeerverbindigen goed zijn - hersoldeer die even.

Hallo Marcmarc,
Hartelijk dank voor de suggesties.
Ik probeer ze zo spoedig mogelijk uit.
Beste groeten

De 5V trekt nu eenmaal veel stroom.
Dat is niet zo abnormaal.
Nu is het wel zo dat als een Diodebrug door ouderdom versleten is, dat de eigen weerstand van de brug groter wordt en leidt tot extra hitteontwikkeling. Je zou er een nieuwe in kunnen zetten.
Controleer ook of de soldeerverbindigen goed zijn - hersoldeer die even.

Dit klopt sowieso niet
P = V^2/R
Dus hoe hoger de weerstand R hoe lager de warmteontwikkeling.
Daarnaast is deze vergelijking voor power afgeleidt van de wet van ohm, die niet toepasbaar is op niet-lineaire componenten zoals een diode.

Beter is P = Vf * I
Waarbij Vf je forward voltage van je diode brug is, en I je RMS current.
Dus zolang de synthesizer nog steeds evenveel current trekt kan alleen een hogere voltage drop een hogere warmte ontwikkelingen kunnen verklaren.

Of de forward voltage hoger wordt of dat er andere parasitic problemen ontstaan bij het ouder worden van componenten weet ik niet. Kan zelf helaas ook vrij weinig onderzoeken hier van vinden.

Die hogere Voltage-Drop, als gevolg van slijtage van de diodebrug, daar gaat het om. De weerstand van de diodebrug is hierin een virtuele eenheid.
De dispensatie van de diodebrug neemt toe naarmate de Voltage-drop toeneemt in combibatie met de hoeveelheid stroom er door heen moet..

Er hangt best een grote elco achter de brugcell, Omdat er alleen stoom loopt door de brugcel als de spanning van de trafo hoger is dan de spanning op de elco loopt er dan heel veel stroom door op een kort moment.
Daarom heeft een brugcel het zwaar te verduren en gaat hij vaak vroegtijdig kapot.

Ik zou de brugcel vervangen en omdat je nu toch aan het sleutelen ben zou ik ook de elco en de 5V spannigs-stabilisator vervangen. en evt een beetje nieuwe koelpasta (dan heb je verdachte 1,2, 3 en 4 te pakken.

tot slot: zorg ook voor afstoffen en voor een vrij ventilatie weg

Er zijn meer dingen die de oorzaak zijn van hogere stroomvraag. Maar je moet ergens beginnen.

Nogmaals bedankt iedereen !
Ik heb nog geen momentje gevonden om aan de slag te gaan,
mar ik zal inderdaad de diodebrug vervangen. Daar ik niet meteen
een geschikte vervanger liggen heb, zal ik er zelf één maken met een paar 1N4007
of zo...kan dan ook direct beter gekoeld worden. De elcos had ik al vervangen,
maar de 5V stabilisator nog niet.
Stof is bij mij geen probleem: alle synths krijgen regelmatig een interne poetsbeurt !

Gelijkrichters kunnen inderdaad heel erg warm worden. Dat is redelijke normaal.
Als je deze nog kunt beetpakken terwijl het apparaat een tijd aanstaat dan is er niets aan de hand.
50 graden voelt heet aan de vingers maar stelt voor het betreffende onderdeel niets voor.
Als je de gelijkrichter zou vervangen door een type dat 10 keer meer kan leveren zul je ontdekken dat die bijna even warm zou worden.
Uiteraard zou het altijd kunnen zijn dat er daadwerkelijk iets aan de hand is met de JX.
Geen brom oid op het audio-signaal?

Eindelijk tijd gevonden om een nieuwe diodebrug te maken. Nogmaals: alles werkt zoals het hoort,
maar mijn 1N4007-brug krijgt het ook nog heel warm. Je kan er na een minuut nauwelijks nog je vinger op houden. Om Mike te beantwoorden: nee, geen brom of om het even wat...hij werkt perfect.
Het moet zijn dat het allemaal toch normaal is, maar ik vind, in dat geval, dat de ontwikkelaars van het toestel - en naar mijn bescheiden mening zijn dat geen beginnelingen...- hadden moeten zorgen voor
een wat ruimere marge qua vermogen die door de voeding moeiteloos kan geleverd worden...Ik heb ergens nog een " punt-thermometer " liggen ( of hoe heet zoiets ) die je tegen een onderdeel kan plaatsen. Misschien kan er eens iemand zijn jx8p openen en zijn vinger tegen de gelijkrichter houden....dat zou fijn zijn, maar a.u.b, laat niemand zich voor mij verbranden !!

Wat Mike zegt is natuurlijk zo maar, (er is altijd een maar ;-), bij diodes die b.v. 10x zo zwaar zijn, is waarschijnlijk ook het oppervlakte groter en verspreidt de warmte zich dus ook over een groter oppervlakte en ontstaat er tevens een groter warmteafgiftevlak aan de omliggende lucht. De dispensatie op zich blijft wel hetzelfde.

Een tweede ding is het niet vlak op het board monteren van de diodes. Zet ze iets omhoog opdat er dan een betere lucht circulatie onstaat (en de print minder snel wegbrandt).

Als derde:
Het omlaag brengen van de primaire spanning door middel van een Variac.
Zo goed als alle synth's hebben een enorme overhead en blijken meestal ook goed te werken bij een spanning van 180 VAC. Wel willen sommigen niet correct opstarten bij een lagere primaire spanning. Dan dient de opstart bij 230 VAC gedaan worden en vervolgens terug gedraaid worden naar b.v. 180 VAC.

Als je daarmee bereikt dat de spanning achter de diodebrug met vier volt naar beneden kan, dan scheelt dat zo'n 5 Watt per Ampere aan warmteontwikkeling en dat zet zoden aan de dijk.

De netspanning met een variac verlagen (zo als marcmarc zegt) is een goed idee. Iemand vond het namelijk nodig om de netspanning in Nederland te verhogen van 220Vac naar 230Vac en hoewel dit een klein verschil is levert het zeker extra Watts op aan warmte disipatie in de voeding. Sommige synths kunnen ook op 240Vac stand gezet worden en deze kan dat denk ik ook, door twee draden te verwisselen. maar dat moet je zelf goed uitzoeken (geen garantie dat het werk......... Wel goede hoop)

Wat ook een goed idee is om apparaten niet ongebruikt aan te laten staan. Dan gaan ze namelijk veel sneller stuk.
Door stroom bewegen atomen en migreren daardoor, daar kan je niets aan doen. Elektronica heeft daardoor geen oneindige levensduur.

Probeer in ieder geval nog wat stevigere diodes in je brugcel bv 1n5401 en laat de aansluit draden wat langer. Ze worden dan zeker minder warm.

Het is een veel voorkomend probleem bij oude elektronische apparaten dat de stroom verbruik toe neemt. Helaas!
Als je de oorzaak van het hogere stroom verbruik niet kan achterhalen zal je reparatie een tijdelijke oplossing zijn.

Dus probeer te achterhalen of er nog iets anders warm wordt. Kijk bijvoorbeeld ook naar de step-up voeding van het display

Back