zwarte gaten maken muziek..

JohnnyBusca

rocket scientist
Beter.. Er is een muziekmakend zwart gat gevonden.

Misschien leuk om aan je modular te koppelen of aan je zwarte dozen systeem. :)

http://www.worldaccess.nl/planet/show/id=434397/contentid=399817/sc=7caca7
1891586561_1999995774_hole1.jpg

Het geluid heeft een frequentie van meer dan een miljard keer de diepte die een mensenlijk oor kan opvangen.
Een menselijk oor gaat tot 20 Hz... Hoe zit het dan?

Origineel geplaatst door Nolet
Echt vet....een foto van een zwart gat. Jammergenoeg is juist 1 van de meest opvallende kenmerken van een zwart gat dat je 'm niet kan zien....
Je ziet toch de sterren die richting een gat gezogen wordt...

Hetzelfde als zwaluwen die laag vliegen als het gaat regenen... De zwaluwen zie je, maar die hebben geen benul van het weer. De insecten die het voelen gaan lager vliegen en die lokken de zwaluwen mee! :)

Ofzoiets.

Echt vet....een foto van een zwart gat. Jammergenoeg is juist 1 van de meest opvallende kenmerken van een zwart gat dat je 'm niet kan zien....

Vaak zijn de foto's 'false colors'.. Dat wil zeggen dat de kleuren zijn toegevoegd omdat het straling is die niet met het blote oog zichtbaar is, zoals infra rood, ultra violet en Rontgen. Dat wil zeggen, de zwarte gaten zijn niet helemaal zwart dus, maar emiteren straling en die kan je meten.

RV

Uhmmmm...zonder nerdy te worden....het bestaan van zwarte gaten is nooit aangetoond. Het is een vermoeden...we kunnen ze niet meten of zien. Alleen de randverschijnselen duiden op iets als een zwart gat. Straling komt er niet uit...dus is ook niet te meten. Licht is ook straling en ontsnapt er ook niet uit. Infrarood is gewoon licht dat wij niet kunnen zien.

En nee...die nachtbeelden van die bommen op Irak zijn geen infra rood. In tegenstelling tot wat elke nieuwslezer claimt.

Net als de term "dodelijk slachtoffer". Het is een "dood slachtoffer". Een dodelijke slachtoffer is een dood iemand die terwijl ie dood is iemand anders dood. Dan was het slachtoffer dodelijk.

Uhmm.....ik ga weer ff een kitkat eten......:P

En nee...die nachtbeelden van die bommen op Irak zijn geen infra rood. In tegenstelling tot welke elke nieuwslezer claimt.

'k weet niet welke kijkers jij bedoelt maar er bestaan nachtkijkers die via het principe van infra rood licht(stralen) werken

De grote vraag: Wat is er aan de andere kant van het zwarte gat? zou een zwart gat een soort wormhole zijn waardoor je in een ander deel van het universum terecht komt? en alles wordt toch opgeslokt door een zwart gat, zelfs licht, waarom dan niet geluid?

zwart gat is in principe niets anders als de kern van een geimplodeerde ster. tis echter zo dat die erg compact is samengedrukt door de zwaartekracht. Je moet je voorstellen een ster die zo groot was als de omtrek van de baan van jupiter samengedrukt tot en bolletje van 15 km ofzo... dat is ongelofelijk zwaar. Daarom maakt het een deuk als het ware in de ruimtetijd (het 4D object. soort van rubberen membraam met zware knikker erop effect...). daarom word het een soort gat. heb je met de knikker ook. alles word er naar toe getrokken. het is echter zo dat de tijd in zo'n gat anders loopt. je ziet alles om je heen ouder worden maar je blijft zelf jong (das te zeggen, de leeftijd die je nu hebt...). het word zwart genoemt omdat in de fysica een object wat geen stralingen uitzend een zwart lichaam is (planck en boltzman toch?) het is zo het gat zelf zie je niet maar de stralingen die er uit kunnen komen (zoals Cygnus X radio stelsel. ) kan men met radio telescopen waarnemen. meestal ziet men dan 2 jets. 1 aan de bovenkant, 1 aan de onderkant. eventueel met lobben.
Ook kan men soms de accretie schijf waar nemen (de schijf met materie die er omheen draait. alles draait spiraalsgewijs het gat in).
Astronomen nemen aan dat alle melkwegstelsels een superzwaar zwart gat in de kern hebben. Zo ook onze melkweg. Overigens leuk te weten dat we er langzaam heen draaien ;)

In de zenit van september staat overigens een interresant artikel over hele jonge sterren in het centrum van de melkweg die bij het zwarte gat zitten en daar zijn gevormd. Iets wat we niet snappen omdat de omstandigheden daarvoor niet goed zijn...

(heb ooit lezing over zwarte gaten gegeven op wat hoger natuurkundig niveau zeg maar ;) vandaar ;))

Origineel geplaatst door chrizz
De grote vraag: Wat is er aan de andere kant van het zwarte gat? zou een zwart gat een soort wormhole zijn waardoor je in een ander deel van het universum terecht komt? en alles wordt toch opgeslokt door een zwart gat, zelfs licht, waarom dan niet geluid?

hmm die wormhole theorie is idd als 2 gaten bij elkaar staan en met elkaar in verbinding raken. alleen wie ff logisch en helder denkt snapt dat hoe dichter men bij de horizon van het gat komt hoe meer men uitgerekt is. (wie het gat in gaat word door de zwaartekracht uitgerekt en explodeerd overigens. daarom kan er niets naar toe om te onderzoeken het instrument gaat gelijk verloren als het er is aangekomen...)

Wormholes zijn science fiction tot nu toe. Er is geen enkele wetenschappelijke onderbouwing voor.

Origineel geplaatst door Slipperman
(wie het gat in gaat word door de zwaartekracht uitgerekt en explodeerd overigens. daarom kan er niets naar toe om te onderzoeken het instrument gaat gelijk verloren als het er is aangekomen...)

op een of andere manier moet je dan de zwaartekracht omzeilen, maar hoe? das the big question.

Natuurkunde, lang geleden.

Maar elk object wat massa heeft heeft toch een eigen frequentie?

Zwarte gaten zijn een beetje zwaar dus hebben die de laagste frequentie.

Wat zou mijn eigen frequentie zijn trouwens?
(Jammer genoeg m'n Binas weggemieterd)

oooooh, dat verklaart al die slapeloze nachten! ;)

zou een zwart gat eigenlijk ooit verdwijnen? zo nee dan is het universum op de zeer zeer lange termijn 1 groot zwart gat? (ze kunnen ook samenvoegen geloof ik)

Origineel geplaatst door Toon
'k weet niet welke kijkers jij bedoelt maar er bestaan nachtkijkers die via het principe van infra rood licht(stralen) werken

Ik bedoel die groen-zwarte beelden van raketten die in Irak inslaan. Dat heeft niets met infrarood te maken. Das gewoon versterking van het aanwezige licht. Infra rood is hitte. Warme vlakken zender meer uit dan koude.
Denk aan die blauw-rode beelden uit de film Predator!

'Universe in a Nutshell' Stephen Hawkings

aanrader... leuk leesvoer... alles over tijd en zwarte gaten

Mijn kennis tot nog toe...

Geluid heeft zelf geen massa... maar wordt wel voortgebracht door elementen die massa hebben toch?
En een zwart gat heeft een oneindige massa die alles, maar dan ook alles opslokt wat maar massa heeft door zijn zwaartekracht. Dus ik denk niet dat een zwart gat dan geluid kan produceren... toch??

En een zwart gat kon wel gemeten worden, ik weet alleen niet meer hoe, maar het straalt wel elementen uit... dat was iets als op de scheidingslijn van waar nog wel en waar net niet elementen werden opgeslokt... als daar dan materie en anti-materie ontstond kon de 1 in het zwarte gat belanden en de ander net niet dus. En dat zou dan de straling kunnen zijn... ofzo...

Nog maar eens lezen....:confused:

:mexico:

:( Zwarte gaten maken geen geluid?! Jammer, 'k wou het al samplen..

Opzich erg boeiend! Vind 't alleen jammer dat ik geen tijd heb om me in die wetenschap te verdiepen..
Het heelal is mooi!!

Ik bedoel die groen-zwarte beelden van raketten die in Irak inslaan. Dat heeft niets met infrarood te maken. Das gewoon versterking van het aanwezige licht. Infra rood is hitte. Warme vlakken zender meer uit dan koude.
Denk aan die blauw-rode beelden uit de film Predator!

Een actieve infrarood camera geeft geloof ik ook precieze beelden. Bij de restlicht versterker wordt er ook vaak(meestal) gebruik gemaakt van infrarode lichtsralen om de plaats waar men wil filmen extra te belichten. Dus meestal heeft het wel met infrarood te maken.

Respect voor je uitleg, Slipper!
Maar één ding vat ik nog ni zo.
Hoe maak je een deuk in de tijd en hoe voelt dat aan? Maw. kan de buurman mij iets laten zien, vooraleer ie me in elkaar slaat omdat ik een deuk in zijn stuk tijd heb gemaakt?

Back