Waarom verlies ik zoveel detail met fx?

klinkske

boeketje voor de vrouw
Ik heb hier net een lexicon mx400XL aangesloten, valt me op dat als ik wat presets beluister, ik vaak een heleboel details mis tov bypass. Hoe komt dat?
moet ik daaruit besluiten dat ie echt dient als send fx ipv vol over de output vd synth? Ik deed dit vroeger met de boss SE50 en kwam er veel beter mee weg.

Ik weet niet of je dit bedoelt, maar de bypass functie is geen true bypass. Als je een effect bypassed, komen er rare phasing artefacten bij. Ik heb het al vaker opgezocht maar nog niet echt een verklaring gevonden... Als pedaaltjes het kunnen, waarom dan geen multi effects?

Dus ja, ik gebruik het altijd als send met de mix-verhouding op 100% wet. De presets zullen waarschijnlijk wel met andere verhoudingen werken, waardoor het soms wat raar kan klinken.

Reverbs zijn in essentie grote stapels delay lines. Logischerwijs krijg je daar fase-geneuzel van. Dat is waarom het vaak beter is om voor de 'grote' ruimtelijkheid gebruik te maken van een simpele delay, en reverb-effecten meer in de achtergrond te houden.

Ik heb 'm ondertussen via USB op de computer en nu kan ik naar hartelust de mix bijregelen (dry wet) - die usb manier van werken is heerlijk, had 't nooit verwacht dat ik dat zou gebruiken…
Er stond dus vast een 'mix' standaard veel te ver open op de presets. Viel niet op want geen hardware knop.
:okdan:

Pagina 2 in de manual (Quick Start) legt je n.b. uit dat het ding bedoeld is om parallel - niet serieel - te worden aangesloten. Nogal wiedes dat je dan detail verliest, de wet/dry staat op 100% wet want de wet/dry moet je via de auxen van je mixer regelen!

Ga eens in het menu naar configuration en kijk of de beschrijvingen op pagina 18 en 19 je wat helpen; wat je wil is het ding instellen zodat 'ie bedoeld is om serial te draaien (dus als insert, niet als send).

Een effect heeft meestal het resultaat dat er detail verloren gaat. Maar daar schijnt een effect ook voor bedoeld te zijn. Anders moet je de effecten uitschakelen, of met meer/midere mate toepassen.

ook even delays instellen? je software pakt je delay van je geluidskaart route out>in wel mee.

hardware delay pakt hij niet mee.

even een dubbele track afspelen, je fx unit op dry zetten en een van die track fase omkeren. als je nu geen fx als insert op een van de kanalen hebt cancelen ze elkaar ze lopen dus gelijk. dan dus de fx als insert over een van de tracks krijg je fase problemen omdat extern outboard extra delay heeft. nu ga je dan de samples per second afstellen op het kanaal waar je de fx op heb gezet tot het fx kanaal en de originele track elkaar weer cancelen.

bij mij hebben analoge outboard 57 samples nodig en digi fx ongeveer 120 tot ze in fase staan met een track zonder insert. wel zo fijn om fase problemen te voorkomen ook al zal het bij reverb of delay van minder belang zijn als je alleen 100% wet gebruikt.

als je eenmaal je hardware vertraging weet maak je een external plugin aan waar je die hardware delay als standaard insteld.
als je dan je lexicon als insert laad heb je altijd je delay goed staan.

Laatst gewijzigd:
Hoe meer effects, hoe meer het een smeerboel word t.o.v. de originele sound. Ligt er maar net aan welke nieuwe sound je wilt bereiken en welke effects je ter beschikking hebt.

Dank allen. Uiteraard als een echte had ik uren zitten solderen, tijd zitten prutsen voor een rack plekje en vervolgens al jeukend zonder rtfm aan de slag.
Wegens beperkte plaatsing bereikbaarheid is het bedienen op de mac een voordeel ( met mix knoppen, dus dry wet)
Is dat instellen vd delay belangrijk als ik de mac enkel gebruik als opname? Nabewerken in daw ben ik na 5 minuten beu. Ik probeer nog steeds zo min mogelijk de pjoeter te gebruiken.
Dank voor jullie hulp! Fijn forum.

Dank allen. Uiteraard als een echte had ik uren zitten solderen, tijd zitten prutsen voor een rack plekje en vervolgens al jeukend zonder rtfm aan de slag.
Wegens beperkte plaatsing bereikbaarheid is het bedienen op de mac een voordeel ( met mix knoppen, dus dry wet)
Is dat instellen vd delay belangrijk als ik de mac enkel gebruik als opname? Nabewerken in daw ben ik na 5 minuten beu. Ik probeer nog steeds zo min mogelijk de pjoeter te gebruiken.
Dank voor jullie hulp! Fijn forum.

Als ik me niet vergis zit het met die Lexicons zo dat je de 'plugin' alleen maar gebruikt om hem te besturen, maar loopt de audio nog steeds gewoon analoog het apparaat in, niet door het USB-kabeltje heen? Dan is er niks aan de hand met latency, namelijk.

Maar de hardware heeft nog wel delay bovenop de ins en outs van je geluidskaart, ik had begrepen dat hij hem als audio insert in de computer gebruikte vandaar.

Als dat niet het geval is kun je mijn verhaal wel vergeten inderdaad.

De USB-mode van Lexicons doet niet aan audio. Ik heb ooit een keer een MPX gekocht omdat ik dacht/hoopte dat dat zo was, kwam van een koude kermis thuis.

Dit draadje gaat ook weer nergens over. Ik weet niet eens waar ik allemaal moet beginnen.

Dit is toch soms echt een verstrooide hobbyisten forum hoor! :D

Ik snap sommige reacties ook niet.
Wat Klinkske volgens mij zegt is, dat in het FX geluid details verloren gaan die in het origineel wel zitten en via een Bypass van de FX als vergelijking duidelijk hoorbaar zijn.
Dat is logisch als het om een Reverb gaat die nog met BBD's of oude digitale samplingtechniek werkt. De bandbreedte is beperkt en er wordt daarom aan het begin van de BBD en aan het eind ervan zwaar gefiltert en al dan niet met companders gewerkt.

Met zo'n digitale effecten is het toch puur afhankelijk van de algoritmes en processorkracht welk eindresultaat je krijgt? En met de wet/dry mix komt daar nog eens een extra factor bij. Als je bijvoorbeeld een geluid door een 100% wet grootse reverb stuurt, dan klinkt het inderdaad nogal ongedetailleerd. Gewoon een beetje spelen met de instellingen dus.

Sorry dat ik onduidelijk was. marcmarc heeft 't beet, ik hoorde een boel dingen niet met de fx aan, en dat was dus omdat ie wet stond en ik heb geen dedicated knop voor wet, had 't niet in de gaten. Echter is er een manier om 'm te bedienen via USB en dan zie je op 't scherm vd mac een venster met knoppen, zodat je de fx per 2 kan regelen qua dry / wet. Het blijft dus outboard maar je bedient 'm via dat venster op de mac. Niks te daw dus, heel fijn. Bovendien heeft ie presets die je kan klikken alsof 't een vst zou zijn. Het lijkt dus een vst maar 't is hardware. Hij is dus vermoedelijk géén vst voor je daw - ik heb geen manual ontcyfert maar dat daw gedoe boeit me toch niet.
Heel knap eigenlijk. Veel handiger dan knoppen draaien en schermpje bestuderen op 't toestel.

Ik vind het echt heel knap wat jullie hier doen. Dacht echt in een soort alternate reality terecht te zijn gekomen. Ik snap er geen hol van maar iedereen blijkt hier elkaar te begrijpen en nog geven de meeste mensen niet kloppende of totaal niet zakendoende antwoorden en daar wordt op voor geborduurd alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Ehhhh ok! :D

Anyway here we go.

Deze bak is serieel en parallel te gebruiken. Want wrm anders een bypass knop? Presets zijn voor een parallelle opzet

Verder is 100% effect idd ALLEEN de tail van, bijv, een reverb. Een plate klinkt donkerder. Dat bootsen ze na met lowpassfilters in de fx chain=minder detail in het hoog. Een bitcrusher met allemaal artifacts. Etc etc etc

Nog meer vragen?

Edit: ja dus ook seriële presets. Je zou bijna zeggen dat lexicon hetzelf ook niet helemaal snapt. Anyway lees de handleiding mensen :)

Laatst gewijzigd:
edit by Blote Flickr, on Flickr

links zie je de mix knoppen, die zitten niet op 't frontpaneel vh toestel. Ter info :)

lexicon-mx400xl.jpg

nog vragen? Ja, misschien wel: een compressor fx lijkt me dan toch geen send? Of wel? Sommige presets had ik veel meer detail dan anderen. Ik heb er niet op gelet wat de instellingen zijn, maar vermoedelijk hebben de presets elk hun 'mix' (dry wet) dus dat verklaart 't vast.

Ja! Maar kijk gewoon waar een preset uit bestaat. Dat verklaart ook wat je hoort. Vooral bij een seriële 100% wet preset.

Back