Kawai 100f gezocht

Status
Please reply by conversation.

demian

Ojee
Ben op zoek naar een Kawai 100f in nette en goed werkende staat.
Ik zoek géén teisco 60f. :-)

Nu (Afgelopen jaar) een hele mooie opgehaald met wat keuren in het keyboard.. 350 euro. :)

Heb je die kuren nog gefixed?
Ik heb hier nu een 100f staan waarbij ik van 1 toets het metaal een klein beetje moest buigen omdat die wat lager hing en daardoor af en toe een trigger gaf als je in de buurt kwam van die toets. Dat is nu opgelost.

Binnenkort ga ik ook de cv mod toepassen. Dit is trouwens wel een synth die ik her ontdekt heb, geweldig solo apparaat met insane modulaties. :-)

Bij mij deden sommige het niet en sommige triggerde dan zomaar weer spontaan en dat uitte zich dan in een rare pitch schommelingen na het loslaten van een toets.
De keren dat ik hem heb gebruikt in een opname had ik de portamento wat hoger gezet en de release wat lager.. soort van work-around waardoor het verspringen een beetje minder hoorbaar was. :)

Hij moet nog steeds gefixed worden.. (was wat ander spul wat ik belangrijker vond) maar misschien moet ik het tzt zelf maar eens bekijken.. wat jij omschrijft klinkt wel als een soort gelijke klacht..

Vind het ook een erg cool synthje.. Klink lekker.. en idd vage modulaties ja.
Jammer dat ie geen PWM heeft.. maar de dubbele envelope heeft ook wel weer een meerwaarde natuurlijk.

Ik heb ooit ook een Jen SX1000 gehad.. ook een oscilator maar dat was dan een DCO, die overigens wel erg lekker klonk ook..
Lekker filter ook en 'n hele mooie PWM

Ik heb me altijd afgevraagd wat de track hieronder met de JEN te maken heeft gehad.. het geluid deed me er erg aan denken iig :)

De 100f heeft iets speciaals. Er is iets met het geluid dat eruit komt.
Op één of andere manier vind ik een kale square/pulse wave uit dit ding al vet klinken.

Jammer dat ie geen PWM heeft..

Als je de cv outs niet gebruikt kun je de LFO op één en de pw op de andere aansluiten. Zo kun je dus pwm 'patchen' of de pw met een externe lfo aansturen.

@ Rizzo:
Dat klopt. De square wave is niet helemaal square (serieus).
Als je met een scoop kijkt, zie je dat de square wave afwijkt.

@MacGyverGear Het fixen van de keys kan je makkelijk zelf. Wat jij beschrijft had ik ook met mijn Kawai, als je goed naar je toetsen kijkt en voelt dan merk je dat waar de problemen ontstaan de keys iets lager hangen, of er zit wat speling tussen de trigger en het hoogste punt van de toets.

Als je het frontpaneel openschroeft (4 schroefjes) dan kan je eenvoudig het frontpaneel naar achteren omslaan en neer leggen.
Vervolgens maak je het stekkertje los van de keys naar de PCB.

De toetsen zijn heel makkelijk te demonteren en zijn geclusterd gemonteerd. Aan de bovenzijde van de keys zie je witte plaatjes zitten met schroefjes er in, die moet je losdraaien, de plaatjes komen dan los, en de geclusterde keys kun je er dan uit tillen. (zijn 4 setjes van keys die aan elkaar vast zitten met een metalen plaatje)

Als je nu het metalen plaatje beethoud en de keys recht voor je dan kan je aan de onderkant goed zien welke keys iets lager hangen en dus te makkelijk een trigger veroorzaken.

Deze keys duw je iets naar boven waardoor het metaal een beetje de andere kant op buigt van die key.
Als je genoeg buigkracht hebt gegeven in tegengestelde richting (dus omhoog) dan zou de key weer in lijn moeten staan met de rest. Controleer dit voor alle keys en doe zoals beschreven.

Daarna keys weer terug monteren, plaatjes er op, goed recht uitlijnen tov van elkaar, stekkertje er in, frontpaneel er weer op, en als het goed is heb je nu geen vreemde bijgeluiden meer met pitch etc.

Bij elkaar hoeft dit je niet meer dan 15 minuten te kosten. :-)

De 100f heeft iets speciaals. Er is iets met het geluid dat eruit komt.
Op één of andere manier vind ik een kale square/pulse wave uit dit ding al vet klinken.

Als je de cv outs niet gebruikt kun je de LFO op één en de pw op de andere aansluiten. Zo kun je dus pwm 'patchen' of de pw met een externe lfo aansturen.

Klinkt interessant, kan je uitleggen hoe je dit bewerkstelligt?
Hoe sluit je dit aan?

Heel goede vraag.
Heb een foto opgezocht wat het hopelijk duidelijk maakt.
Wanneer je tegen de onderkant van het PCB aan kijkt kun je rechts van de waveform switch de pw aansturen. Zie rood en wit op de afbeelding.

De lfo houd je nog van me tegoed, ik weet dit helaas niet uit m'n hoofd en heb de 100f niet binnen handbereik. Ik gebruikte overigens meestal de lfo uit m'n Kenton ook omdat de lfo uit de 100f standaard key-synced is. Dit is ook te omzeilen maar ook dit weet ik niet meer uit m'n hoofd hoe.

Attachments

• pulsewidth.jpg
    pulsewidth.jpg
    55,1 KB · Bekeken: 57
Thanx voor de uitgebreide uitleg Demian.. Super!! :mega:

Dat van die PWM zie ik ook wel zitten.. Vraag me ineens af of zoiets ook op de Moog Source zou kunnen. Daar is de PW wel op in te stellen maar niet toe te wijzen aan het LFO..

Status
Please reply by conversation.
Back