Merkwaardige spelfouten, zinsnedes, formuleringen in manuals e.d.

conso

Fold it
Er zijn legio voorbeelden van onnavolgbare formuleringen in manuals, op sites van fabrikanten e.d. Rare spelfouten, het resultaat van een verbijsterend slechte vertaling of anderszins.

(Mackie nam vaak een paar leuke grappen op in haar manuals, bijv. deze: "Water and Moisture - This Mackie product should not be used near water - for example, near a bathtub, ..... , a swimming pool, swamp or salivating St.Bernard dog...")

Die op de bijlage kwam ik gisteren tegen in de handleiding van de Hypersynth Xenophone. Drie keer het woord Oscillator in een enkele zin, en drie verschillende spellingen.

Iemand andere leuke, opvallende missers?

*

Attachments

• Oscillators.png
    Oscillators.png
    12,7 KB · Bekeken: 140
Laatst gewijzigd:
De Nederlandse versie van de Casio FZ1 / FZ10m sampler manual heeft het stuctureel over "geluidsbemontering" als ze "sampling" bedoelen.
Of dat incorrect of over-correct is laat ik maar even in het midden, maar het ziet er iig niet uit :D

"bemonStering" denk ik?
(het oud-Hollandsche woord voor sampling, in de hypercorrecte jaren '80 en/dus onder oudere signaalanalyse / elektrotechniek lieden dus wel een soort van correct)

Geen synth, maar ik herinner me een keer dat ik mijn lagere school hielp met het installeren van een, door 'vrienden van het bestuur' gedoneerde MSX-computer. Deze kwam met een Engelse handleiding, maar was duidelijk door een malloot uit een andere taal vertaald, want het refereerde naar connectiepoorten als een "Arse".

"bemonStering" denk ik?
(het oud-Hollandsche woord voor sampling, in de hypercorrecte jaren '80 en/dus onder oudere signaalanalyse / elektrotechniek lieden dus wel een soort van correct)

Jah idd..met s

Op de Waldorf microQ kan je een sysex id instellen, met een bereik van 0 tot 127.

Uit de gebruiksaanwijzing: "After you have bought your 128th microQ, please contact Waldorf Electronics. You will receive a personal device number that authorizes you to have dinner with our General Manager."

Op de Waldorf microQ kan je een sysex id instellen, met een bereik van 0 tot 127.

Uit de gebruiksaanwijzing: "After you have bought your 128th microQ, please contact Waldorf Electronics. You will receive a personal device number that authorizes you to have dinner with our General Manager."

Aaaaja die is Gaaf! Originele humor :-)

Op de S950 bij het resamplen verschijnt ''ENOUGH ALREADY''

Ok niet in een manual, maar die mag er wel bij vind ik.

Ha ja, geldig, laten we ook gevatte display-teksten meenemen.

Deze bijvoorbeeld:

ALESIS HR-16

"Bummer dude, memory is full" 8)

Emax 2 gyro- cosmic relativation.

Emax 2 gyro- cosmic relativation.

MASTER 7
BIRD RUN
This function aligns Emax II’s internal stabilizers and prevents excessive gyro-
cosmic relativation.
1. Activate MASTER 7.
2. Carefully observe the display for any signs of destabilization (eg. gravitational warps,
apparent speeding up or slowing down of time, objects in mirrors appearing closer than
they really are). If Emax II returns to the module identifier after a few seconds, all is well.
Note: Occasionally a small emu will get trapped within the Emax II and run across the
screen during the stabilization scan process. This does not affect Emax II’s normal
functions.

uit de manual van een Roland JX synth :" Never climb on top of "
Zie het helemaal voor me, helemaal op je synth klimmen om je plafond te witten

In de Nederlandse handleiding van mijn Franse auto staan wel een paar hilarische ... zo hebben ze het consequent over het 'bedienen van organen' waarbij ik me toch iets heel anders voorstel dan bijvoorbeeld de ruitenwissers aanzetten.

Ik vond de waarschuwing op de Waldorf XTk wel origineel. Er wordt in grammaticaal juist Engels en Duits met veel omhaal uitgelegd waarom je het ding niet moet openmaken en niet zelf moet gaan prutsen. Tenslotte eindigt de tekst in een krul en dan staat er: You look somewhat bewildered.
Duitse humor.
Ik heb eigenlijk al genoeg aan de taalkunsten van mijn eerbiedwaardige medeforumleden. De laatste was: nieuwschierig. =(
Maar de sollicitatiebrief in de bijlage sloeg werkelijk alles!

Attachments

• Geagteheer.doc
    57,5 KB · Bekeken: 95
Laatst gewijzigd:
Uit de manual van de Roland DEP-5 :

“The Digital Chorus creates more natural chorus effect than the analog chorus".

Op het frontpanel staat Bypass On/ Off geprint, maar een echte Bypass knop of schakelaar is er niet. Na een duik in de manual blijkt dat je om de FX te bypassen de DEP-5 moet uitzetten! :halleluja

Oh ja, bij Waldorf houden ze wel van een grap, het begint al meteen in de manual van een blofeld als je de keyboard uitvoering hebt:

The Blofeld Keyboard Controls ,
Keyboard;
" You might have used a similar one before, but as it is rarely described elsewhere, this is how you use it: Hit any black or white key to hear a sound. Usually the sound is louder when you play harder and less loud if you play softer. Also the pitch of the sounds are usually higher the more you play on the right side and lower on the left side. The white keys consist of notes from the C major scale, if you use another scale you will very likely have to use some of the black keys as well."

Back