Akai S2000 uitbreidingen

Status
Please reply by conversation.

dreamer

herkauwbaar
Met blik op de 'toekomst' zou ik m'n 'stock' S2000 (alleen ram is maxed out op 32mb) uiteindelijk graag willen uitbreiden.

Gezocht (in orde van gewildheid):

- IB-208P (Multi8/D)
- EB16 (SampleVerb)
- IB304F (ProFilter)
- FMX-008 (x2, Flash ROM)

Enige tips/adviezen mbt de s2000 zijn ook welkom.

Als ik een tip mag geven: doe het niet. Voor het geld wat je aan al die losse onderdelen uit zou geven heb je betere sampler die dat allemaal al aan boord heeft en waarschijnlijk veel krachtiger is, meer opslag en betere geluidskwaliteit heeft en waarschijnlijk makkelijker te edit-en.
Ik heb de mijne vorig jaar verkocht en geen moment spijt van gehad...

Als ik een tip mag geven: doe het niet. Voor het geld wat je aan al die losse onderdelen uit zou geven heb je betere sampler die dat allemaal al aan boord heeft en waarschijnlijk veel krachtiger is, meer opslag en betere geluidskwaliteit heeft en waarschijnlijk makkelijker te edit-en.
Ik heb de mijne vorig jaar verkocht en geen moment spijt van gehad...

mijn gedachte exact

Inderdaad, zoek een S3200XL als je in die hoek wilt blijven. Scherm, outputs FX kaart, Filter. Alleen geen FlashROM maar je zou een card reader kunnen plaatsen.

Mja, ik zag die 8-output wel voor ziekelijke prijzen op ebay (niet dat die prijzen een richtlijn zijn voor de werkelijkheid).

Ik zal sowieso eerst wat meer met de 'kale' S2000 spelen voordat ik 'm de deur uit doe, maar bedankt voor het advies ;)
(overigens zie je die S2000's voor bijna bijna niks uitgestald bij de lokale 2e hands zaak, dus opzich leuk voor de hobbyist die geen 100-en euros voor een probeer-sampler wil uitgeven, zoals ik :P)

Oh...gelukkig was ik niet de enige die er ook zo over denkt.
:halleluja

overigens zie je die S2000's voor bijna bijna niks uitgestald bij de lokale 2e hands zaak, dus opzich leuk voor de hobbyist die geen 100-en euros voor een probeer-sampler wil uitgeven, zoals ik :P
Dat ze bijna niks kosten heeft een reden... ;) In vergelijking met ander spul wat op de (2e hands) markt is is het gewoon te verouderd en beperkt en dan niet op een leuk vintage manier. Ik heb de mijne ergens halverwege de jaren 90 gekocht voor 2500 gulden en heb 'm vorig jaar voor krap 40 euro verkocht. Ik heb er in de jaren wel plezier mee gehad maar het was ook omdat destijds samplers erg duur waren en ik geen betere kon betalen. Maar de laatste jaren stond hij op een plank stof en te happen en ruimte in te nemen, het is gewoon geen fijn apparaat om mee te werken. Overigens scheelt het wel als je 'm met MESA aan een (oude) PC hangt via SCSI, dan heb je iig wat meer overzicht.

Het 8 output board kan ik me nog van voorstellen dat die nog nuttig kan zijn, maar dat FX board... Ik denk dat een beetje cheapo multi FX module of pedaal evengoed, zo niet beter, klinkt en goedkoper is.
Je zou misschien ook eens naar de Volca sampler kunnen kijken, is meer hands on en ook bepaald niet duur te noemen. Meer knopjes ook, dat maakt het vaak al een stuk leuker om mee te spelen.

Het filterboard van een S2000 is best een toevoeging, maar met een truukje kan je zonder filterboard op een S2000 wél een highpass filter maken:

In een S2000 zitten vier "zones" per keygroup.
Als je in zone 1 een sample zet en je zet in zone 2 dezelfde sample, maar dan inverted (fase draai) en je assignt het filter ook precies andersom per zonde, dan reageert het filter als een highpass filter om dat ze elkaar tegengesteld uitdoven.

Leuke extra met de spullen die er reeds standaard al inzitten...

Het 8 output board kan ik me nog van voorstellen dat die nog nuttig kan zijn
Inderdaad, daarom staat die dan ook (ver) bovenaan m'n "verlanglijstje" (de rest is eigenlijk alleen te overwegen als het echt voor niks op straat te vinden is :bekdicht:)

In plaats van mesa (en eoa dedicated machine daar voor in te richten) was ik van plan om met Ctrlr(.org) een interface te bouwen. Er waren al wat lui bezig met de SysEx van het ding uit te zoeken, dus mocht dat ergens heen gaan zou dat wel erg mooi zijn.

@ MatthewLeBlom: kijk, dat is een mooie tip waar ik iets aan heb, thnx :)

Als je van plan ben los te gaan met uitbreidingen zou ik een s3000xl kopen, dan heb je iig de 8 outputs al. Plus een normaal lcd scherm en vooral een normaal data wheel. Die van de s2000 een te lichtdraaiend ding zonder 'kliks'.

In plaats van mesa (en eoa dedicated machine daar voor in te richten) was ik van plan om met Ctrlr(.org) een interface te bouwen. Er waren al wat lui bezig met de SysEx van het ding uit te zoeken, dus mocht dat ergens heen gaan zou dat wel erg mooi zijn.

Er is/was ook een VEEL beter werkend MESA-alternatief: 'Millenium'. Nog steeds te koop, voor die $30 een no-brainer.

Da's inderdaad zowat net zoveel als voor de hele S-2000, maar als je met de S-2000 aan de gang wilt een Absolute Aanrader. En MESA een absolute afrader, crasht vaak. Of wie weet zwerven er ergens nog de alfa/beta-versies rond van Millenium (van voordat het commercieel werd), maar die zij als ik het me goed herinner zonder de Multi-editor.

http://www.chickensys.com/products2/millennium/

Groet!

Er is/was ook een VEEL beter werkend MESA-alternatief: 'Millenium'.
Oh ja, dat klopt! Was alweer even geleden dat ik iets met die editors gedaan had, maar Millennium was inderdaad een stuk beter. Misschien heb ik de beta nog wel ergens slingeren, ik kan kijken of ik 'm voor je op kan duikelen als je wil. Als ik me goed herinner kon je ook met ReCycle direct communiceren met de S2000 (wel via SCSI geloof ik), mocht je die nog hebben/vinden.

Ik was niet van plan om over scsi te interfeesten met het ding. Bovendien draai ik alleen maar Linux, dus heb vrij weinig aan die software ;)

Zoals eerder vermeld ben ik van plan om in Ctrlr iets te gaan bouwen.
Alleen ben ik vrij nieuw met midi (en met name alle custom SysEx die gebruikt wordt) en wordt Lua ff wennen (ben verder vrij bekend met programmeren en UI-dingen bouwen).

Dat wordt dus samples vanaf zip laden en verder alles over midi besturen.
(uiteindelijk ...)

Als het dan persé niet snel en metzonder haast hoeft, then how about samples laden via SDS ? ;-)

(mocht de S-2000 dit ondersteunen... )

MIDI Sample Dump Standard

An unforeseen capability of SysEx messages was their use for transporting audio samples between instruments. SysEx is poorly suited to this purpose, as MIDI words are limited to seven bits of information, so an 8-bit sample requires two bytes for transmission instead of one. This led to the development of the Sample Dump Standard (SDS), which established a protocol for sample transmission.[5]:287 The SDS was later augmented with a pair of commands that allow the transmission of information about sample loop points, without requiring that the entire sample be transmitted.

Just kidding, SDS moet echt laatste uitvlucht zijn...

OK, geen SCSI dus, geen idee of Linux daar uberhaupt aan doet...

OK, geen SCSI dus, geen idee of Linux daar uberhaupt aan doet...

Ja. Sterker nog, de scsi implementatie van Linux is vele malen beter dan die van Windows. Onder Linux wordt scsi vaak als tussen-laag gebruikt (bijvoorbeeld voor HW RAID-controllers).

Alleen zijn er volgens mij geen tools vergelijkbaar met MESA en Millennium beschikbaar, dat is eerder je probleem.

Om even te guppen:

Volgens mij is het hier helemaal niet de bedoeling om deze sampler werkend te krijgen... ! 8)

Om te beginnen startend van een beperkte sampler, en dan negeren van de paar sterke mogelijkheden die het ding dan toch heeft ! :stupid

Again, just kidding.... om het via Ctrlr aan de praat te krijgen zal je niet dommer maken :mega:

Om even te guppen: en dan negeren van de paar sterke mogelijkheden die het ding dan toch heeft ! :stupid
Ja zeg, ik vind een windows-computer met scsi moeten bouwen nou niet echt een 'sterke mogelijkheid' maar een extreem nadeel.

Verder hebben mijn laptops geen scsi (welke wel?), dus vandaar over midi interfeesten.
(wel iets van usb-scsi dingen gezien, maar die zijn sws belachelijk duur en werken waarschijnlijk niet met dit soort hardware)

Met SDS uploaden heb ik wel over gelezen, maar ik krijg binnenkort van een maat een scsi zip-drive. Dan wordt het nog *fingers-crossed* dat ik op een usb-zip het filesystem kan beschrijven vanuit linux (was wel al wat tools tegen gekomen, waar ik dan eventueel tegenaan zou kunnen scripten). 100mb aan samples per keer lijkt me ruim voldoende hehe.

De grootste beperkingen die ik zie zijn de hoeveelheid tijd die ik heb en dat de s2000 maar 2 outputs heeft (dus vandaar de originele vraag naar bijv het 8-out bord).

Geweldige term dat interfeesten & sorry trouwens dat we jouw OutputBoard advertentie zitten te verstieren met allerlei zwik ;-)

SDS niet aan beginnen, heb het voor de gein eens geprobeerd omdat er geen alternatief was en het is , wel zeer traag (had met hoofdletters gemogen).

Zip 100MB niks mis mee, de S-2000 gaat sowieso niet voorbij de 32MB... wie weet nog iets verder met het dure zeldzame Flash geheugen.

Oja,

Als alternatief voor de beperkte hoeveelheid outputs:

Why not gewoon een stapel S-2000 samplers op elkaar ?!?

2 outputs per 2 RU...

kost meer ruimte, maar vast goedkoper dan die Output Card.

De enige beperking die ik zie is dat je ze (zonder scsi-switcher hassle) niet allemaal aan dezelfde Zip-drive kunt hangen, want als ik het me goed ... moet de Akai de baas zijn op de SCSI-bus, dus kun je er geen twee op 1 bus, zonder lastige nadere maatregelen... dat wordt dus een Zip-drive per sampler.

Idee lijkt me echter nog steeds geldig... EN je hebt meer totaal-memory ook.

Post je een foto zodra je de vierde sampler op de stapel tilt ?! :D

Status
Please reply by conversation.
Back