Lemux

andete

prutser
Daar ik toch hopeloos ben in het maken van de muziek, heb ik me maar weer op de software gestort, en dit is het eerste voorlopige resultaat:

Lemux versie 0.1.

Een collectie softsynths voor LADSPA (Linux), gebaseerd op code van onder andere de openMSX MSX emulator en de resid SID engine van sidplay2.
De software is verre van af, maar sommige instrumenten zijn al wel bruikbaar.

Meer info vind je op:

http://lumatec.be/joost/lemux

Uiteraard is de boel gratis, libre (GPL), want gebaseerd op andere GPL software.

Ik verwacht alleen dat er hier niet veel Linux users zitten ;) ;) ;)

Voor de nog actieve MSX-ers, ik zal Lemux tonen op de openMSX stand van de internationale MSX beurs in Bussum binnen 2 weken (zat 27 sept 2003).

Groetjes, Joost

Een screenshot:
psg_scc_organ.png

Laatst gewijzigd:
erm sorry, maar wat moet ik pcies zien in de screenshot?
ik meen idd wat 'bekende' modules te zien in het plaatje maar wat houd een LADSPA in, is dit een oscillator of gewoon een sample?
ik ben verder niet bekend met MSX en draai ook geen linux, zou je een wat duidelijker uitleg kunnen geven over Lemux?

Origineel geplaatst door 6 trak
erm sorry, maar wat moet ik pcies zien in de screenshot?
ik meen idd wat 'bekende' modules te zien in het plaatje maar wat houd een LADSPA in, is dit een oscillator of gewoon een sample?
ik ben verder niet bekend met MSX en draai ook geen linux, zou je een wat duidelijker uitleg kunnen geven over Lemux?

LADSPA is de "Linux Audio Developers Simple Plugin API". Iets als VST dus, maar een stuk eenvoudiger.

Wat de plugin concreet is hangt af van het instrument.
De PSG van MSX is een square wave oscilator met AM en controllable noise.
De MUSIC van MSX is een 2 operator FM synth.
De SID is wel gekend denk ik? :)
SCC is een 32 byte 8bit looped sample player, met op dit moment een 400-tal hardgecodeerde samples onder andere uit een aantal Konami MSX games.

Ik hoop dat dit een beetje verduidelijkt.

Groetjes, Joost

Ook nog even ter verduidelijking:

LADSPA plugins hebben geen GUI (grafische omgeving) dus in die zin zijn ze niet zichtbaar, behalve als ze in een host zitten, als Bv. alsamodular.

Joost

Lemux 0.2

Lemux 0.2

Lemux 0.2 is uit.

Alle instrumenten werken nu:

- SCCChannel (e.g. from Konami games) (a 32 byte 8bit looped samples instrument)
- PSGChannel (the standard sound chip from MSX) (a 1/2 square wave with noise and AM)
- MUSICChannel (the FM OPLL chip from MSX-MUSIC) (a 2 operator FM chip, with 15 standard instruments and 1 custom FM instrument that is fully configurable)
- MUSICDrum (FM OPLL Drums) (5 standard drum sounds from OPLL)
- SID (The full C64 audio chip)

- instrument volumes normalized

Ook meer audio samples online.

http://lumatec.be/joost/lemux/

Origineel geplaatst door MSXUser
:D SCC en PSG geluid als VST :halleluja
Nu nog MSX Music en MSX Audio erbij :)

MSX MUSIC zit er ook al bij. MSX-Audio staat nog op mijn TODO:

MSX: (available from openMSX, GPL)
- OPL4 (moonsound)
- MSX-AUDIO
- "tape sound"

non-MSX:
- tiasound.c (from xmame, GPL)
- c6280.c (from xmame, GPL)
- nes_apu.c (from xmame, GPL)

Met 'tapesound' bedoel je AackoSoft Mastervoice achtige dingen? Was machtig in die tijd :D

Yup... de 1 bit DAC voor de tapepoort via de PPI :)

Moonsound is trouwens een leuke 4-operator FM synth.!

Origineel geplaatst door andete
Yup... de 1 bit DAC voor de tapepoort via de PPI :)

Moonsound is trouwens een leuke 4-operator FM synth.!
Gaaf, enne de Moonsound heb ik ook (1e versie in superlelijke, niet passende behuizing). De Wavekanalen zijn niet bijster interessant wat betreft mogelijkheden. Het FM deel is idd. erg goed. In ieder geval 'warmer' dan de OPL en OPLL chips in de Audio en Music. Qua emulatie lijkt me de SCC nog de meest simpele (DAC met een 5x 32 byte buffer).

Poke &h9000,&h3F ;)

Ohja, mocht je ook het samplekanaal van de Audio willen emuleren dan hoop ik dat je het beter doet dan de versies die bijv. in NLMSX wordt gebruikt. Vooral hihats en crashes klinken ronduit beroerd met die emulatoren.

Gaaf, enne de Moonsound heb ik ook (1e versie in superlelijke, niet passende behuizing). De Wavekanalen zijn niet bijster interessant wat betreft mogelijkheden. Het FM deel is idd. erg goed. In ieder geval 'warmer' dan de OPL en OPLL chips in de Audio en Music. Qua emulatie lijkt me de SCC nog de meest simpele (DAC met een 5x 32 byte buffer).

Poke &h9000,&h3F ;)

Ohja, mocht je ook het samplekanaal van de Audio willen emuleren dan hoop ik dat je het beter doet dan de versies die bijv. in NLMSX wordt gebruikt. Vooral hihats en crashes klinken ronduit beroerd met die emulatoren.

Ik baseer me op code van openMSX. Normaal is die code zeer correct. openMSX ondersteunt trouwens ook audio-in van de MSX-Audio (En er is ook een versie voor windows... http://openmsx.sf.net/ voor meer info).

ur2.png
komt je dan misschien bekent voor... :)

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door andete
Ik baseer me op code van openMSX. Normaal is die code zeer correct. openMSX ondersteunt trouwens ook audio-in van de MSX-Audio (En er is ook een versie voor windows... http://openmsx.sf.net/ voor meer info).

plaatje komt je dan misschien bekent voor... :)
Het zal mij in ieder geval benieuwen hoe het gaat klinken (waarschijnlijk kom ik wel even langs in Bussum). Lijkt me erg leuk om de MSX-chips te kunnen gebruiken in eigen producties.

Enne, dat plaatje... tuurlijk komt me dat bekend voor. Unknown Reality van NOP (Maarten Loor en consorten). Ik heb de originele diskettes nog liggen :)
Geweldig deel dit, een roterende scroll, realtime scope en een remix van 2Unlimited - Let the beat control your body (en dat op een 8-bitter op 3.58MHz) :okdan:

Het zal mij in ieder geval benieuwen hoe het gaat klinken (waarschijnlijk kom ik wel even langs in Bussum). Lijkt me erg leuk om de MSX-chips te kunnen gebruiken in eigen producties.

Enne, dat plaatje... tuurlijk komt me dat bekend voor. Unknown Reality van NOP (Maarten Loor en consorten). Ik heb de originele diskettes nog liggen :)
Geweldig deel dit, een roterende scroll, realtime scope en een remix van 2Unlimited - Let the beat control your body (en dat op een 8-bitter op 3.58MHz) :okdan:

openMSX is (bij mijn weten) de enige emulator die unknown reality juist emuleert :) openMSX kan namelijk met "pixel acuracy" draaien. Je hebt dan wel een zware PC nodig.

Tof, je vind me normaal in Bussum bij de openMSX stand, ik heb dan ook een midi-piano mee. Tot dan!

tof! Ik draai gentoo en win2k naast elkaar, en ga hier zeker mee aan de slag.
Ik ben namelijk van plan ook een synth te schrijven in linux, maar dan hoofdzakelijk met Python+pyJack.
De interface die ik wil gaan maken heb ik al gevonden in een (beeldbewerkings)proggy dat werkzeug heet,
dit werkt namelijk met wat ze zelf maar 'operator stacking' hebben genoemt.
Dit betekent dat je geen draadjes aan elkaar verbind (teveel klikken, kijk maar naar reason), maar dat je je
modules boven elkaar plaatst.

l
http://www.theprodukkt.com/werkkzeug1.html

Back