DACs voor control voltage?

exel

Ouwe rot
Zoals in topic, ik ben op zoek naar een handig DAC IC (12 bits of meer) en wat aansluitinformatie om control voltages te genereren tussen de 0 en 10V. Ik heb een +12V voedingslijn en +3 logica om mee te werken. Liefst interfacing via SPI, of eventueel I2C.

Bonuspunten als hij in een DIP/through-hole package te krijgen is, maar anders ook geen ramp.

Het basisgebruik van de OpAmp in analoog en digitaal gebruik wel even leren hè.
Da's niet zo moeilijk en vaak heel effectief om iets voor elkaar te krijgen.

Ik zou sowieso eigenlijk eens wat leeskost analoge elektronica moeten bemachtigen. Ik heb sinds het VWO geen circuits meer aangeraakt, en dat ging ook niet veel verder dan condensators opblazen om de leraar te pesten.

Aanraders?

[ame="http://www.amazon.com/Art-Electronics-Paul-Horowitz/dp/0521809266/"]The Art of Electronics: Paul Horowitz, Winfield Hill: 9780521809269: Amazon.com: Books is toch de bijbel, of niet?

Als je DAC's werkt voor microcontrollers (I2C of SPI), dan zit je met de voedingsspanning 3,3 of 5 Volt. De maximale output is gelijk die van de voedingsspanning. Wil je opscahlen naar 10 Volt, dan kan je er een OpAmp tussenzetten die twee keer versterkt. Die moet dan gevoed worden met bijvoorbeeld +15 Volt. OPf als je een Rail to Rail OpAmp neemt met 10 of 12 Volt. Het omschakelen kan simpel door tussen de module output en de versteker x2 output te schakelen.

Zie voor een niet inverterende versteker:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Operationele_versterker#Niet-inverterende_versterker

Waarbij R1 gelijk is aan R2. Bijvoorbeeld 10K
Voor de precisie te trimmen kan voor R1 10K 1% en voor R2 9K53 1% met in serie een multiturn trimmer van 1K.

@ Exel:
De link naar Wikipedia voor het gebruik van OpAmp's is een goede start voor de basis voor veel gebruikte toepassingen.

En verder:
Stelletje luie donders zijn jullie ;-)

Ik zit hier nu ook mee te puzzelen, ik heb net vanavond twee 8 kanaals 16 bit dacs netjes pratend met een arduino. Dat x2 doen met een opamp ben ik ook van plan

Echter ik vroeg me af of ik bij die versterking nog iets moet doen zodat die erg nauwkeurig en stabiel is zodat bijv pitchcv netjes blijft. Hoe moet ik bijv corrigeren voor temperatuurverschillen of is dat effect te verwaarlozen? Wat denken jullie?

Zijn wel manieren voor:

- Goede lineaire opamps gebruiken ipv goedkope types.
- Rekening houden met eigenschappen van opamps (DC offset bij 0 en niet-lineariteit bij Vmax en Vmin).
- Trimmers toevoegen aan het circuit om de DC offset en versterking te kalibreren.
- Stabiele voedingsspanning. Goed PCB ontwerp.
- Wanneer het circuit het toelaat een 16-bit DAC gebruiken ipv 12-bit. (véél kleinere stappen)
- Eventueel software calibratie om V/oct nog fijner te calibreren (meestal alleen mogelijk bij 16-bit DAC's of hoger, anders zijn de software-stappen veel te groot)

Vroger, heeel vroeger, deed ikk eens een experiment aangaande temperatuurgevoeligheid.
twee inverternde OpAmp schakeling achter elkaar die exact 1x moest versterken. Koolstof weerstanden met een koolstof trimmer. De OpAmp: 2x ordinaire 741. Feun erboven met hete lucht. De meetapparatuur weg van de hitte van de feun.
Resultaat: perfect stabiel.
Dit in tegenstelling tot het elektuurontwerp met metaalfilmweerstanden en cermet trimmer en een TL082 als dubbele OpAmp. In de OpAmp zat het overigens niet. Het was het verschil in temperatuurcoëfficient tussen de metaalfilm weerstanden en de cermet trimmer.
Dus, als je een trimmer opneemt, dan dien je na te gaan of die trimmer hetzelfde coëfficient heeft als de weerstanden.

Bedankt voor de input. Ik ga eens puzzelen en proberen

@Designer: In de Arduino-hoek hebben de Due en de Teensy3.1 een DAC aan boord.

Mijn luxeprobleem is dat ik 8 kanalen wil.

het is een 8 kanaals 16 bit dac zoals ik al zei, of het lukt moet ik nog kijken, heb ze net netjes gesoldeerd (pfoe) en werkend. ik wil het ook alleen maar voor cv gebruiken met een arduino erbij, niet voor dsp

Back