SY77 vs D50

Calculator Operator

Tel ik na 15 jaar hier als ouwe rot? Vast wel.
Dag mensen,

Ik ben een beetje aan het twijfelen... Mijn SY77 staat maar wat stof te vreten eigenlijk. Ik vind zijn geluid wel OK maar ik krijg het niet voor elkaar om 't ding te programmeren en ik wil er ook eigenlijk de tijd niet echt in steken. De sounds die ik erin heb zitten zijn wel goed op zich, ik heb er een flinke zooi aan floppy's bij (en een gereviseerde drive) maar ja, ik weet nog altijd niet helemaal wat ik met 't ding aan moet. Nou heb ik het idee dat een D50 ongeveer binnen hetzelfde spectrum qua sounds valt maar wel een stukje makkelijker is in de omgang, of vergis ik me daar heel erg in? Als dat namelijk wel zo is denk ik dat ik eens wat dingetjes ga omruilen in mijn setup.

René

De D50 is redelijk menu-divey. Er is de PG1000, natuurlijk, maar ik heb zelf er niet veel vertrouwen in dat dat ding erg behulpzaam is. Je bent vermoedelijk beter uit met een editor op je computer, maar daar zijn voor de SY77 vast ook oplossingen voor.

De D50 is makkelijker in de omgang, vooral door de veel eenvoudiger architectuur. Voor de SY77 bestaat evenwel een behoorlijk goede editor: SY Manager (http://www.fm-alive.com/pages/Eula.aspx) Het klankenpallet van de SY vind ik persoonlijk vele, vele malen uitgebreider dan dat van de D50, hij heeft een veel krachtiger klank en een uitgebreidere effect sectie.
Ik zou persoonlijk de SY77 altijd verkiezen boven de D50 maar...vrijwel geen enkele digitale synth heeft die speciale nostalgische waarde van de D50 en niets klinkt als een D50. Maar hetzelfde spectrum van sounds als de SY77, neen, dat is de SY77 oneer aan doen.

verruil m gewoon voor iets waar je mee uit de voeten kan, niets zo dodend als geklooi voor je kan gaan beginnen, of editors en dat soort rampshit.

Als ik de ultieme FM-bak zou mogen uitzoeken, zou ik naar een FS-1R kijken. Daar is vast ook een goede editor voor. De D-50 is een hoofdstuk apart...
De D-20 kan ik geblinddoekt programmeren. De D-50 zit iets moeilijker in elkaar, maar het is te doen.

Hel om te programmeren is de SY77 ook hoor... Maar ik ga eens kijken of die software wat is. Als dat ook niet werkt vliegt-ie eruit.

Ik heb ook nog een SY77 maar ik kan er eigenlijk niets meer mee. Floppy kaduk, en het fluor schermpje is op..
Ook kan ik die software niet gebruiken, heb immers een mac..

Ik zal nooit de dag vergeten dat ik een 2dehands SY77 kocht met stand en monitors voor 200 Euro (!). Ik kon mijn oren simpelweg niet geloven, zoveel synth voor zo weinig geld. En gebouwd als een tank. Heb daarna een TG77 gehad en die geruild voor grote broer SY99. Die gaat nooit meer weg. Het is een unieke en onwaarschijnlijk krachtige synth.

De SY-77 kent zijn tekortkomingen. Je kunt geen klanken stapelen of splitten. De samples zijn van een kwaliteit dat een willekeurig speelgoed-Casiootje betere drumsamples biedt.

@ Arv

Die *&#^^@# Floppy Drive... Riem heb ik een half jaar geleden toen ik m kreeg meteen vervangen (net zoals t licht in het scherm overigens), maar nu leest-ie de eerste tracks op een disk ook alweer niet meer... Altijd zeik mee.
MAAR
Ik heb er daadwerkelijk enigszinds geluid uit gekregen dat me een beetje beviel. Snap nog atlijd geen biet van dat hele FM-geneuzel maar ik kan z'n filter in ieder geval programmeren.

@ Arv

Die *&#^^@# Floppy Drive... Riem heb ik een half jaar geleden toen ik m kreeg meteen vervangen (net zoals t licht in het scherm overigens), maar nu leest-ie de eerste tracks op een disk ook alweer niet meer... Altijd zeik mee.
MAAR
Ik heb er daadwerkelijk enigszinds geluid uit gekregen dat me een beetje beviel. Snap nog atlijd geen biet van dat hele FM-geneuzel maar ik kan z'n filter in ieder geval programmeren.

Das al meer dan ik er ooit zelf in geprogd heb.. De meeste sounds heb ik toendertijd van internet
verzameld en volgens mij via een midi connectie in de SY gekregen.
Die er nu inzitten klinken dan ook erg fijn. Gaat ook erg diep bij de bassen!

Het is een unieke en onwaarschijnlijk krachtige synth.

Bovenstaande uitlating geld voor SY77 evenals D50. Beide gehad en verkocht. (D550 + PG afgelopen zaterdag nog) En als er voldoende plaats was wil ik ze morgen weer terug. Maar ik heb genoeg synths dus ze ontbreken ook weer niet meteen. En sounds maken op beide toestellen even makkelijk, of moeilijk afhankelijk van wat je kan en weet. En gezien de veel te lage prijzen nu het moment om te kopen. Vintage van de toekomst en all time classics. :okdan:

Dat krijg ik er dan weer helemaal niet uit. FM bas kan in de goeie muziek prima klinken, maar ik vind ze niet echt dik. Daar heb ik een Sub 37 voor :p

De standaard DX-7-preset, zoals gebruikt door A-Ha, klinkt ook helemaal niet diep. Op andere synthesizers kun je het geluid benaderen door een sample van een nylon-gitaar te gebruiken. Wat die klank wel heeft, is dynamiek: hij prikt door alle mixen heen. Als ik Take On Me wil spelen, dubbel ik de FM-bas met een gewone basklank, omdat ik vind dat er in het laag anders wel wat ontbreekt.

Back