goedkoop apparaat voor loops in livesituatie?

wuxymuxer

Nieuwkomer
Hallo

Wat kan ik gebruiken om in een jam of livesituatie enkele vooropgenomen audioloops erin te gooien? De andere apparaten zijn o.a. Electribe emx, tr-8 en synths, allemaal via midi clock gesynced. Het apparaat dat ik zoek dient de loops dus in realtime aan te passen aan het tempo. Ik zoek ook naar een zo goedkoop mogelijke oplossing en laptop, daw… is no go. Het gaat om niet meer dan een acht-tal loopjes.

Ik dacht bv. aan zo'n boss SP-x0x, maar weet niet of die loops kunnen timestretchen/via midi tempo syncen.

Iemand tips/aanraders?
Alvast bedankt

Ik ken buiten een daw om weinig apparaten die zo flexibel zijn als wat jij wilt. In ableton heb je dat zo voor elkaar maar dat wil je niet.

Zou bijna denken aan een serato oplossing. Draaitafel met timecode vinyl waarmee je je loopjes aanstuurt. Maar dan zit je weer vast aan een laptop.

Of misschien nog makkelijker een Goedkopere Dj cd speler? Maar als je 8 loops tegelijk wilt heb je een probleem.

Met een mpc zou je loops kunnen knippen en op een sequencer grid kunnen uitzetten maar te veel tempo naar beneden of naar boven en de stukjes uit de loop worden te snel afgekapt of je krijgt lege stukken.
Live timestretchen doet een mpc niet.

Misschien weet iemand anders iets?

Ik heb een Roland SP-404SX. Je kan de samples niet laten timestretchen. Maar je kan er wel patterns mee maken, die samples aansturen die je er zelf inlaadt. Deze patterns kan je aan midi clock hangen.

Niet meteen het antwoord dat je zoekt, maar misschien is het een oplossing om je loops aan stukjes te hakken.

Hallo, bedankt voor de raad, maar er moet maar 1 loopje tegelijk spelen hoor :)
Ik bedoelde dat ik een bank van minimum 8 loops wil om uit te kiezen. Dat lijkt me goed mogelijk toch?

Bedankt Arpatle, ik kon nergens vinden of het wel of niet mogelijk is, dat timestretchen :) ik zoek dus iets vergelijkbaars die het wél kan.

Is zo'n dj cd speler geen idee? Je hebt van die modellen die files van usb stick laden, en soms geeneens een cd gedeelte meer hebben. Die hebben pitch control met key lock. Ik geloof ook dat ze midi aansluiting hebben om te syncen.

Je hebt niet veel samplers die realtime timestretchen

En ja, Manu, de VP9000 ziet er wel ideaal uit, hoewel een beetje groot om mee te zeulen. Maar misschien ben ik dan iets veeleisend :p

Volgens mij kan een Korg MicroSampler loops aan songtempo aanpassen... en daar passen ook een hele hoop loops in..

Ja, de octatrack is niet meteen wat ik onder een goedkoop apparaat versta ;)
Toch bedankt voor alle antwoorden!

Ik ben niet 100% zeker, maar volgens mij kun je met een Korg Kaoss Pad 3 loops op bpm syncen. Maar ik geloof dat je ze dan wel moet slicen.

SU700 van yamaha kan het ook maar is wel wat werk om de samples dr in te krijgen en ik vind hem lastig te sequencen.
Octatrack is dé shit maar erg duur.

-C-

ik gebruik nu mijn Maschine controller met, helaas, nog steeds een laptop. Gaat wel erg goed (tap tempo) en dat ding is echt megaflexibel en overzichtelijk. Heb ook gekeken voor de Korg SP3+ maar die heeft maar 4 triggers.

En de akai MPX8 en MPX16? Langzaam laden van samples en weet niet zeker of ze timestretch hebben...

Ben zelf ook nog zoekende dus ;)

Of een oudje?

E-mu e64 of e5000? Ensoniq EPS of ASR10? Akai MPC?

De E-MU's kunnen vrij goed timestretchen, al vrees ik dat ze dat niet in realtime kunnen.

Back