Waarom earplugs als je PA kan regelen?

mcdjan007

lid zonder grenzen
Beste Willem Wever,
Wellicht omdat ik ouder wordt maar de laatste tijd valt mij op dat er niet alleen bij de meeste festivals en optredens, maar ook bij een toenemend aantal winkels zgn concert-earplugs liggen in allerlei prijzen en hippe kleurtjes.
Kunt u mij uitleggen waarom het geluid zo achterlijk hard gezet wordt dat iedereen oordoppen gaat/moet dragen ? Bij een concert met alleen speakers bij de buhne snap ik dit nog enigzins, maar in andere situaties ? Hou er echt ook van om het laag te "voelen" en ik luister niet alleen naar Fado's
Het lijkt mij een stuk eenvoudiger het volume overall gewoon wat zachter te zetten wat ook de gemiddelde geluidskwaliteit ten goede komt.

In afwachting op uw antwoord,

De man met zelf een distortion-fx:dj:

Nou, ja, je wil het laag voelen dus... En wat betreft de oordopjes, sommige mensen vinden het tof om dingen heel hard te horen, en sommige mensen geven iets meer om hun oren, of gaan een stuk vaker naar concerten en dragen dus oordoppies.

Ik kan bij concerten vaak hoog volume wel waarderen, omdat veel mensen liever zo hard mogelijk over hun weekend praten, in plaats van naar de muziek te luisteren.

Dan heb ik liever hoog volume en oordoppen, dan heb ik en anderen minder last van dat eindeloze gezwets.

Lol, dat dacht ik ook een paar jaar terug.... En ik bezoek inmiddels veel minder live muziek de laatste tijd....
Ooit stond ik altijd vlak bij de PA omdat ik de band wilde zien......

Tegenwoordig sta ik als ik weer eens in een zeldzaam geval naar een optreden ga, meestal achteraan. Bij de mengtafel in de buurt...

Misschien is het probleem dat een groot gedeelte van de geluidstechnici en muzikanten half doof zijn?
En dus zelf niet horen welke afschuwlijke herrie ze produceren..... :-)

Ik kan bij concerten vaak hoog volume wel waarderen, omdat veel mensen liever zo hard mogelijk over hun weekend praten, in plaats van naar de muziek te luisteren.

Dan heb ik liever hoog volume en oordoppen, dan heb ik en anderen minder last van dat eindeloze gezwets.

De goede argumenten beginnen binnen te druppelen:dubbel:

:okdan: jep +1

EN uiteraard 'voel' je de muziek beter bij hoog(er) volume 8~

Ik vind concerten vaak zelfs met oordoppen in nog te hard. Dus ik ben het helemaal met je eens. Vooral in cafés is het vaak mis. Het geluid kan nergens heen en de drums zorgen voor het hoge volume natuurlijk, maar soms wordt in een café ook het drumstel uitversterkt voor abnormale geluidsniveaus.

Het geluid voelen... Ja, dat is inderdaad wel tof, maar tot op zekere hoogte. Ik ben eens weggelopen bij The Neon Judgement omdat ik mijn borstkas voelde meetrillen en moeite kreeg met ademhalen; wat een ongelofelijk slecht livegeluid hadden die zeg.

tegenwoordig standaard oordoppen mee bij live-muziek, vooral hoge schelle tonen verdraag ik niet meer op hoog volume.

ik vind het wel heerlijk om lage tonen ook te kunnen voelen zoals bij laatste sessie King Shiloh @NDSM, daar was het geluid zo goed dat eerste uren zonder oordoppen vlak voor speakerstacks goed waren uit te houden. volume hoeft niet pijnlijk te zijn.

ik vind het wel heerlijk om lage tonen ook te kunnen voelen zoals bij laatste sessie King Shiloh @NDSM, daar was het geluid zo goed dat eerste uren zonder oordoppen vlak voor speakerstacks goed waren uit te houden. volume hoeft niet pijnlijk te zijn.

leuk dat je dat zegt, ik had de zelfde ervaring laatst bij die sessie :) normaal heb ik altijd oordoppen in bij king Shiloh. sowieso meestal als ik uitga.. kan mij het schelen, als ik de bass maar voel

er schijnt trouwens verband te bestaan tussen subbass en klaplong

Het volume waarop ze nu spelen is veeel minder dan toen ik wekelijk uitging. Ik draag nu wel oordoppen als ik nog eens naar een technofeestje ga. Ik wil de diepe bassen voelen maar verdraag het hoog niet echt goed. Wil graag ook nog iets overhouden van mijn gehoor omdat ik toch wel beetje bezig ben met muziek:D. Ik kan met oordoppen nog een gesprek voeren als het nodig is.

Soms bezoek ik feestjes waar ze gebruik maken van de nu overmatig gehypte function one speakers. Meestal voelen die voor mij niet zo prettig aan (te veel hoog) maar dat zal hopelijk ook wel veel te maken hebben met de geluidstechnicus.

Ik denk dat het ook veel te maken heeft met de kwaliteit van de geluidsinstallatie en ook de kwaliteiten van de mixpersoon.
Een goed gebalanceerd geluid qua frequentieverdeling klink op gelijke SPL niveau veel prettiger dan een geluid met overmatige midrange.
Vergelijk eens 90dBSPL fullrange ruis met hetzelfde niveau 1000Hz; dat laatste staat garant voor permanente gehoorschade.

Back