BA662 clone

Stanz

Synths 'n Stuff
Beste synthliefhebbers,

Marc Marc Electronics en ik (Synths 'n Stuff) hebben een BA662 clone ontwikkeld en op de markt gebracht. Degene die geïnteresseerd zijn kunnen naar de speciaal opgerichte BA662 clone facebookpagina gaan voor meer informatie over test/selectie en over de prijs en de bestelprocedure. De pagina is in het Engels maar dat lijkt me geen probleem. Mocht dat wel zo zijn dan kunnen evenyuele vragen gericht worden aan info@synthsnstuff.com.

Adres BA662 clone FB pagina:

https://www.facebook.com/pages/BA662-clone/826416797440804?ref=hl

In tegenstelling tot openmusiclabs hebben wij een strenge selectie toegepast op de offset en gain specificatie (offset: doorwerken van spanning in de chip die een click veroorzaakt) van elke clone en deze aan de hand van de analyse in drie groepen verdeeld, namelijk BA662superA (ultra lage offset), BA662AB (offsetniveau zoals bij orginele BA662A), BA662B (offset zoals bij BA662B). We weten dus precies welke clone het beste past bij welk functie op welke synth. Dus als jij een BA662 clone wilt bestellen dan moet je bij het bestellen aangeven voor welke Roland synth en functie (IC nummer van kapotte BA662 chip) je die nodig hebt en wij zoeken daar de ideale clone bij.
Er is nog een punt van aandacht. Vanwege het gain niveau van onze clones kan het zijn dat we er een weerstand of condensator bij leveren (die geinstalleerd moet worden) zodat de clone perfect past bij de andere BA662 chips, indien dat het geval is. Wat we dus doen is maatwerk leveren.
Openmusiclabs heeft die test/selectie niet gedaan en dus weet je niet of de clone die je bij hun besteld wel past bij de functie waarvoor je de clone nodig hebt. Ik heb al van mensen gehoord dat ze de oml clones hebben gekocht voor bijvoorbeeld een JP4 VCF maar dat dat voor geen meter klonk. Dat probleem hebben wij met het testen en selecteren opgelost voor 95% van alle functies waarvoor de BA662 chip is gebruikt. Daarvoor is een speciale tester ontwikkeld. Meer info hierover op de FB pagina.

Stuur me even een email naar info@synthsnstuff.com. Ik moet wel precies weten of het voor een TB303 of een Xobox is.

Dit is de algemene bestellingsprocedure:

Hoe bestellen?
Neem contact op via info@synthsnstuff.com.
Indien je een BA662 Clone wilt bestellen dan heb ik de volgende informatie nodig:
1) Type Roland synth waarvan de BA662 chip vervangen moet worden.
2) The IC nummer van de chip volgens de service manual van de synthesizer of de functie waarvan de BA662 vervangen van moet worden. (handig is ook als je aangeeft of het de BA662A, eventueel plus kleurencode, of een BA662B betreft). Indien je dit niet kan achterhalen dan kan je hem het beste bij Marc Marc Electronics (google) afleveren zodat hij dit kan vaststellen en de chip kan vervangen (extra kosten)
3) (Bedrijfs-) naam en adres/telefoonnummer.
4) Geldig BTW nummer als je een bedrijf bent.

Met een speciaal ontworpen tester heb ik allerlei proeven kunnen nemen om de clone te vergelijken met het origineel. Zowel in VCA als in Filter configuratie. Een dubbelloops scoop erop waarbij de twee kanalen over elkaar heen werden gelegd om zo afwijkingen te kunnen zien in gain, vervorming en overshoot.
De tester dient tevens als selecteerder van Gain en Offset. Ook kan er een originele BA662 gelijktijdig met een clone in gestoken worden om op Gain te gaan matchen voor de kleur gemerkte chips die in de oude productie van de Jupiter 4 zit.
De chip die gebruikt wordt voor de clone is 'simpelweg' de LM13700. Die bleek gewoon uitstekend te voldoen.
De clone van openmusiclabs is leuk geprobeerd maar, waarom moeilijk doen als het 'makkelijk kan'; met discrete componenten in SMD iets na proberen te bouwen terwijl de BA662 feitelijk een clone is van de LM13600/700.
Niets voor niets gebruikt Naab voor zijn clones van Rolands 80017A hybrides (VCF/VCA) ook de LM13700.

De kracht van onze clone zit 'm voor een groot deel in het kunnen matchen voor de specifieke toestand.
Nog niet alles is gedekt maar dat gaat voor het overgrote deel wel komen.

Als het schema van de x0xb0x voor de VCA hetzelfde is als de originele TR303, dan wordt de interne buffer gebruikt van de chip. Iets dat in de meeste Roland applicaties niet wordt gedaan terwijl ze zelf nota bene die chip hebben gemaakt. Dit komt omdat in veel applicaties gekozen voor een FET als buffer i.p.v. een Darlinton Emittervolger die een lagere impedantie heeft.
Voor de VCA heeft Roland wel vaak de interne buffer gebruikt.
Het verschil tussen de BA662 en de clone is dat bij de clone er een weerstand tussen de uitgang van de buffer naar V- getrokken moet worden en er een scheidingscondenstor gebruikt moet worden. Die schedingscondensator zit er al in een TR303 dus enkel de weerstand van de bufferuitgang naar V- moet erbij worden gesoldeerd. Hoewel we die nog niet officieel als extra type leveren is er al een test mee gedaan hoe dit te realiseren is op het bestaande clone board.
Bij de volgende Batch zullen twee soldeereilandjes opgenomen worden om de weerstand achterop het board erbij te kunnen solderen en tevens een serie condensator voor de uitgang die oor sommige applicaties nodig is.

Omdat de VCA van de TR303 geen offset trimmer heeft, is het verstandig om een A versie te nemen en geen B. Een super-A (AS) is natuurlijk nog beter.

Een interessante toevoeging zou kunnen zijn om een weerstand oe te voegen van 10...15K - hiervoor is plek op het clone board - om de VCA harder uit te kunnen sturen zonder extra vervorming. Los van het feit dat vervorming wenselijk zou kunnen zijn en er van uit gaande dat er voldoende uitsturing met de ingangsvolume pot is, kan je de ruisvloer met 10 dB verbeteren hierdoor. Een weerstand van 13K wordt hiervoor meegeleverd.

Mocht je een BA662 clone nodig hebben voor de TR303 of de x0xb0x , neem dan contact op met Synth 'n Stuff. Dan komt het bij mij.

Mooi werk hoor!

Next stop: Een goede clone voor de ca3080 en/of de ca3280 :D

Mogen we verzoekjes doen ;)

Met een speciaal ontworpen tester heb ik allerlei proeven kunnen nemen om de clone te vergelijken met het origineel. Zowel in VCA als in Filter configuratie. Een dubbelloops scoop erop waarbij de twee kanalen over elkaar heen werden gelegd om zo afwijkingen te kunnen zien in gain, vervorming en overshoot.

Wellicht kun je daar wat meer over vertellen.
Deze tester is tamelijk kritisch t.a.v. de beweerdelijke verschillen: http://www.subatomicglue.com/x0xl0g/ba662a-analysis/

Toevallig las ik nog dat je niet zomaar de xOx box chip kan vervangen met die 662 chip:
http://ladyada.net/make/x0xb0x/fab/vca/index.html

Edit: o wacht ik zie dat de clone weer zijn eigen aanpassingen vereist in de xOx box (mogelijk naast de aanpassingen zoals hiervoor genoemd).

Onze BA662 clone is geenzins een clone voor BA6110 die ook in de x0xb0x box gebruikt wordt. Daar wordt de BA662 als mogelijkheidgegeven om het originele geluid van de TB303 te krijgen. In dat opzicht zal de BA662 voldoen.
Onze BA662 clone is bedoeld voor die applicaties waar een originele BA662 van Roland werd gebruikt.

Ik heb een typefout gemaakt bij de benaming van de verschillende clones. Er zijn drie types:
BA662SA (super A)
BA662A
BA662B

Back