Kaoss Pad 3

pjeut

Ouwe rot
Het valt mij op dat deze de laatste tijd erg veel tweedehands worden aangeboden. is dit omdat iedereen doorstoomt naar de Pro, of valt het hele concept toch tegen?

Ik overweeg om deze aan te schaffen vanwege het nogal on-the-fly karakter van de FX, maar is hij werkelijk zo makkelijk als hij lijkt?

Ik zeg pro maar ik bedoel natuurlijk de +

Ik gebruik hem live voor wilde sweeps, wat sampletjes en andere gekkigheid, maar verwacht geen gedetailleerde parameter tweaks terwijl je over de touchpad gaat. Het is meer een live ding dan een studio ding zou ik denken. Ik hoopte mijn synth makkelijk te kunnen loopen en resamplen maar dat blijkt tegen te vallen (resamplen twee knopjes indrukken hetgeen lastig gaat terwijl je aan het spelen bent).

Mijn indruk is dat de Pro met name kaossilator functies erbij heeft, in de Kaoss pad zitten wel wat drumsounds maar niet veel. De Pro lijkt mij een gecombineerde Kaossilator en Kaosspad.

Ik kwam er op vanwege de effecten natuurlijk maar ook de combi met sample-functie. En dan vooral de mogelijkheid van een sample vertraagd afspelen, reversen, en allerlei andere gekkigheid.
Live-gebruik niet nodig eigenlijk.

Wat zou dan een goed alternatief zijn? Een goedkope sampler (genoeg te krijgen) en dan welke FX?

Ik heb geen verstand van samplers maar als ik op zoek zou zijn naar hands-on rare dingen doen met samples zou ik gaan kijken naar een roland sps 404 of een Yamaha SU of Korg microsampler. Ik heb een Roland EG101 en daar zit ook iets sampleachtigs in.

Maar wat zijn de ervaringen met de Kaoss Pad? Waarom zijn er zoveel weer te koop?

En een andere vraag: wat is een vergelijkbare weirde FX zonder de touch-screen?

De bewegingen die je op het scherm maakt, kun je al heel snel intuitief koppelen aan de veranderingen in het effect. De effecten zijn dus makkelijk te "bespelen". Te gek ding, ik gebruik hem standaard om drumloops wat dynamischer en interactiever te maken.
De sampler functie vind ik niet zo nuttig: laden duurt lang en functies zijn minimaal.
De + versie heeft wat extra's, met name synths.
Waarom je ze zo veel te koop ziet?? Geen idee, maar daar worden ze wel lekker goedkoop van :)

Persoonlijk vind ik het een te gek ding. Lekker spontaan. Ik ga 'm wel verkopen omdat ik iets op het oog heb waarvoor er andere gear weg moet. Soms dan wil je iets duurs kopen en moet er ander spul weg :P

Het leukste aan die KP is denk ik de loop functie, die gebruik ik voornamelijk om samples te stutteren enzo, werkt heel tof. Enige nadeel vind ik de tulpkabeltjes. Dat vind ik van die ondingen.. Maar vet effect verder.

En een andere vraag: wat is een vergelijkbare weirde FX zonder de touch-screen?

Ik zou hem het beste vergelijken met de Pioneer EFX serie (de 500, of 1000) of die nieuwe RMX-500.
Deze hebben geen touch screen maar wel van die wilde effecten.
Ik had vroeger de EFX-500 en was er echt gek op. Helaas was de dooddoener de bak ruis die erbij kwam.

Back