Grafische software op DAW-PC?

Eri

Nieuwkomer
Ik heb een redelijk recente DAW-PC (met intel i5, 64 bit) die ik alleen voor mijn muziek-hobby gebruik. Ik gebruik Cubase 7, met vooral VST sample libraries zoals EWQL orchestra en EWQL pianos.
Op deze PC draait alles nog als een zonnetje..

Op een andere PC heb ik mijn grafische software staan: Adobe creative suite voor het bewerken van videos en foto's (zoals Photoshop en Premiere pro). Maar dit systeem is ouder, aanzienlijk "lichter" en begint (dus) te kraken..

Mijn vraag is: zou het een domme keuze zijn om de grafische software ook op de DAW-PC te zetten? Verpest ik daarmee mijn DAW (prestaties) niet?

Ik hoop dat iemand hier iets over weet te zeggen.. Alvast bedankt!

Groeten,

Erik

Zolang je niet alles tegelijkertijd open heb staan moet dit geen probleem zijn!

Toen ik begon met mijn eerste DAW, kreeg ik het dringende advies om een "dedicated system" (dus alleen voor muziek) te bouwen, omdat de installatie van andere software de prestaties negatief zou beïnvloeden.

Maar misschien speelt dat op moderne systemen geen rol meer, of is het minder relevant geworden.. Dat was de achtergrond van mijn vraag. En uit je antwoord maak ik op dat dat waarschijnlijk inderdaad het geval is. Bedankt daarvoor!

Ik heb alle benodigde software voor mijn dingen gewoon op 1 laptop staan.. je kan het prima mixen met elkaar.
Al heeft camera een goed punt, je kan niet verwachten dat je alles tegelijkertijd kan opstarten.
zelfs met mijn i7 met 16gb ram kan ik niet EN renderen in blender En druk bezig zijn in renoise EN bezig zijn in gimp.

Ik zou alleen niet mijn laptop eventjes uitlenen aan me vriendin of haar kinderen. die er dan gelijk allerlei maffe onzin op installeren die niet nodig is.. of domweg overal op klikken als ze aan het surfen zijn of wat voor maffe shit ze ook doen..

En dat is geloof ik wel een beetje de hoofdreden waarom een hoop mensen gaan voor dedicated muziek-pc.. dan weten ze zeker dat er niemand mee zit te klooien.. Veel programma's die je van het internet afhaalt willen allerlei meuk en auto-update mechanismes installeren.. en dat gaat na een tijdje bijten.. je pc kan verschrikkelijk traag worden als 20 van die auto-updaters tegelijkertijd hun werk gaan doen..

Als ik niet netjes omgaat met mijn bestandjes.. word de laptop ook snel een grote zooi van foldertjes met hier en daar werk.. dus om het schoon te houden. is het aan te raden met een goed systeem voor document beheer en dergelijke aan te komen.. (bewaar je muziekdingetjes in eigen mapje, bewaar je plaatjes in eigen mapje)

ruwweg gezien heb ik mapje voor mijn blender gedoe (die weer vol zit met submapjes)
en een mapje voor me samples waar ik mee werk.. en een andere map met de complete sample-bibliotheek
mapje voor me plaatjes..
mapje waar de uitgewerkte ideeen in staan enzo..

werkt prima

Ik heb jarenlang zonder dedicated studio-PC gewerkt, alles gewoon op mijn laptop. Op zich gaat dat prima, grafische software (in mijn geval was het ook videomontage) en een DAW kunnen prima met elkaar leven. Ik vind, nu ik de boel gescheiden heb, het wel prettig dat ik niet de *ruimte* hoef te delen tussen de twee werelden. Het werd op een gegeven moment een concurrentiestrijd tussen gigabytes aan sample libraries en gigabytes aan offline video storage.

Mijn vraag is: zou het een domme keuze zijn om de grafische software ook op de DAW-PC te zetten? Verpest ik daarmee mijn DAW (prestaties) niet?

Mijn antwoord: nee geen domme keuze, nee je verpest je prestaties niet.

Het is heel simpel, als je alles tegelijk wil draaien en je computer trekt het niet is ie te langzaam voor jouw wensen. Heb je niet genoeg ruimte, koop je maar een nieuwe harde schijf.

Is echt geen hogere wiskunde.

Het is heel simpel, als je alles tegelijk wil draaien en je computer trekt het niet is ie te langzaam voor jouw wensen. Heb je niet genoeg ruimte, koop je maar een nieuwe harde schijf.

Dank je SynnyS. Dat begrijp ik ook wel, maar het ging me eigenlijk ook niet zozeer om de schijfruimte maar meer om de prestaties die misschien achteruit zouden kunnen gaan. Door de installatie van nieuwe programma's wordt er toch weer van alles in het Windows-register bijgeschreven, en draaien er misschien allerlei nieuwe achtergrondtoepassingen mee...

Iedereen enorm bedankt! Ik heb de sprong gewaagd en ben inmiddels de Adobe software aan het installeren.

En als het toch niet goed uitpakt, geef ik hier gewoon jullie de schuld :D

Groeten,

Erik

Back