Yamaha DX7 - Modulatie Probleem

HarFreq

Nieuwkomer
Hallo,

Ik heb onlangs een DX7 gekocht, en loop nu tegen een probleem op met de Amp Mod.

Het lijkt alsof de LFO geen invloed heeft op de AMP. Als ik de Amplitude Mod Sensitivity verhoog wordt het geluid alleen zachter. Het is alsof de LFO op het laagste punt stil staat. Dit is bij alle operators zo. Ook het modwheel heeft hier geen invloed op. De LFO moduleert de pitch wel prima.

Iemand een idee wat het probleem is? Zie ik een instelling over het hoofd? :stupid

Edit: Is er eigenlijk ook een DX7-Thread op het forum?

ff uit de handleiding: De AMP mod sensitivy is individueel voor iedere operator, wellicht heb je hem op een operator staan die niets doet of lijkt te doen? Je kan hem dus 6 keer instellen...Als je hem op een modulator operator zat krijg je wah/filter achtige effecten en op een carrier een tremolo iets

Het kan ook iets te maken hebben met de EG Bias misschien?

EDIT ow ik zie nu dat je hem bij alle operators hebt gedaan al...is het bij alle patches/geluiden zo?

Heb je de amplitude modulation depth ook aanstaan? (99 = max) In het LFO gedeelte? Die werkt weer soort van onafhankelijk van de AMP mod sensitivity

Ik heb het bij meerdere patches geprobeerd en de amp lijkt niet te moduleren, alleen zachter te worden. De AMP mod depth in het LFO gedeelte heeft hier ook geen invloed op.

Het vreemde vind ik vooral dat de pitch modulatie wel werkt.. De LFO opzich doet het dus wel, maar het lijkt alsof de verbinding tussen de AMP en LFO er niet (meer) is. Zou het een los contact iod kunnen zijn?

Ojja dat is wel vreemd dan is het ook niet de Delay die aan staat ofzo

Je hebt natuurlijk nog de FUNCTION dingen voor foot control, breath control en aftertouch, heb je die ook al gechecked? Misschien dat het dat is
Ik heb hier nu geen DX7 voor mij maar wellicht haal ik hem even uit de kast morgen, krijg weer zin in FM programmeren zo :)

Ik heb hem net nog even weer aan gezet, en nu had de LFO wel degelijk invloed op de AMPs.. Ik weet niet waar het aan lag maar de AMP modulatie werkt in ieder geval nu wel. Wel wordt de output van de synth bij elke stap van de AMP Mod Sensitivity aanzienlijk zachter. Is dit normaal?

Ik herinner me van mijn DX7 avonturen nog dat je LFO settings op zodanig veel plaatsen kon instellen dat je vaak inderdaad geen effect kreeg. Maar je hebt het nu voor elkaar, top! Een los contact kon het sowieso niet zijn want alle routing gebeurt in de software. En bitjes vallen niet zomaar om. :)

Volgens mij wordt de amp output zachter bij modulatie omdat de LFO amp modulatie sowieso een verzwakker is, die alleen op de positieve piek nul modulatie geeft. Dit om digitaal clippen te voorkomen. De LFO voor amp zweeft dus niet rond nul maar gaat van nul tot -1 en zweeft dus rond -0.5. Denk ik zo uit het hoofd, ik heb dit niet gecheckt. Ik verwacht dat de manual dit wel verder toelicht.

... Het is alsof de LFO op het laagste punt stil staat. Dit is bij alle operators zo. Ook het modwheel heeft hier geen invloed op. De LFO moduleert de pitch wel prima.

Iemand een idee wat het probleem is? Zie ik een instelling over het hoofd? :stupid
Geheugen training...
Als het volume van de operators al op maximum staat, kan de LFO dit niet meer verhogen (positive signaal deel) en dus wordt door de AMP mod depth setting dit volume verlaagd. O.i.d.

Het kwam toevallig niet omdat je het modulatie wiel aan de linkerkant helemaal naar beneden had staan ;) en vandaag misschien omhoog ?

Daar had ik al wel naar gekeken.. wat nog zou kunnen is het modwheel van m'n midi keyboard wat als ik Ableton aan heb staan via m'n interface een signaal naar de DX7 kan sturen.. Dat zou ook verklaren waarom de amp lfo het later, toen ik de synth 'standalone' had, het ineens wel deed.

In ieder geval werkt het nu zoals het zou moeten.

Bedankt voor jullie hulp :okdan:

Back