Yamaha sequencer glitches, zijn er oplossingen/ goede workaround?

Synthor

Ouwe rot
Ola, zoals enigszins bekend is kampen een aantal units van Yamaha, zoals o.a. de an200 en de qy70 & 100 met een glitch in de sequencers. Wat er gebeurd is dat als je van pattern switched dat er een timing hiccup is aan het begin van de nieuwe maat. Na uren in de krochten van Google en handleidingen te hebben gezworven heb ik nog geen oplossing of goede workaround gevonden. Is die er voor zover bekend? Het probleem moet toch te tackelen zijn..

(hier zijn ze behoorlijk diep op de mogelijke oorzaak ingegaan:
https://groups.yahoo.com/neo/groups/QY70/conversations/messages/2910)

Ik denk niet dat je een oplossing kunt vinden die die delay wegtrekt hoor.
Mn RS7000 heeft het ook en het is een vervelende eigenschap, die mede heeft veroorzaakt dat de
RS7k niet heel erg populair was (vergeleken met de MPCs).
Het fenomeen ontstaat doordat als je van pattern wisselt, de sequencer alle nieuwe audio settings moet laden.
Daarom zijn er veel die twee RS7000s gebruikten om een continue set te spelen..
Ik gebruik de RS zelf niet meer voor lange live sets enzo, dus de ergernis is er niet meer :)

Wat wel nuttig is te weten is dat de midi data niet wordt beïnvloed door dit geheel. Dus als je enkel
met je Yammie sequencer midi uitspuugt, is er no problem.

Hebben jullie een audio voorbeeld ?

Het enige wat ik me kan inbeelden, bij een juist sequencer gebruik, is dat de nagalm raar kan doen indien mee in de 'pattern soundpatch' verankerd. Maar ik denk eerder aan foutief gebruik.
In die link spreken ze over midi-kanaal 17 t.e.m. 24, huh, die bestaan niet dus...

Meestal zijn die glitches een gevolg van de missing note-off ... en dat is foutief midi gebruik.

Nee, bij behoorlijk wat Yamaha apparaten is er echt sprake van een ontwerpfout wat dat betreft. Bij het switchen van patterns moeten de instellingen van het nieuwe pattern (binnen een fractie van een seconde) opnieuw geladen worden, hetgeen de delay/ glitch veroorzaakt. Maar bedankt voor het meedenken. Ik blijf het een k*t probleem vinden overigens en ben nog steeds bezig om een bevredigende work-around te vinden.

Eén optie is om tijdens het switchen tegelijkertijd op de 'terug naar start' knop te drukken, maar dat gaat lang niet altijd goed, is ook extra moeilijk met meerdere machines in de midi daisy-chain.

Die hiccup is er alleen toch als je van "song" of "pattern groep" verwisseld (Daar is vast een offficiele naam voor bij Yamaha maar ben even vergeten wat het was)? Bij de QY70 dan in ieder geval, daar heb je 5 patterns binnen de song waar je kan wissellen zonder hiccup.

Ik plakte de patterns van een andere song/pattern group dan gewoon in de computer aanelkaar mocht het nodig zijn maar meestal maakte je dan gewoon een track met die 5 patterns bij een live ding of opname.

En je kan nog veel doen met mutes live natuurlijk op de QY70 zelf.

Bij een RM1x en RS7000 is het toch niet zo een heel groot probleem want je hebt 16 patterns per ding waar je kan wissellen zonder hiccup.

Ik denk niet dat je een oplossing kunt vinden die die delay wegtrekt hoor.
Mn RS7000 heeft het ook en het is een vervelende eigenschap, die mede heeft veroorzaakt dat de
RS7k niet heel erg populair was (vergeleken met de MPCs).
Het fenomeen ontstaat doordat als je van pattern wisselt, de sequencer alle nieuwe audio settings moet laden.
Daarom zijn er veel die twee RS7000s gebruikten om een continue set te spelen..
Ik gebruik de RS zelf niet meer voor lange live sets enzo, dus de ergernis is er niet meer :)

Wat wel nuttig is te weten is dat de midi data niet wordt beïnvloed door dit geheel. Dus als je enkel
met je Yammie sequencer midi uitspuugt, is er no problem.

Sterker nog. Er is geen enkel apparaat wat het wel kan. Alleen als ie 2 engines naast elkaar in 1 machine heb zitten. Zelfs een mpc kan niet realtime van de ene song naar de andere springen met 2 verschillende sample programs of instellingen. Is ook compleet logisch.

Sterker nog. Er is geen enkel apparaat wat het wel kan. Alleen als ie 2 engines naast elkaar in 1 machine heb zitten. Zelfs een mpc kan niet realtime van de ene song naar de andere springen met 2 verschillende sample programs of instellingen. Is ook compleet logisch.

Ja inderdaad..
Verder ben ik het ook met Smackos eens dat de 16 channels meer dan genoeg zijn voor een song.
Echter, ik weet ook dat sommigen er gewoon 2 naast elkaar hadden staan, met een dj mengertje ertussen om
te switchen tussen songs, en dan het tempo syncen met elkaar via midi.

De technische kant dat het niet kan is misschien op te lossen met een slimme "timing" van het laden tijdens het
switchen (bv, dat ie de volgende track al laadt, nog voor de switch over..).
Helaas zal Yamaha never nooit meer een paar SW engineers op dit probleem zetten ben ik bang.

Die hiccup is er alleen toch als je van "song" of "pattern groep" verwisseld (Daar is vast een offficiele naam voor bij Yamaha maar ben even vergeten wat het was)? Bij de QY70 dan in ieder geval, daar heb je 5 patterns binnen de song waar je kan wissellen zonder hiccup.

Ik plakte de patterns van een andere song/pattern group dan gewoon in de computer aanelkaar mocht het nodig zijn maar meestal maakte je dan gewoon een track met die 5 patterns bij een live ding of opname.

En je kan nog veel doen met mutes live natuurlijk op de QY70 zelf.

Bij een RM1x en RS7000 is het toch niet zo een heel groot probleem want je hebt 16 patterns per ding waar je kan wissellen zonder hiccup.

Ja dat klopt op alle punten, alleen wil ik nu een uitgebreider arrangement maken, dus buiten die 6 patterns gaan en als ik dan switch dan wordt het tricky allemaal. Later editten gaat niet echt ivm met feedback delay op een ander dingetje, dat ook door de glitch in de soep loopt.

Laatst gewijzigd:
Mochten er trouwens andere leden met dit probleem worstelen, hier de best geformuleerde uitleg van Yamaha:

">> Duke,
>> >> Martin is on vacation until Monday. But I can answer your questions.
>>There is a function called expand backing. What this does is takes your
>>pattern tracks and places them on your song tracks. This allows for
>>smoother transtions. The problem is that when you go from pattern to
>>pattern the unit needs to change its settings causing this noticable
>>pause in the music. If possible leave the same instruments on the same
>>tracks and you wont have this problem, but if you must change insturment
>>on a track you will get this pause.
>> >> Thank You
>> >> Doyle M
>> Yamaha Tech Support"

En een workaround (die voor mij wat te omslachtig is):

http://www.bushtaxi.com/AboutTheBand/TimPersPage/faq.QY100 loop Glitch.html

Als je met een qy100 werkt kun je met 48 phrases per style werken(volgens specificatie). Een phrase kun je zo lang maken als je wilt. Volgens mij kan een phrase zeker 64 maten lang zijn.
Het gaat er dan om hoe je het organiseert om aan je stijl van werken te voldoen. Als je met veel variaties op een instrument wilt werken, maak een phrase dan lang met alle variaties erop. Een phrase die monotoon is hou je kort(1 maat to 4 maten).
Het probleem dat zich voordoet bij al de Yamaha sequencers is als je op dezelfde track instrumenten wilt gaan wisselen. Als het instrument extern is(dus aangestuurd via MIDI) is het minder kritisch. Interne instrumenten switchen is iets waar Yamaha niet goed in is, Roland handelt dat beter af.

Dus organiseer je tracks zodanig dat je de instrument glitch kunt omzeilen. Een voorbeeld: op een track waar sporadisch iets gebeurt kun je een sysex voor de tel invoegen.
Dit is tenminste mogelijk op een Rm1X.

Bedankt, ja dat is waar ik nog ff diep in ga duiken, het zo min mogelijk veranderen van data bij het 'overspringen'. En inderdaad bij veel externe instrumenten maakt het niets uit. Echter wel bij, jawel, andere Yamaha units (an-200 bijv).

Als je zo een track post in MIDI-formaat (.mid) kan ik zo nazien of die correct is of inderdaad glitches zal veroorzaken.

Een sysexstring verzenden wordt sowieso afgeraden tijdens 'playmode' omdat, voor de uitvoering, standaard een timing van 1/3 seconde wordt gerekend. Sysexbulk is al helemaal uit den boze tijdens 'playmode'.

voor beperkingen zijn workaronds... je kan bv een kaosspad gebruiken als looper... die je laat spelen terwijl je van patten wisselt,,

Bedankt, ja dat is waar ik nog ff diep in ga duiken, het zo min mogelijk veranderen van data bij het 'overspringen'. En inderdaad bij veel externe instrumenten maakt het niets uit. Echter wel bij, jawel, andere Yamaha units (an-200 bijv).
Een 'program change' kan een an-200 niet aan? Dat is wel om te huilen dat Yamaha dat niet kan afhandelen.
Of probeer je een hele 'multi' in een keer te setten? Dan zou ik dat soort dingen aan het begin van je song doen.

Een 'program change' kan een an-200 niet aan? Dat is wel om te huilen dat Yamaha dat niet kan afhandelen.
Of probeer je een hele 'multi' in een keer te setten? Dan zou ik dat soort dingen aan het begin van je song doen.

Tsja, in dit geval is an-200 meer een synthmodule die een lijn uit z'n interne sequencer ontvangt.

Als je zo een track post in MIDI-formaat (.mid) kan ik zo nazien of die correct is of inderdaad glitches zal veroorzaken.

Een sysexstring verzenden wordt sowieso afgeraden tijdens 'playmode' omdat, voor de uitvoering, standaard een timing van 1/3 seconde wordt gerekend. Sysexbulk is al helemaal uit den boze tijdens 'playmode'.

Bedankt voor het aanbod, maar ik weet niet hoe dat werkt, .mid (werk zonder computer)
En sysex programmeren trek ik niet, ben wel fan van midi-CC

Back