Funkee basslijnen á la Breakin'-Chaka Khan's Ain't nobody en dergelijke

PabloDeMode

Spank!
Hellow lieve synthforummers en geluidsexperten:

Heeft iemand van jullie een leuke tip hiervoor?

Ik heb alleen maar software, onder andere de Arturia collection, TAL UNO-LX, moogs en nog meer. Er zijn genoeg presets maar als ik deze allemaal bij langs moet gaan ben ik dus veel tijd kwijt.

Ook niet minder belangrijk: ik hou van percussieve bassen, iets met textuur (de FM DX7 recreatie heb ik al, duzzz net iets anders is welkom).

Thanks in advance. :{

(side note: ik heb zelf ooit zoiets gemaakt maar die klonk dus niet heel organisch zeg maar)

Het is denk ik meer de manier van spelen dan exacte dezelfde sound vinden. Ik heb wel eens begrepen dat veel Madonna basjes uit de Minimoog komen terwijl ik dacht dat dat van die jaren tachtig DX basjes waren.

syncopated bass noemen ze dat, is inderdaad meer de feel van het inspelen.
speel gewoon de planet rock hi-hat in, 1.111.111.111.11, puntjes zijn stiltes en ga daarna een beetje met de noten aan de haal.

Dank jullie wel voor de reacties! Inderdaad, de manier van spelen is ook belangrijk en daarmee ben ik bezig (aan het leren).

Dat minimoog zal ik zeker uitproberen. Wordt vervolgd (als ik zoiets begin krijg ik gelijk een goed gevoel bij)

Als je Madonna d'r 'Get into the Groove ' periode bedoelt, gaat het meer om de MKS 80 als ik de verhalen mag geloven.

Tja, eigenlijk lees je zo veel verschillende verhalen dat e.e.a. allemaal niet meer te verifiëren is.
Het enige waarachtige is een tracksheet, en daar staat voor 'Lucky Star' als bass synth een ..... ARP 2600 (maar goed het is 'take 1' hè):

6968add8fc33.jpg

Ongeloofelijk, nooit gedacht dat ik mij nog eens vergaand zou verdiepen in de basssounds van Madonna.

Ongeloofelijk, nooit gedacht dat ik mij nog eens vergaand zou verdiepen in de basssounds van Madonna.

Da's dan ook gelijk het enige interessante aan de muziek van Madonna. Maar ik denk dat we afdwalen. Ik denk dat TS meer die knetterende funk baslijnen bedoelt dan discobasjes.

Was deze al genoemd?

Ik begrijp wel waarom de cameraman meer oog had voor de zangeres dan de MiniMoogist

Interessant idd. Ik dacht eerst dat "into the groove" gewoon de DX7 was, maar goed.

Veel Madonna nummers van de eerste drie albums hebben een sterke invloed van de funk, r'n'b en zelf "motown" (like a virgin is een heel goed voorbeeld hiervan).

Dat ritmische syncope van de bass kwam ook later terug in de freestyle (Exposé, Sa-fire, etc) latin-disco.

Ik ben meer van dat soort dingen aan het luisteren/onderzoeken omdat:

1) binnen een ritmische bas kan ik vrijwel makkelijk een zangpartij improviseren en
2) ook niet minder belangrijk, bewegen met de muziek (dansen).

Binnen de postpunk scene hebben Talking Heads en Roxy Music ook hier invloeden van en nog even later en ietwat experimenteler, Cabaret Voltaire (CODE album).

:)

Maar de vraag blijft dus, ja, de sound... Hoe? Of moet ik toch meer concentreren op de manier van spelen?

Korte noten afwisselen met lange noten en vaak even een octaafje hoger gaan..

bv lange d1 spelen en die laten eindigen op een korte d2.

Wat ook leuk is is de noten die op even getallen vallen, bv 2 4 6 enz, een klein tikje naar achter duwen (midi dan) hiermee verkrijg je de vintage drummachine swing maar dan in je bass....

Dat was nog uit de tijd dat iedereen Talking Heads nadeed in plaats van Coldplay.

Dat was nog uit de tijd dat iedereen Talking Heads nadeed in plaats van Coldplay.

Inderdaad. :{

Coldplay nadoen... Nee, ik ben te oud voor :duivels:

Goed, ik denk dat dit meer dan duidelijk is:

1) Manier van spelen
2) Geluidskeuze

Overeenkomsten met Talking Heads zie ik niet zo.
Eerder punk, Chic en James Brown.

Ach, je kunt altijd nog naar Nijmegen verhuizen.

David Frank is ook een exponent uit de tijd van Madonna . Denk aan Susudio van Phil Collins en I feel for you geinterpreteerd door Chaka Khan. De style die David Frank toepast is constant syncopisch spelen .

Inderdaad! Wat mij ook opviel is dat in de live uitvoering van Madonna's Ciao Italia toch gebruikt werd gemaakt van de DX7 (Causing a Commotion), wel met funky patterns maar dan meer richting disco.

Ik zal verder meer info verzamelen van David Frank, lijkt me interessant.

Ik zie de vergelijking met Talking Heads wel een beetje, met name de funk en speelsheid waarmee ze spelen alhoewel de heads daar wel een stukje verder in gaan.
Als ik dit weer terug zie snap ik ook waar mijn voorliefde voor drumcomputers en synths vandaan komt, aangezien dit de eerste muziek-dvd was die wij in huis hadden en ik er ook vaak naar keek.
Geniale intro overigens, eerst beginnen met een stukje 808 en vervolgens de hele band eromheen bouwen :p
https://www.youtube.com/watch?v=gtgLM1xUFQM

Back