Vraag over midi en sustain

bombario

Gepokt en gemazeld
Dag forummers,

Als ik partijen inspeel met mijn keyboard doe ik dat meestal in een lager tempo. Dan heb ik wat meer bedenktijd en gaat het meestal ineens goed. Als ik het tempo daarna verhoog en ik gebruik mijn sustain-pedaal, dan staan de sustain-commando's vaak niet meer onder de juiste noten. Of zou dat wel moeten?

Ik loop hier al een hele tijd mee te klooien en ik kom er maar niet achter hoe ik hier makkelijk mee omga. Nu speel ik maar vaak in zonder pedaal, omdat ik geen zin heb in handmatig corrigeren, maar dat lijkt me ook niet de bedoeling. Daarom mijn vraag: kan dit handiger?

Ook jouw noot commandos zullen net iets anders zijn op verschillende tempi; je timing, aanhouden v/de noten, etc. varieren namelijk ook met de tempo.
Aangezien jouw sustaingebruik afhangt van die speelwijze, zullen die sustain commandos ook anders komen te liggen.

Op lagere tempo zal je vaker de noten toch relatief langer aanhouden en het sustainpedaal op een relatief later moment intrappen, terwijl op hogere tempo je kortere noten zal spelen, kort opgevolgd door sustainpedaal.

Er is dus geen goede of foute plaats voor de sustaincommandos; zolang ze het beoogde effect/expressie geven, is het goed.
De sustaincommandos hoeven ook zeker niet samen te vallen met de noten; zolang de commando 064 =127 binnenkomt vóór de note off commando (dus voordat de toets is losgelaten), zal de toon sustained doorklinken.

De sustain commandos hoef je danook haast nooit te corrigeren; zelfs wanneer je wel de noten corrigeert, kunnen de sustain commandos gewoon op hun plek blijven staan en hun werk doen.

Ik hoop dat dit het iets duidelijker voor jou heeft gemaakt.

Laatst gewijzigd:
Technisch zou het goed moeten gaan. Sustain pedaal acties zijn ook gewoon midi events. De lengte van je sustain zou mee moeten veranderen wanneer je het tempo aanpast, omdat niet de lengte, maar de tijd van 'aan' en 'uit' (in delta-tijd) wordt opgeslagen. Deze veranderd mee wanneer je het tempo aanpast.

Technisch zou het goed moeten gaan. Sustain pedaal acties zijn ook gewoon midi events. De lengte van je sustain zou mee moeten veranderen wanneer je het tempo aanpast, omdat niet de lengte, maar de tijd van 'aan' en 'uit' (in delta-tijd) wordt opgeslagen. Deze veranderd mee wanneer je het tempo aanpast.

Juist, de commandos blijven op dezelfde "spot" staan, alleen sneller of langzamer afgespeeld.

Ik dacht dat hij bedoelde dat de commandos op een andere spot bleken te zitten, wanneer hij eenzelfde nummer op verschillende tempi inspeelde en ze dan met elkaar ging vergelijken.

Dank voor alle reactries zover :okdan:

Ik ben niet zo van het logisch nadenken (:D) en als jullie zeggen dat het technisch gezien goed zou moeten gaan, neem ik dat meteen aan. Ik quantise ook altijd een beetje en misschien gaat het daar wel mis. Dan weet ik nu dat ik het daar moet zoeken :mega:

Ik zal het weer eens proberen en als ik er niet uitkom plaats ik een screenshot. Nu speel ik meestal in het originele tempo in, maar dan speel ik niet zo goed als ik zou willen. Maar misschien ligt dat ook nog wel aan mijn keyboard, want in de huiskamer op de piano heb ik nooit problemen met sustain.

Als ik er zo over nadenk is het waarschijnlijk een combinatie van te lange noten, accenten en quantising. Mijn studiootje is op zolder en daar is het nu niet te harden, maar zodra het wat frisser wordt zal ik eens goed experimenteren. Nogmaals dank allen voor het meedenken. :halleluja

Laatst gewijzigd:
Back