ECHTE voordelen/nadelen tussen cubase en cakewalk...

A

Almeros

Guest
Lui!

Ik ben persoonlijk helemaal fan van Cakewalk 9.0. Het werkt stabiel. Ik kan er (bijna) alle kanten mee uit in allerlei muziekgenres. en vooral het is RETE overzichtelijk wat mij betreft. (Kan ik helaas van Sonar al niet meer zeggen ;{ ;{ )

Toch hoor ik veel mensen hier over cubase. Ik vindt het programma zelf een sooitje (hoe het in elkaar steekt). Daarom ben ik juist (uit pure interesse) benieuwd wat jullie argumenten zijn om Cubase te prevereren ten opzichte van Cakewalk!!!

Wieweet wil ik ook nog wel eens aan Cubase dan :)

Moe!

Waarschijnlijk zal de reden zijn dat iedereen er mee werkt en/of de Rewire functie.

Naar andere argumenten ben ik ook wel benieuwd.

Hallo,

In Europa werken er veel en veel meer mensen met Cubase dan met Cakewalk. In Amerika (en ik dacht ook in Japan) is dat andersom. De meest logische verklaring hiervoor is het feit dat Steinberg (de makers van Cubase) een Duitse firma is terwijl Cakewalk niet in Europa wordt gemaakt. Gevolg van het grote aantal gebruikers is dat je sneller en gemakkelijker hulp kunt krijgen als het om Cubase gaat; en dat is denk ik een van de redenen waarom zoveel mensen voor Cubase kiezen.

-- HanzZ

Ik heb ook een hele tijd met Cakewalk 8 gewerkt. Daarna nog even Sonar uitgeprobeerd, maar ik ben sinds VST 5.1 echt defintief overgestapt.

Groot voordeel Cakewalk: 'Studioware', programmers voor synth die heel makkelijk zelf zijn te maken. Ik had een MKS-50 en deze programmeerde ik altijd vanuit Cakewalk met een aangepaste alpha juno editor. Dat werkte echt perfect. Cubase heeft dat ook, maar daar snap ik nog steeds geen reet van...

De timing van Cakewalk was ook altijd heel goed. Cubase werkte eerst niet onder Windows2000, maar die ouwe cakewalk 8 had nergens problemen mee.

Ik had alleen sinds kort problemen met de timing tussen m'n virus en cakewalk. Dus daarom ben ik overgestapt.

Eigenlijk wil ik gewoon een Cubase zonder al die audio troep. Gewoon midi en verder niks!

Origineel geplaatst door OnAcid
Eigenlijk wil ik gewoon een Cubase zonder al die audio troep. Gewoon midi en verder niks!

Wat? Hou daar mee op a.u.b.!! :)

Ik gebruik cubase juist ook veel voor audio.... vind ik gewoon lekker :)

-- HanzZ

Hmmm... Cubase VST 3.7
staat er onder het vierkantje.

Ik gebruik al jaren Cubase en ik ben zeer tevreden mee.
al gebruik ik alleen de seq. binnenkort geluidskaart kopen
en de juiste software.
Het VST gedeelde is mij te veel werk.

Origineel geplaatst door OnAcid

Inderdaad heb ik dus ook ....werkte tot een half jaar geleden met cubase 2.0 op de mac.
Ben nu overgestapt op een G3 en 2.0 draaide daar niet op....kut dacht ik nu moet ik veel geld uitgeven voor een nieuwe versie.
Tot ik op marktplaats logic 3.1 kon kopen voor 25 gulden met 2xmac en 1xpc autorisatie. Relaxt !!!!

Je kan ze dus nog wel eens vinden ....hier en daar voor een prikkie *D

ff ontopic ....

Ik denk dat er geen echt grote verschillen zijn. t'Is maar net wat je gewend bent.

Alhoewel ik met de overstap van cubase naar logic merkte dat logic strakker liep. En das toch wel weer een voordeel.

Je hebt ook een soort cubase online versie hoor. Dan kun je niets bewaren voor jezelf. Wel als je betaald en dan nog via internet of zo. Dan kun je zo'n beetje kijken wat jij er mee kunt.

En als je wilt vind je ook nog wel een 'extended evaluation' versie. Maar dat mag ik eigenlijk niet zeggen.

Ook ik ben begonnen met Cakewalk 3.0 destijds. Ik heb er verschillende andere opgehad zoals, Band in a box, Ballade, Logic en ook Cubase. Maar uiteindelijk toch weer terug naar Cakewalk.
Ik denk dat het voor een groot deel te maken heeft waar je mee bent opgegroeid. Toen ik Cubase er eens op had heb ik veel zitten sukkelen. Terwijl er toch veel mensen waren die er over riepen dat het ideaal was.
Naast Cakewalk gebruik ik ook de proggie's van Techno Toys, Arp-X8, Seq 303 en XG-909.
Erg leuke prog's naar mijn idee. Bijvoorbeeld effe vlug een sequence maken in Seq-303, exporteren, en verder aan de slag in Cakewalk.

Ik werk nog met cakewalk versie 3.0, is wel super oud maar werkt als een trein! Voordat ik met hardware synthesizers begon werkte ik met impulse tracker / buzz en nog wat losse soft synts (organ2.0 hammerhead etc).

Ik werk eigenlijk qua bediening liever met impulse tracker of buzz omdat die logischer zijn opgebouw en omdat ik daar al 5 jaar mee gewerkt heb (ik werk nu pas een half jaartje met cakewalk)

ja man

ik werk ook met cakewalk 3.0

Ideaal als je toch geen behoefte hebt aan al dat plugin en audio geweld

die blokjes rulen!

hee
ik ben wat midi betreft ook met cakewalk begonnen. gewoon omdat het idd een pakket is wat je in een middag klooien kan begrijpen. Voor het sequencen van je midi en lichte audio toepassingen is het een perfect programma. Maar werk nu met logic en ik wil niets meer anders.

en op de volgende uitspraak zal ik wel veel boze reacties krijgen maar cubase is gewoon een hele dure magix music maker..;) er is altijd wat mee als er een nieuwe versie uitkomt.

Origineel geplaatst door HanzZ
Hallo,

In Europa werken er veel en veel meer mensen met Cubase dan met Cakewalk. In Amerika (en ik dacht ook in Japan) is dat andersom.

Volgens mij was dat toch Logic, en niet Cakewalk

Je hoort en leest veel dat qua professionaliteit Cakewalk toch niet mee kan met Cubase en Logic.

En het is inderdaad waar je mee opgroeit. Ik werk met Cubase sinds v1.01 voor PC.
Ik heb geen enkele reden om van Cubase af te switchen, ik ben helemaal Cubase-minded. Ik geef er ook cursussen in, en al mijn cursisten zijn achteraf helemaal overtuigd van Cubase.

En wat die laatste opmerking van EDP betreft, tsja...........
Ik kreeg een Logic versie bij mijn geluidskaart, maar het is gewoon totaal anti-intuitief. Ik kon niet eens met een dubbelklikje een part creeren tussen twee locators en bewerken. Ik vindt het echt helemaal drie keer niks!

En hoe tof Logic is zien de gebruikers denk ik wel als ze een paar Cubase/Nuendo systemen samen met system-link zien draaien.
Maar ja.....als je ermee opgegroeid bent.........

Origineel geplaatst door arnomusicman

En wat die laatste opmerking van EDP betreft, tsja...........
Ik kreeg een Logic versie bij mijn geluidskaart, maar het is gewoon totaal anti-intuitief. Ik kon niet eens met een dubbelklikje een part creeren tussen twee locators en bewerken. Ik vindt het echt helemaal drie keer niks!

En hoe tof Logic is zien de gebruikers denk ik wel als ze een paar Cubase/Nuendo systemen samen met system-link zien draaien.
Maar ja.....als je ermee opgegroeid bent.........

ik denk dat veel beginners idd afhaken bij logic omdat het in eerste instantie niet uitnodigd om ff lekker te gaan klooien..

cubase daarintegen heeft een leuke buitenkant. maar haalt het niet (binnenkant) bij logic.
ik heb wat dat betreft toch recht van spreken aangezien ik met alle drie de pakketten heb gewerkt.

maar het heeft ook wel een beetje te maken waar je mee bent opgegroeid en ook vooral hoe je werkt

(maar toch: kijk is ff naar de specs van logic 5:{ :{ )

Origineel geplaatst door arnomusicman

Je hoort en leest veel dat qua professionaliteit Cakewalk toch niet mee kan met Cubase en Logic.

Maar waarom dan? Ik denk om de VST-i mogelijkheid waarschijnlijk.. terwijl ik liever makkelijkere (en liefst nog uitgebreider dan nu) edit functies wil hebben. Dat lijkt me meer waard qua professionaliteit maar de ontwikkelaars moeten steeds mee met hun concurenten die steeds weer stoerdere functies hebben bedacht en vergeten wat mij betreft dat het editen nog steeds makkelijker zou moeten kunnen dan dit.

Wieweet stoppen ze er ooit nog eens tijd in. Zal wel niet.. vind Sonar ook ZWAAR tegenvallen qua handig en overzichtelijk editen..... beetje jammer.....;{

Voor de rest geloof ik niet dat ik dus echt veel mis als ik Cakewalk9.0 blijf gebruiken! :)

Denk dat menig gebruiker zich bij Cubase SX toch wel even moet afvragen of het ook anders kan.

Het programma lijkt op zoveel andere programma's en d'r zitten zoveel toeters en bellen aan dat de aanbevolen PII met 256Mb (vette G4) toch wel magertjes lijkt.

Desalnietteplus voor de veeleisende midioot die ook nog eens professioneel met audio gaan werken een volledige produktie omgeving. Het is eigenlijk geen sequencer meer maar een apart platform wat de concurrentie toch wel achter zich laat.

Zelf werk ik al vanaf steinberg 24 (wie kent het nog?) en erger me nog regelmatig aan cubase. Maar toch kan ik er nog steeds alles mee wat ik wil en heeft het me zeker in m'n 'creatieve' proces geholpen.

Kwa midi vind ik Cakewalk (ik gebruik 9.03 pro audio) een stuk prettiger werken dan Cubase. Kwa audio is Cubase weer wat beter...

Back