Korg DS-8 - Na vervangen lege batterij nog steeds vreemde tekens etc.

conso

Fold it
*

Vandaag heeft een bekwaam en vrolijk forumlid de lege batterij van mijn Korg DS-8 vervangen. De oude batterij was zeker leeg, stond zelfs een beetje bol. De nieuwe batterij is nog even doorgemeten, en is goed.

Op het display staan echter nog steeds de rare tekens die eerder duidden op een lege batterij. Verder is een deel van de parameters weer te editten, merkwaardig genoeg niet allemaal, en een geluid saven is er niet bij. (Ja, Memory Protect staat uit.)

De DS-8 heeft géén interne factory reset optie. Ik had vandaag geen USB-Midi kastje binnen bereik om de factory presets terug te zetten, om te kijken of -ie dan wel goed zou werken.
(Terugzetten factory presets wordt blijkbaar gedaan met PC, USB-Midi en Midi-Ox. Ik heb een Mac, en daar werkt Midi-Ox niet op.)

Vraag is nu wat er nu nog mis kan zijn. Komt het bovenstaande verhaal iemand bekend voor? Rare tekens op het display ook na de batterijwissel? En zo ja, hoe heb je dat opgelost?

:halleluja

geen idee , eigenlijk.

volgens mij hebben zoongeveer alle synths van dit soort wel een factory reset.

e anders moet je echt met een helemal leeg geheugen beginnen, dan haal je de batterij even los, dan de + en - van de ramchip kortsluiten, en dan de batterjij weer vastmaken.
maar zoals al gezegd, lijkt mij een beetje omslachtig.

ja kan ook een harde processor reset uitvoeren, dan zoek je de resetpin van de prosessor, en die ff naar + of - leggen ( terwijl de synth aanstaat.)

:mega:

De DS-8 heeft géén interne factory reset optie.

Google-fu:
A little-known secret of this synthesizer is that you can put it into "glitch mode" by overloading the MIDI buffer when sending sysex data. This will result in a garbled display, strange behavior, and some incredibly strange glitch sounds, which may or may not be desirable depending upon your genre of music.However, we do not know whether it is easy or even possible to recover from this mode.
Factory Reset: Hold up and down, then power on.

Was het maar zo makkelijk. Ik bedoelde dat de originele presets niet teruggezet worden met de Factory Reset.

Die pagina in de reply had ik al gelezen Dit Hold up and down, then power on heb ik gedaan, het maakt geen enkel verschil. Display blijft cryptisch. Geluiden kunnen slechts deels ge-edit worden en niet worden opgeslagen.

Maar ik vind net deze onderstaande pagina, en daar staat eigenlijk precies wat er bij mijn exemplaar nu ook gebeurt:

http://www.justanswer.com/electroni...8-digital-synthesizer-sound-crazy-glitch.html

Alleen heeft de vragensteller helaas niet meer laten weten of na batterij vervanging de synth én het via Midi terugzetten van de Presets de synth wel weer goed werkt.

* De DS-8 werkte voorheen prima, en ik heb er nog nooit een Midi kabel ingestopt, dus Midi Glitch door overload is het niet geweest.

Een (al dan niet lege) batterij heeft geen invloed op het display.
De batterij dient er alleen voor om de opgeslagen geluiden vast te houden.
Misschien dat bij het vervangen van de batterij er iets beschadigd is?

Een (al dan niet lege) batterij heeft geen invloed op het display.
De batterij dient er alleen voor om de opgeslagen geluiden vast te houden.
Misschien dat bij het vervangen van de batterij er iets beschadigd is?

Een lege batterij heeft wel degelijk invloed op de tekens die op het display verschijnen, dat is op legio fora terug te vinden. De rare en vreemd geplaatste tekens nu zijn hetzelfde als voor de batterijwissel.

Best wel vaag.. maar 'tiz ook best een eigenzinnige synth.. :D

Succes er maar mee iig, hoop maar dat het iets simpels gaat zijn..
Dat van die factory reset wist ik niet.. De mijne had ook ooit de glitch presets met vage tekens door 'n midi-overflow en toen gewoon weer presets kunnen maken.

heeft het ding eigen presets?
of alleen zefbouw presets?

Er zaten muffe factory sounds in :D, voordat de batterij het begaf, maar die waren allemaal overschrijfbaar.

Maar ik heb het probleem net kunnen oplossen. Zowel de Write als de Yes/ No knoppen bleken nog maar af en toe goed te werken. Vreemd, want die hebben het niet eerder laten afweten. (Waarschijnlijk zijn ze om de tafel gaan zitten met de lege batterij en hebben ze samen een complot gesmeed.) Er haperde er nu steeds wel een, terwijl ik dacht dat ik het Write traject helemaal doorlopen had. Na 731,5 keer indrukken en wat perslucht ging het goed :mega:

Ik dank allen voor de input :okdan:

ghe, ik las net dit op het korg forum....

Dude, I'm sad to say that you will need the Factory Preset card that should have come with your DS-8. That same thing happened to me nearly 20+ years ago when I got that thing as a Christmas present. Bummer. Good luck.

onzin dus.

veul plezier met de korg.

Gevalletje "Murphy" is dan toch weer een voordeel in zo'n situatie.. :D
Maar top dat je het ontcijfert hebt :mega:

Best wel vaag.. maar 'tiz ook best een eigenzinnige synth.. :D

Succes er maar mee iig, hoop maar dat het iets simpels gaat zijn..
Dat van die factory reset wist ik niet.. De mijne had ook ooit de glitch presets met vage tekens door 'n midi-overflow en toen gewoon weer presets kunnen maken.

Haha, ja, inderdaad eigenzinnig bakkie. Ik ben nu eigenlijk blij dat ik die korg patches niet meer hoef te laden, want ik ging eerder toch snel vanuit zo'n fabrieksgeluid wat editten. Nu ik weer vanaf nul begin merk ik veel beter wat een weirde sounds eruit kunnen komen, met heel weinig moeite zelfs! Rauwe sounds, veel crackle en met de interne effecten er overheen wordt het al snel mayhem light.

Oordeel en advies van de consumentenbond: wat weinig parameters die evenwel, gewild of ongewild, snel tot onverwachte, soms ongewilde resultaten leiden. Niet zo geschikt als enige synth of voor kleine kinderen. Heeft loeihard phones outputniveau. Wordt aangeraden door Crodino liefhebbers.

ghe, ik las net dit op het korg forum....

Dude, I'm sad to say that you will need the Factory Preset card that should have come with your DS-8. That same thing happened to me nearly 20+ years ago when I got that thing as a Christmas present. Bummer. Good luck.

onzin dus.

veul plezier met de korg.

Dank Jeroen! :mega: Ik ben nu trouwens blij dat ik die Preset Card niet heb!

Goed te lezen dat ie het weer doet!
Maar, nu moeten er dus schakelaars vervangen worden..(?)

Hij loopt nu lekker Maarten, waarschijnlijk was het wat opgehoopt stof o.i.d. Hij zit weer helemaal dichtgeschroefd, en ik denk dat -ie nu dicht kan blijven ;)

fijn dat het opgelost is!

mocht je als nog de factory presets nodig hebben, ik heb ze in sysex formaat!

Dank voor je aanbod Marc. Ik had het sysex bestand al gevonden, maar ben blij dat de DS weer werkt zonder de presets ;)

Back