lfo schemaatje

j.baars

vintage eigenheimer
bij de oranje ster recht-door de galaxy, linksaf,e
attachment.php

:mega:

Attachments

• P1030259.jpg
    P1030259.jpg
    36,3 KB · Bekeken: 82
Mooi!
Suggestie: de 100K weerstand naar de basis van de transistor vervangen door 47K met in serie een afstelpot van 470K. Hiermee optimaliseer je de ruis (spectrum en amplitude).
Ik weet niet of het goed zie: 100N naar de amp?
Ik zou zelf de tor via de '+' ingang doen met een 1M achter de C van 100N
En dan een weerstand van de '-' van 1K met een Cap van 10UF BiPolair in serie.
Dan krijg je een beter laag spectrum.

Maar ja, wie ben ik? ;)

Leuk! Maar kan het niet zo goed lezen. Kun je niet een fritzing of eagle schemaatje maken (of zoiets) met waardes en zo duidelijker erbij? Dan kan deze n00b ook een poging wagen... :-)

ik zal hem van de week even wat groter tekenen, met wat grotere waarde aanduidingen....:D

( als je buchla schemas kan lezen, dan ken je alles lezen)

:koffie:

geintje

geintje

Zeg maestro :engel:, die 75K weerstanden in de driekhoek naar zaagstand omvormer: da's een geintje neem ik aan.

En die driehoek is natuurlijk geen echte driehoek maar een positief logaritmische oplopende en negatief afnemende curve wat wel lijkt op een beetje driehoek maar het natuurlijk niet is. Dat geldt ook voor de zaagtand (voor de helft dan).

Ik vind het nog steeds een mooi schema maar, je gaat er wel vanuit dat de mensen jouw krabels goed kunnen lezen en dat is gewoon niet zo. Hoe gek het ook klinkt; heel veel mensen (zelfbouwers) weten niet wat bijvoorbeeld 56R of 3U3 betekend.

Waar ik naar nieuwsgierig ben waarom je een PNP transitor als ruisbron neemt en niet een NPN (waar men meestal van alles van heeft liggen).

ach ja, wat zullen we er eens van zeggen.....
als je mijn schemaas niet kan lezen, dan zal zowiezo iets bouwen wat werkt een nogal lastige klus zijn, mijn advies in dat geval, ga golven ofzo..
75k kan natuurlijk alles tussen de 10 k en 100 k zijn....

pnp tor voor de ruis kan je als je dat leuk vind ook een npn inzetten ( mijn ervaring leerde mij dat je sneller een flink ruischende pnp tor vind dan neen npn)

driehoek uit is gewoon een mooie lineaire driehoek, zoal het hoort , zeg maar.

verder nog iets?

Je hebt gelijk dat het niet goed kunnen lezen van de verschillende varianten van schema notatie het lastig maakt om van schema iets te maken.

Ik begrijp het allemaal wel maar, ik zat een beetje te 'stangen' om het voor hen die het niet zouden begrijpen beter begrijpbaar te krijgen en in de hoop dat meer mensen zich er zouden mee 'bemoeien' omdat het een boeiend item is. :okdan:

De vraag rijst toch: waarom die publicatie?
Zij die jouw kunnen lezen zijn zij die het (meestal) ook kunnen ontwerpen. Voor hen hoef je het dus niet te doen.
Voor hen die het niet kunnen ontwerpen, zijn extra instructies nodig die niet gegeven worden. 8)

Voor zelfbouwers die wel schema kunnen lezen maar geen diepe kennis van electronica hebben is die geselecteerde transitor voor de ruis een bottleneck. Een transitorvoetje biedt uitkomst om op gehoor van de ruisuitgang naar audio en resultaat van de S&H allerlei transitoren in te prikken dan wel een verwijzing naar geselecteerde transitoren te maken die on-line woren aangeboden als vervanging van die uit vintage ontwerpen. :eureka:

"Verder nog wat?"

Jazeker: :maffia:

De aansluitingen van de pot en serieweesratnd zou ik omdraaien i.v.m. de laagohmigeheid/hooghohmigheid van de twee aansluitingen.

Een weerstand van 220 Ohm als limiter voor de hoeveelheid stroom die vanuit de uitgang van de OpAmp loopt (door de pot in minimale stand) naar de condenstator, vind ik gewaagd. Dat zou ik zelf nooit doen. Daar zou ik 2K2 voor inzetten en dan de pot 2M2 van maken als dat nodig zou zijn.

Een condensator van 3U3? Hoe kom je erop? Waarschijnlijk omdat je ze hebt liggen net zoals ik. Voor de hobbyhist is dat niet bepaald een standaard waarde. Configugeer het dan voor 2U2 of 4U7 of een serie/parallel variant van twee condensatoren die de waarde maken die nodig zijn.

En heuh, ik zit nog steeds een beetje te 'stangen'. Vind ik ter leering en vermaak. :mega:

Mijn dank voor het antwoord op vraag aangaande de PNP keuze van de transitor om de ruis te generenen. :okdan:
Heb ik nooit onderzocht. En zo zie je maar weer dat je altijd bij kan leren. :geslaagd:

En verder vind ik je een geweldige ontwerper en reperateur. :engel:

dat snabbik ook wel, dat je een beetje zit te stangen.
van die weerstand van 220 r heb je wel een beetje gelijk, maar ik doe het al jaren zo, zonder problemen, ik zou het liever anders doen, maar ik kan met de beste wil van de wereld niet aan 2.2m antilog potmeters komen, zodoende.
maar de weerstand naar 470 ohm vergroten zal de kans op een euvel aan de opamp alweer met de helft verminderen....

OK super, wat kan je doen met die select ingang bij de S&H... ?
Kan je die aansturen met iets ??

OK, dan ga ik er maar eens eentje maken.... super.

waarom eigenlijk een S&H ?? ...het heeft vast een goede reden ....

Back