Nieuw filter

rutgerjv

Ouwe rot
Na een paar laatste tweaks heb ik eindelijk de kans gehad wat demo's op te nemen van een nieuw filter waar ik al een tijd aan werk. En met jullie hulp in de Resonance Gain Compensation thread zit die functie er (schakelbaar) dus ook op.

Ik was een beetje klaar met alle Moog en Korg filter clones dus wilde eens iets nieuws proberen, dit zijn een paar van de belangrijkste features:

* Kern van discrete transistor OTAs (klankkleur richting Prophet SSM2040 filters)
* 3 schakelbare vormen van resonantie, (1) neutraal, (2) gain compensated, (3) nog geen naam voor (klank richting Korg MS20 filter, maar dan in 24dB/oct)
* 'Bass control' voor resonantie, brengt de klank meer in de richting van een Moog ladder
* 24dB/oct (schakelbaar naar 12dB)

Hier wat sounds:

https://soundcloud.com/river-46/demo0
https://soundcloud.com/river-46/demo1
https://soundcloud.com/river-46/demo2
https://soundcloud.com/river-46/demo3
https://soundcloud.com/river-46/demo4

Groeten,

Rutger

Nee, niet helemaal. Ik temper juist de sterkte van de resonantie voor het low-end, zodat die op die plek in het spectrum minder sterk is. Daarmee is de sterkte van de resonantie over het spectrum dus niet meer overal gelijk, maar loopt hij langzaam af richting het laag. Het laag blijft dus "cleaner", en daardoor kun je basslines maken die steviger en helderder blijven klinken wanneer je toch heftige resonantie op het bovenste deel van het spectrum gebruikt.

Oh zo, met cutoff omlaag minder reso...

Even iets anders, ik gebruik zelf een 220 pf cap tussen de - en uitgang van de comparator,
hiermee blokkeer je onhoorbare hoge sinus tonen,
nadeel is wel dat als je de cutoff weer omlaag draaid, bij mijn ontwerp tenminste, de reso weer moet opbouwen/opladen,
klinkt de synth iets onverwachtser van, maar kan geen kwaad verder.
Kijk maar eens op je oscilloscoop wat er gebeurt met cutoff helemaal omhoog, en reso volopen, dan word het geluid heel hard, terwijl je niets hoort, zodoende had ik dat weggehaald.

@Designer: nee, dat is niet wat ik bedoel. Ik bedoel echt lagere resonantie aan de onderkant van het spectrum, onafhankelijk van de cutoff. Verder een beetje off-topic, maar inderdaad kun je onhoorbare componenten wegfilteren als je wilt. Ik vind het zelf alleen geen goed idee, vanwege filter tracking. Met een goed ontwerp blijft het circuit verder wel stabiel, ook al kan de cutoff boven gehoorsbereik komen. En het is me een raadsel wat je met een comparator in een filter doet. Bedoel je niet een op-amp?

@PWM: Dankje! Leuk dat je positief bent. Ik wil inderdaad proberen een module beschikbaar te maken. Voor de discrete OTA kern heb ik SMD componenten nodig, om een aantal verschillende redenen. Dat beperkt de DIY mogelijkheid, maar ik hou erg van DIY. Ik zit te denken om twee opties beschikbaar te maken. Een versie waarvan alle SMD componenten al gedaan zijn, en waar je zelf alle hardware (thru hole dingen) nog in moet solderen. En een volledig kant-en-klare versie.

Maar ik ben zelf ook erg voorstander van DIY. Het is leuk om te doen, leuk om te leren, en geeft een ander gevoel over de modular waar je vervolgens muziek mee maakt. Als ik mensen kan aansporen en helpen om de DIY-route te kiezen doe ik dat dus maar :).

Rutger

@Designer: nee, dat is niet wat ik bedoel. Ik bedoel echt lagere resonantie aan de onderkant van het spectrum, onafhankelijk van de cutoff.

Ik zie het wel als je DIY schematje uitkomt, maakt me nieuwschierig, is wat ik ook nodig heb.

En het is me een raadsel wat je met een comparator in een filter doet. Bedoel je niet een op-amp?

Ja, opamp als comparator aangesloten.

klinkt erg lekker. idd. Demo 4 hoor ik idd dat het sublaag =< 120 hz continu aanwezig is.
zou leuk zijn als er pcb'tjes van komen :)

Vraagjes.

1. kan die zelfresoneren?
2. kan je hem spelen? heeft hij redelijk lineare v/oct tracking?
3. welke vco heb je gebruikt in de demo?

:okdan:

Hi flyweight,

Thanks, leuk dat je reageert! PCB's komen eraan, ben nu met de definitieve layout bezig. Zodra dat klaar is maak ik nog een betere demo van alle mogelijkheden en een mogelijkheid voor pre-order. Dan weet ik een beetje hoeveel ik er moet gaan maken.

1. Ja, hij kan royaal zelf-resoneren, in sommige resonance modes gaat hij dan ook lekker schreeuwen

2. Ja, je kan hem in zelf-oscillatie bespelen als VCO, maar over een beperkt bereik van een paar octaven. Het filter is niet ontworpen voor perfectie op het gebied van tracking, daarvoor zijn al genoeg andere filters te vinden (o.a. op basis van 2164 VCA chips). Het ging mij bij dit filter vooral om eens iets geheel nieuws qua klank-karakter, discrete componenten voor de OTAs (ook de resonantie VCA is gebouwd met een discrete OTA kern), variatie in de verschillende manieren van resonantie.

3. In de demo gebruik ik de drie Oakley Sound VCO's uit mijn Ocean synth. Lijken qua ontwerp sterk op die van de MiniMoog, al zijn ze stabieler.

Groeten,

Rutger

Back