Hardware die Physical Modeling a la Logic Pro Sculpture doet?

DungBeatle

Ouwe rot
Hallo,

Onlangs kocht ik een kopie van Logic Pro X. Groot was mijn verbazing toen ik met de bijgeleverde Scultpture software synth begon te experimenteren. Naar mijn oren produceert dit ding ongelooflijke geluiden die ik uit geen enkele hardware synth ooit gehoord heb (bvb de klank van een zingende walvis.. gewoon subliem).

Sculpture gebruikt Physical Modeling als sound engine, en ik vraag me af er in de hardware synths wereld ook synthesizers bestaan die deze aanpak gebruiken? Dus niet subtractive, niet FM, geen samples, maar wel wiskundige/fysica modellen van klank-producerende objecten (zoals bvb een orgelpijp).

Pointers en/of ervaringen welcome!

Thx.

Elektron machinedrum doet ook physical modeling.. kan je in feite heel leuke dingen mee doen ook..
is uiteraard een pak primitiever dan Sculpture

Volgens mij kom je met een Yamaha VL1 ook een heel eind. Probleem met dit ding is dat hij zo virtueel is
dat niemand er 1 heeft.. :)

Technics WSA-1

Qua software, niet de vraag, maar toch, Madronalabs Kaivo is granular gemixt met physical modeling zoals dat nooit echt zou kunnen in hardware. Soms is software toepasselijker dan hardware :)

VL1's zijn er niet superveel van in omloop lijkt het nee. En daardoor altijd als ik er een zie net zo duur dat ik het teveel vind, voor iets waarvan ik niet weet of het voor mij is.

VL1's zijn er niet superveel van in omloop lijkt het nee. En daardoor altijd als ik er een zie net zo duur dat ik het teveel vind, voor iets waarvan ik niet weet of het voor mij is.

Volgens mij heb ik er 1 een keer op een Synthforum meeting (rotterdam) gezien, jaren geleden.

Bij Yamaha zijn er inderdaad genoeg toegankelijke VL bronnen buiten de VL1. Ik heb zelf de PLG-150VL gehad.

De Korg Z1 is ook een mooie keuze.

Je kunt met de Nord Modular serie (oude en nieuwe) ook Physical Modelling doen. Althans waveguide synthese. Heb daar in het verleden erg veel mee gedaan en werk er soms nog steeds mee. Je moet het wel zelf patchen...bij mijn weten zijn er geen PhM modules maar dat is juist het leuke aan het systeem.

Ik zelf heb de Yamaha VL1m en die is erg pittig que programmeren als je nog niet echt thuis bent in PhM. Maar wel het summum op het gebied van PhM. Prachtige klanken, heel erg expressief en duofoon.
Yamaha heeft idd ook nog de VL70m en het PLG-VL150 expander board maar beide zijn niet heel uitgebreid te editen en klinken ook niet zo goed als de VL1. Maar wel perfect om mee te beginnen. Zeker gezien de prijs van de VL1 modellen. Onder de €1000,- zul je die niet vinden. Op Ebay gaan de VL1m modellen vaak voor tegen de $3000,-.

De Korg Z1 is dan wel veel toegankelijker, polyfoon en goedkoper. Je kunt alleen de modellen niet heel erg beinvloeden maar dat kun je bij Sculpture ook niet. Dan moet je echt een Yamaha VL1 nemen.

Mutable Instruments heeft recent Braids en Elements uitgebracht en hebben ook PhM modellen aan boord. Alleen moet je dan nog wel een modulaire setup aanschaffen. Elements is al een hele tijd uitverkocht en ik heb geen idee wanneer die weer verkrijgbaar is. Zit al 5 maanden te wacht :(

MakeNoise heeft ook een waveguide module genaamd Mysteron. Ook erg leuk maar daarvoor geldt het zelfde als Mutable Instruments....eurorack = eurocrack.

Bedankt aan iedereen voor de feedback. Fascineerend om te zien dat PhM toch minder onbekend is dan ik initieel dacht..

Die Korg Z1 moet ik toch eens uitchecken ;-)

Yamaha heeft idd ook nog de VL70m en het PLG-VL150 expander board maar beide zijn niet heel uitgebreid te editen en klinken ook niet zo goed als de VL1.
De yamaha-editors zijn niet erg uitgebreid maar de toestellen zelf zijn evengoed en grondig te editeren als de VL1. Er bestaan ook goede editors voor de VL70m en PLG-VL150 als je wat zoekwerk verricht.
Het klankverschil hoor je eerder aan de prijs dan aan de toestellen zelf. VL1's waren duur omdat ze eerste versie waren... dat betaal je mee natuurlijk.

De yamaha-editors zijn niet erg uitgebreid maar de toestellen zelf zijn evengoed en grondig te editeren als de VL1. Er bestaan ook goede editors voor de VL70m en PLG-VL150 als je wat zoekwerk verricht.
Het klankverschil hoor je eerder aan de prijs dan aan de toestellen zelf. VL1's waren duur omdat ze eerste versie waren... dat betaal je mee natuurlijk.

Dat klopt niet wat je daar schrijft. Er is wbt editing echt een groot verschil tussen de VL1 serie en de latere VL70m en PLG board. Bij deze latere modellen kun je niet het gehele fysische model model bepalen wat juist wel kan met de VL1 serie. Er bestaat voor de VL1 een zeer uitgebreide editor die je gratis van de Yamaha website kunt downloaden. Deze bestaat er niet voor de VL70m. Daar is slechts een beperkte editor voor te krijgen....en dat zegt al genoeg....je kunt namelijk niet alles editen.

Wbt klank....het verschil heeft natuurlijk iets met geld te maken...wat wil zeggen dat de VL1 serie een betere DSP engine heeft die een gedetailleerdere en echt veel rijkere klank kan produceren. En dat ook nog eens duofonisch. Ik heb de VL70m gehad samen met de VL1m en het verschil is echt overduidelijk. De VL1m heb ik overigens nog steeds. :okdan:

Dat klopt niet wat je daar schrijft. Er is wbt editing echt een groot verschil tussen de VL1 serie en de latere VL70m en PLG board. Bij deze latere modellen kun je niet het gehele fysische model model bepalen wat juist wel kan met de VL1 serie. Er bestaat voor de VL1 een zeer uitgebreide editor die je gratis van de Yamaha website kunt downloaden. Deze bestaat er niet voor de VL70m. Daar is slechts een beperkte editor voor te krijgen....en dat zegt al genoeg....je kunt namelijk niet alles editen.
Wel als 993 parameters niet uitgebreid is weet ik het ook niet meer Dat het niet 100% gelijk is aan de VL1 editor kan zijn. Ik heb die editor trouwens zelf gebouwd (Logic environment) en toen ook klanken van de VL1 geconverteerd. Een kennis heeft die VL70m editor ook gemaakt in MAX/MSP, die kan je hier downloaden maar je hebt wel een sleutel nodig :
https://drive.google.com/file/d/0B7xHEfHh1ryRMUNCWEJoS3ZMODg/view

Back