MBase01 encoder kan alleen hoger

bredend

Stamgast
Hallo,

Ik heb van een 2de hands Jomox MBase01 de encoder vervangen omdat deze de verkeerde kant op draaide. Als vervanging heb ik een STEC11B03 (https://www.conrad.nl/nl/alps-stec11b03-encoder-5-vdc-001-a-360-1-stuks-700697.html) gebruikt.

Na vervanging gaat de waarde bij zowel linksom als rechtsom draaien omhoog. Ook wordt er 1 klikje van de encoder overgeslagen. Elke even stap doet niks. Dus:
linksom: klik 0, klik +1, klik 0, klik +1, klik 0, etc.
rechtsom: klik +1, klik 0, klik +1, klik 0, klik +1, etc.

Heb ik het verkeerde onderdeel gebruikt of is er misschien iets mis met de chip die de signalen van de encoder ontvangt?

Ik kan helaas niet achterhalen wat voor encoder er origineel op zit. Wat ik denk dat er aan de hand is, is dat maar 1 van de 2 signaal-pootjes die de pulse-train genereren goed aankomt. De software ziet dus maar op 1 van de 2 pinnen een constante transitie tussen 0 en 1, en op de andere een 0.

Waarom dat niet oplevert dat hij óf op zijn plek blijft, óf eentje naar rechts ziet bij iedere draaistap, is een raadsel dat waarschijnlijk alleen maar op te lossen is door naar de software te kijken.

Ik zou in ieder geval de originele encoder eens ergens op aan te sluiten (paar ledjes bijvoorbeeld) om te kijken wat die precies voor signalen genereert op welke voetjes als je hem rustig ronddraait. Meeste encoders kun je de verschillende pulse-train stappen van volgen als je langzaam van de ene naar de volgende stap draait.

Thanks, er bleek inderdaad 1 pin niet verbonden te zijn. Ik denk dat het oogje niet meer met het spoortje was verbonden. Ik heb wat van de laklaag gekrast en een streepje soldeer getrokken. Nu werkt op en neer weer :)

Hij slaat nog wel stappen over maar dat komt denk ik door het type encoder.

Back