linux-sequencer à la cubase & logic

cloudman

ex nihilo creatum ens
Rosegarden

Hoi allemaal,
ik was op zoek naar alternatieven voor ons aller bekende en gebruikte winblows en de standaard muziekproggies.
Maar laat ons wel wezen, een goeie linuxvariant vinden voor je favo tools in win is niet gemakkelijk.
Linux mag dan door sommigen de hemel in geprezen worden, het is niet altijd even gebruiksvriendelijk (geweest)
en op gebied van audio komen ze soms wat achter...

...tot ik goed genoeg rondkeek en Rosegarden
tegenkwam. Door wat rond te klikken en te zoeken kwam ik bij "ladspa" klikhier
een project voor multimedia plugins voor linux en dergelijke.
Daar houden ze zich blijkbaar al bezig met enkele vsti plugins van cubase na te bouwen voor rosegarden
en andere linux proggies.

andere hosts bijvoorbeeld zijn eca

voor de liefhebbers van een prentje van rosegarden:

rg-4-0.9-bownie.png

in ieder geval, mijn zoektocht naar de betere linux sound progs gaat voort.
KDE is een mooi en stabiel geworden desktop platform.
Met de dood van Beos is het spijtig dat er voor mac en win en atari geen alternatief meer is,
maar misschien is dit in de nabije toekomst niet meer zo...

anyway, dit voor de liefhebbers er van!
have fun!

-cloudy

Veel mensen zijn wel te spreken over Ardour, een sequencer die eind dit jaar waarschijnlijk VST plugins ondersteund. http://ardour.sourceforge.net

In de Sound on Sound hadden ze het laatst over het Agnula project. Ik heb er nog niet over gelezen, maar dat zal dan ook wel wat zijn.

Ik heb laatst even wat demo's beluisterd van een bandje die hun muziek op Linux hadden gemaakt. Klonk echt heel slecht, dus daarna was ik een beetje wantrouwend naar de kwaliteiten van Linux op audio gebied. Linux ontwikkeld zich ook ontzettend langzaam naar mijn idee. Al jaren moet ik b.v. steeds van alles doen om mijn Alcatel Speedtouch aan de gang te krijgen.
Toch blijft Linux op een of andere manier heel aantrekkelijk al die tijd.

Misschien dat ik binnenkort eens ga kijken naar Beos. Er zijn al allerlei audio programma's voor gemaakt zoals sequencers en VST plugins. Ohmforce heeft er b.v. al plugins voor uitgebracht. Het is ook wel goed volgens mij dat er een bedrijf is dat nu Beos ontwikkeld.

Hier http://www.bebits.com vond ik laatst allerlei (audio) software voor Beos.

Voor degenen die Linux willen uitproberen is er nu b.v. Knoppix. Kan je gewoon downloaden, branden op een cd-r(w), je laat hem van de cd starten en dan heb je Linux tot je beschikking zonder dat het op je harde schijf geinstalleerd is. Het wordt dan alleen in het geheugen geladen.

http://www.knopper.net

Medialinux is knoppix maar dan met allerlei audio programma's:

ftp://ftp.logx.it/mirrors/medialinux/

Linux is gratis trouwens.

Rosegarden is ook gratis
(voor zover ik weet)

;)

bedankt musicman voor je bijdrage, er zaten toch nog wa dingen bij die ik nie kende
(behalve knopix dan).

ik ben alleszins benieuwd hoe het zich allemaal verder ontwikkeld, en of linux metdertijd een
concureerbaar multimedia platform wordt.
(laat ons wel wezen: voor andere redenen was het soms wel concureerbaar, voor multimedia
geef ik je volkomen gelijk: trage evolutie).

als beos verder ontwikkeld, wil ik dat ook nog wel eens van naderbij bekijken.
Beos wilde wel niet draaien op mijn oude toshiba laptop, linux wel, en naar verluid zou KDE3
er zelfs "comfortabel" op draaien! :dj:

maar goed...
meer tips van anderen zijn welkom!
ook posts van gewoon geïnteresseerden!

greetz

cloudy

:doei:

Hallo Cloudman,

Bedankt voor de info.

Ik ben ook een Linux fan en inderdaad, voor muziekprogramma's moet ik meestal naar Windhoos booten (zucht). :erm:

Als je een tracker zou zoeken, van Skale Tracker is nu ook een Linux versie uit.
http://www.metamacro.com/awezoom/skale/index.html

Ik ben ook zelf bezig met een MIDI tracker te programmeren in Java (die op Windows, Linux en OS X draait), maar ik ben nog niet ver, als het bruikbaar wordt zal ik het ook op het forum posten.

Groeten,

Peter

SkaleTracker screenshot :

capture5.jpg

Origineel geplaatst door Musicmaker

Linux ontwikkeld zich ook ontzettend langzaam naar mijn idee. Al jaren moet ik b.v. steeds van alles doen om mijn Alcatel Speedtouch aan de gang te krijgen.
Toch blijft Linux op een of andere manier heel aantrekkelijk al die tijd.

Hier http://www.bebits.com vond ik laatst allerlei (audio) software voor Beos.

Linux is gratis trouwens.

Ik vind juist dat Linux zeer snel vooruit gaat, maar hier en daar kunnen bepaalde zaken inderdaad frustererend zijn.

Zelf heb ik ook zo'n SpeedTouch en onder Mandrake kon ik die gewoon tijdens de installatie configureren (je moet wel één bestandje van de Alcatel website afhalen om het te doen werken -, wegens licentieproblemen geloof ik).

Origineel geplaatst door cloudman
Rosegarden is ook gratis
(voor zover ik weet)

;)

als beos verder ontwikkeld, wil ik dat ook nog wel eens van naderbij bekijken.
Beos wilde wel niet draaien op mijn oude toshiba laptop, linux wel, en naar verluid zou KDE3
er zelfs "comfortabel" op draaien! :dj:

Beos is toch opgekocht door Palm ? En volgens mij werkt Palm niet verder aan het OS, ze wilden gewoon de kennis overkopen om hun PalmOS te verbeteren. Er is ook ergens een bedrijfje dat Beos verder ontwikkeld dacht ik maar ik denk toch dat we meer moeten rekenen op Linux dan op Beos voor de toekomst.

O ja, er is ook het open bron OpenBEOS project, dat Beos wil namaken.
http://open-beos.sourceforge.net/

Origineel geplaatst door ButtonPusher
Ik vind juist dat Linux zeer snel vooruit gaat, maar hier en daar kunnen bepaalde zaken inderdaad frustererend zijn.

Zelf heb ik ook zo'n SpeedTouch en onder Mandrake kon ik die gewoon tijdens de installatie configureren (je moet wel één bestandje van de Alcatel website afhalen om het te doen werken -, wegens licentieproblemen geloof ik).

Dat vind ik wel het mooie aan Mandrake, dat het zo gebruiksvriendelijk is opgezet. Volgens mij moet je bij veel andere distro's de speedtouch handmatig installeren, en ook zoiets als urpmi vind ik heel handig.

Ik weet niet hoe het er nu voor staat met de ontwikkeling van Linux, maar ik kan me herinneren dat er ook een tijd problemen met USB waren. Het ziet er wel goed uit voor Linux denk ik, maar er zijn nog te veel bedrijven die zich op alleen Windows en Mac richten naar mijn idee.

Je tracker ziet er wel cool uit Peter.

Origineel geplaatst door Musicmaker
Dat vind ik wel het mooie aan Mandrake, dat het zo gebruiksvriendelijk is opgezet. Volgens mij moet je bij veel andere distro's de speedtouch handmatig installeren, en ook zoiets als urpmi vind ik heel handig.

Ik weet niet hoe het er nu voor staat met de ontwikkeling van Linux, maar ik kan me herinneren dat er ook een tijd problemen met USB waren. Het ziet er wel goed uit voor Linux denk ik, maar er zijn nog te veel bedrijven die zich op alleen Windows en Mac richten naar mijn idee.

Je tracker ziet er wel cool uit Peter.

Ja, voor de desktop gebruiken de meeste bedrijven Windows of Mac. Maar voor server toepassingen wordt Linux wel al heel veel gebruikt.

btw Die screenshot was nog niet van de tracker waarmee ik bezig ben, die ziet er veel beter uit (not). ;)

btw Die screenshot was nog niet van de tracker waarmee ik bezig ben, die ziet er veel beter uit (not). ;)

:o:

Typisch weer iets voor mij. In ieder geval succes ermee.

Hmmm het gaat inderdaad de goede kant op
Ik draai al jaren linux op diverse pc's en lap top
Nu hopen dat de midi timing ook een beetje ok is/word onder linux

Mandrake is gewoon zalig qua installeren.
is bijna gemakkelijker dan winblows ;)
goeie ondersteuning ook vind ik.

wat die alcatel betreft, ik heb die ook met belgacom adsl en zo.
kmoet zeggen, ben er tevreden van. Ik maar die mens van belgacom zijn
oren afzagen omdat ik een modem met linux ondersteuning wou :D

wat usb en zo betreft, is al een hele tijd door linux ondersteunt.
ze zijn ondertussen ook bezig aan firewire dacht ik.

Zo goed dat skaletracker nu ook voor linux bestaat!!!!
ne kameraad van me zal zo'n gat in de lucht springen!!

voor de rest zijn er wel enkele audioeditors te vinden voor linux dacht ik.
maar ik zal die van hierboven ook nog eens bekijken, lijkt me we oke!
:okdan:

Ik vind het er ook goed uitzien voor linux, maar zoals ik al zei: wij muziekfreaks zitten nog wat
te wachten op de grote stormloop van audio/midi/softsynth programma's he...
en toen kwam ik bij Rosegarden terecht :D

anyway, binnekort doe ik een grote herinstall op die ouwe laptop, en dan vliegt win2k
eraf en linux ernaast ;) (naast 98lite)

(wwwiiiieeee!!!)
:mega:

-cloudy

Hallo Cloudman,

Bedankt voor de info.

Ik ben ook een Linux fan en inderdaad, voor muziekprogramma's moet ik meestal naar Windhoos booten (zucht). :erm:

Als je een tracker zou zoeken, van Skale Tracker is nu ook een Linux versie uit.
http://www.metamacro.com/awezoom/skale/index.html

Ik ben ook zelf bezig met een MIDI tracker te programmeren in Java (die op Windows, Linux en OS X draait), maar ik ben nog niet ver, als het bruikbaar wordt zal ik het ook op het forum posten.

Groeten,

Peter

SkaleTracker screenshot :

capture5.jpg

Waarom staat er geen tar.gz file ???????
Vaag weer

en hier is er nog eentje in de stijl van zo'n leuke tracker! (shaketracker)

http://www.reduz.com.ar/cheesetronic/

ook een erg gave softsynth voor linux (legasynth) en een meer traditionele sample tracker (cheesetracker).

(en ja, de gozer die die dingen maakt is een vriend van me, maar dat is toch helemaal niet erg? :D)

Origineel geplaatst door mono-poly
Waarom staat er geen tar.gz file ???????
Vaag weer

Er staat een .rar. Als je ze unrarred heb je meteen de Linux en Windows versie.

Gr,

Peter

Back