Sonar LE vs. Kurzweil Artis

pjeut

Ouwe rot
Hallo,

Deze vraag stel ik namens een kameraad. Hij heeft een Kurzweil Artis die hij wil aansturen vanuit Sonar LE. LE kent wel een soort template voor de Kurzweil maar vanuit die template herkent LE alleen de GM MIDI klanken en lukt het hem niet om de vele andere mooie klanken van de Artis aan te sturen.

Heeft dit te maken met dat het "slechts" om de LE van Sonar gaat? Of doen we iets fout?

Graag reactie.

Eeeeeh....Nee..?

Het gaat alleen om de MIDI-aansturing. Ik neem aan dat die templates een shit sorry shipload aan C.C.-tjes, RPN-tje en SysEx onder de motorkap heeft alsmede een soort interface-je voor de DAW (hier dus Sonar LE) om vanuit de DAW alle klanken uit de Kurzweil aan te kunnen sturen.
Daar zijn die templates toch voor? Ik weet het, met een hoop thuisstudie en dikke handleidingen in de aanslag kun je zelf de benodigde aansturing in je Sonar-bestand opnemen, maar templates zijn er juist voor om je dat uit handen te nemen.

Mocht zo'n template bij sonar LE niet voorhanden zijn, zullen we wat anders moeten verzinnen. Toch maar zelf alle codes intikken op tel 1:01:000 van de betreffende track.

Hallo,

Deze vraag stel ik namens een kameraad. Hij heeft een Kurzweil Artis die hij wil aansturen vanuit Sonar LE. LE kent wel een soort template voor de Kurzweil maar vanuit die template herkent LE alleen de GM MIDI klanken en lukt het hem niet om de vele andere mooie klanken van de Artis aan te sturen.

Heeft dit te maken met dat het "slechts" om de LE van Sonar gaat? Of doen we iets fout?

Graag reactie.

Vermoedelijk speel je een GM of SMF (General Midi Standard Midi File) af. In die file zitten SMF events die bepalen dat de Artis is de GM mode gaat. Ga naar de list editor (ik weet niet hoe dat in Sonar heet ik gebruik Cubase) en verwijder alle SMF events en ook alle Program Change messages. Als het goed is dan springt de Artis niet meer in de GM mode. Ik heb een PC361 maar bij de Artis zal dat vermoedelijk ook zo werken.

Dat valt te proberen. Het is wel een Sonar-bestand, maar eentje die ik heb aangemaakt met een Roland SD-50 (GM-Midi en niks meer) er aan gekoppeld. Misschien dat daardoor iets verkeerd gaat?

op bovenstaande even reactie, ik ben dus diegene met de kurzweil Artis, die word prima gezien door Cakewalk, alleen kan ik nergens meer dan 128 presets selecteren, ook niet al ik een schone track aanmaak....mijn Artis heeft 256 programs (geluiden) en ik wil simpel de bas op 201 kunnen selecteren op midi kanaal 2 bijvoorbeeld, maar bij de instelling instruments op Cakewalk kan ik van alles selecteren maar met een maximaal van 128 presets, en dat is niet perse genaral midi o.i.d. want mijn Artis reageert wel gewoon op de eerste 128 geluiden....

Edwin, wat je nog zou kunnen doen is gewoon ff een nieuw sonar-bestand aanmaken, dus zonder file die op die SD-50 is aangemaakt, de Artis-template er op van toepassing laten zijn (aangesloten via USB toch? zou hij meteen moeten herkennen) en dan kijken of al die Artis-stemmen wel herkend worden.
Als dat zo is, is het toch iets aan het bestand niet in orde maar werkt de combi Sonar LE en Artis wel.

Wie kent dit probleem? Er zit ook nog eens wat haast bij. We zijn bezig met een musical-produktie en er komen deadlines in het gedrang dus alle hulp is welkom.

Back