6.3 mm jack chassisdeel vervangen door 3.5 mm

DaVince

Ouwe rot
Ik heb even een vraag waar ik niet zo snel uitkom.
Ik heb hier op een school een aantal passieve hoofdtelefoon splitter kastjes liggen met 6.3 mm stereo jack chassis delen erin. Een aantal hiervan wil ik graag vervangen door 3.5 mm chassis delen. Werken met verlooppluggen bevalt mij niet, die gaan heel snel kapot in het gebruik.
Welke 3.5 mm chassis delen zou ik kunnen gebruiken? Probleem is dat de gaten voor de bestaande 6.3 mm pluggen een stuk groter zijn dan die van de 3.5 mm modellen. Werken met een extra setje ringetjes om dit op te vangen is en klooien, en gaat mogelijk niet werken omdat dan de lengte van het schroefdraad van de pluggen te kort is.
Heeft er iemand zoiets al een keer gedaan of een goede oplossing of een weblinkje naar een chassisdeel dat past? Ik heb al behoorlijk wat zitten zoeken op internet maar ik kom er vooralsnog niet uit.
Nieuwe, kleinere gaten boren is natuurlijk ook een optie, maar liever heb ik iets wat gewoon past in de bestaande gaten....
Alvast bedankt!

Kan je niet een stukje plaat over de lengte erachter lijmen / schroeven waarin je nieuwe gaatjes boort voor de kleinere pluggen?

Dat is inderdaad een optie, maar als het mogelijk is wil ik zo min mogelijk knutselen en alleen pluggen lossolderen, omwisselen en weer vastsolderen. Is bij elkaar zo'n 50 pluggen in 15 kastjes....

Tegenwoordig krijg je van die metalen verloop pluggen bij je koptelefoon, zijn mooi stevig en steken 5 mm meer uit en ze gaan mij nooit kapot eigenlijk. Ik snap je frustratie maar ik zou hier niet zoveel moeite voor doen.

Zijn het 'losse'chassisdelen die met draadjes vastgesoldeerd zijn? Of zijn het chassisdelen die op een printje gesoldeerd zitten?

In dat laatste geval, wordt het hoe dan ook gekunstel en lijkt me de oplossing er alleen maar kutter op worden. (dan gaat het verhaal van Anoniempje absoluut op)

Als het losse chassisdelen zijn, die met draadjes gesoldeerd zijn, dan kan je toch een 3,5 deel nemen en deze met twee grote ringetjes vastklemmen in de behuizing? Moet je per chassisdeel dus bij de metaalboer twee ringetjes vinden die flink groter zijn dan het standaard enkele ringetje dat achter het moertje zit.

Bedankt voor de reacties zover. Het is idd allemaal ouderwets point to point gesoldeerd met draadjes, geluk geen print. Wat bij de verlooppluggen vaak gebeurt is dat de contacten lam worden en geen goed contact meer maken. Ook verdwijnen die wel eens vandaar dat ik een andere oplossing zoek(, maar misschien is gewoon doorgaan met verlooppluggen toch handiger). Met de ringetjes had ik ook al over nagedacht. Ik heb alles opgemeten. Gat voor de connector heeft een diameter van 9 mm, staal is 1 mm dik. Met twee ringetjes zou dat uitkomen op 3 mm totaal. Ik ga nog even verder op zoek.

Ik zou echt gaatje boren en parallel werken. Als de hoofdtelefoon ooit wisselt, of er overlijdt een aansluiting, kan je verder.

idd zoals klinkske zegt
sjabloontje maken en extra gaatjes boren gaat volgens mij zeer snel.. 50 keer boren, duurt toch echt niet langer dan een half uur?

Back