produceren met onboard geluidskaart

D-Joriz-

99% disabled
ik ben sinds 2 maanden aan het produceren met de interne geluidskaart van Realtek(HD-audio) op mijn pc.
deze kaart is uit 2014.

mijn vraag luidt als volg:

Kan ik hiermee onverstoord doorgaan of zal dit de kwaliteit niet ten goede komen?

voorheen had ik een M-Audio delta 1010LT maar die is overleden =)
ik heb geen hardware meer wat ik ga aansluiten ,extra in/outputs zijn dus niet meer nodig.

graag jullie mening :biertje:

Je kunt overwegen om ASIO4ALL te installeren om alles wat vloeiender te laten lopen, maar verder moet het geen probleem zijn.

thanks mannen voor de snelle reacties .

de ASIO4ALL heb ik uiteraard wel geïnstalleerd. :okdan:.

zelf merk ik vrij weinig kwaliteitsverlies maar dit kan in andermans oren weer anders over komen .

Je gaat met een interne/onboard geluidskaart niet dezelfde geluidskwaliteit hebben als met een externe maar als jij er geen last van hebt moet je je er niks van aantrekken. Welke monitors heb je trouwens? Misschien maakt het een groter verschil om eerst die up te graden?

Die asio drivers maken vooral verschil ivm latency, niet direct met de geluidskwaliteit...

ik heb low budget monitoren r.5
behringer ms40's...
deze heb ik al een jaar of 5/6 en bevallen me vrij goed.
nu moet ik er wel bij zeggen dat ik nooit andere heb gehad dus ik kan niet echt vergelijken:dubbel:.

dus die asio driver doet niet veel met de kwaliteit van je geluid verder?
ik zie indd wel de buffersize en latency compensatie opties in het asio scherm

De ASIO driver laat toe dat je niet eerst door een half dozijn softwarelagen heen moet maar de geluidskaart direct aanspreekt. Die lagen zijn er allemaal om het makkelijker te maken de geluidskaart aan te spreken, niet zozeer efficienter.

Dan nog; ASIO drivers zorgen er niet voor dat je goede (digitale) I/O krijgt, dus daar voor is het alsnog wel de moeite waard om te kijken naar een aparte audio interface.

Maarrr, als je volledig in the box werkt maakt het eigenlijk niet zo veel uit. pas als je externe instrumenten gaat opnemen of outboard gear gaat gebruiken speelt je geluidskaart echt een rol. je rendert neem ik aan gewoon alles in je DAW? Daar heeft je geluidskaart niks mee te maken.

Zelf werk ik al jaren alleen maar met een eenvoudige onboard geluidskaart.

Daar heeft je geluidskaart niks mee te maken.

Idd. Ik produceer alleen met vst's. En voor het renderen maakt een geluidskaart niets uit.

Alleen input en output van externe audio heeft daar invloed op, volgens mij.
Op mijn koptelefoon hoor ik zachte bliepjes en klikjes wanneer mijn pctje nadenkt.. :-)

Wat wel fijner is dat ik tegenwoordig een onboard geluidskaart heb met meerdere inputs. Daardoor kan ik meerdere geluidsbronnen tegelijk afspelen. Zonder dat deze elkaar blokkeren.

Als je geen audio opneemt (ADC) is alleen het de DAC die je gebruikt. Ik weet niet hoe DAC's van onboard geluidskaarten zich verhouden tot (goedkope) interfaces...

Volgens mij maakt dat allemaal niet zoveel meer uit. Ken mensen die HD rips van platen op yt beter vonden klinken dan hun eigen rip met een speciale Phono pre amp en rme kaart. Bleken die yt rips gewoon met een onboard geluidskaart van een MacBook te zijn opgenomen.

En die rme dude heb nu een prism en hoort geen verschil.

De ASIO driver laat toe dat je niet eerst door een half dozijn softwarelagen heen moet maar de geluidskaart direct aanspreekt. Die lagen zijn er allemaal om het makkelijker te maken de geluidskaart aan te spreken, niet zozeer efficienter.

Dan nog; ASIO drivers zorgen er niet voor dat je goede (digitale) I/O krijgt, dus daar voor is het alsnog wel de moeite waard om te kijken naar een aparte audio interface.

dat is een duidelijke uitleg. wat ik wél opmerkte was dat ik met mijn oude pc+onboard geluidskaart last had van ruis,dit doordat de uitgang(en) niet gebalanceerd waren, dit heb ik nu alleen nog met de microfooningang .
enig idee hoe dat kan komen?. ik gebruik nu een cheezy headset van Trust om mn vocals op te nemen.
er zit wel een ruisonderdrukking functie in het menu van de geluidskaart maar dit magf niet baten.

Maarrr, als je volledig in the box werkt maakt het eigenlijk niet zo veel uit. pas als je externe instrumenten gaat opnemen of outboard gear gaat gebruiken speelt je geluidskaart echt een rol. je rendert neem ik aan gewoon alles in je DAW? Daar heeft je geluidskaart niks mee te maken.

externe instrumenten is niet meer van toepassing ,alles gaat softwarematig IN m'n DAW indd.
zoals ik hierboven wel ook heb gezegd, ik neem wel vocals op via de microfooningang aan de voorkant van mijn pc.
ik selecteer dan de microfooningang in fl studio als input. en daar krijg ik helaas ruis bij.
ik merk ook weinig verschil qua kwaliteit die uit mn monitoren komt.
moet wel zeggen dat ik onlangs verhuisd ben dus ik heb nu een andere kamer waarin in produceer. en ik merk op dat ik mn sublaag wat strakker kan afstellen d.m.v eq aan het eind van mn fx chain .

Zelf werk ik al jaren alleen maar met een eenvoudige onboard geluidskaart.

Idd. Ik produceer alleen met vst's. En voor het renderen maakt een geluidskaart niets uit.

Alleen input en output van externe audio heeft daar invloed op, volgens mij.
Op mijn koptelefoon hoor ik zachte bliepjes en klikjes wanneer mijn pctje nadenkt.. :-)

Wat wel fijner is dat ik tegenwoordig een onboard geluidskaart heb met meerdere inputs. Daardoor kan ik meerdere geluidsbronnen tegelijk afspelen. Zonder dat deze elkaar blokkeren.

je bedoeld dat voor het renderen de engine van je DAW word aangesproken?
jij hebt dus geen problemen met de onboard geluidskaart als ik het goed begrijp?
welke kaart heb je als ik vragen mag?

Joris voor een tientje of vier, vijf koop je al een aardige externe USB audiointerface bij BAX.

als ik bij bax kijk krijg ik koopdrang ,er opassen dus daar op die website of in de winkel zelf:D
ik ga het toch maar weer eens bekijken..
pas terug zat ik daar naar een focusrite te kijken en dan de uhm scarlet nog wat,daar stonden op het blad Interface wel goede dingen over beschreven

Focusrite Scarlett zijn prima interfaces. Weet alleen niet of je die voor een tientje of vier-vijf nieuw kan kopen...

http://www.bax-shop.nl/externe-audio-interface/behringer-u-phoria-umc22-usb-audio-interface

http://www.bax-shop.nl/externe-audio-interface/lexicon-alpha-usb-audio-interface

Laatst stond hier op het forum ook een TC Electronics Desktop Konnekt 6 te koop voor 4 tientjes. Die komen regelmatig voorbij voor een leuke prijs en zijn prima apparaten. (let op, de TC Electronics is wel met FireWire aansluiting, geen USB)

je bedoeld dat voor het renderen de engine van je DAW word aangesproken?
jij hebt dus geen problemen met de onboard geluidskaart als ik het goed begrijp?
welke kaart heb je als ik vragen mag?

Mijn systeeminfo geeft dit over de geluidskaart:

attachment.php

(dit is in Linux, op mijn windowspartitie geeft hij aan dat het om Asus Realtek HD Audio gaat)

Het renderen vanuit een DAW naar een bestand, gaat niet via je geluidskaart. Voor zover ik weet.

Ik heb de audio output op mijn huiskamerversterker aangesloten.
En mijn koptelefoon in de daarvoor bestemde uitgang.

Er is een beetje ruis te horen en computerbliepjes. maar mijn al wat oudere versterker ruist sowieso wat. En m'n pctje is geen hoogwaardig audio apparaat. Het is binnenin vast niet allemaal even goed afgeschermd van elkaar.

Het is werkbaar, maar wel een wat amateuristische setting... :-)

Attachments

• Screenshot.jpg
    Screenshot.jpg
    68,7 KB · Bekeken: 134
Laatst gewijzigd:
Lexicon Alfa kost een paar tientjes en is ok voor het geld. Vergeet niet dat een goedkope of interne geluidskaart een vertekend beeld kan geven van het geluid. Voorbeeld uit de praktijk met een M-AUDIO 9292. Delay lengte wordt na wens aangepast. Na renderen en doorsturen blijkt dat de delay lengte in werkelijkheid veel langer is dan die wordt weergegeven met de 9292. Wil hier wel aan toevoegen dat dit ook de slechtste geluidskaart is geweest die ik ooit heb mee gewerkt. Drivers waren top maar wel een duidelijk vertekend beeld.

Delay lengte wordt na wens aangepast. Na renderen en doorsturen blijkt dat de delay lengte in werkelijkheid veel langer is dan die wordt weergegeven met de 9292.

Dat zou dan misschien een prehistorisch geluidskaartje zijn geweest? De meeste geluidskaarten geven al jaren CD kwaliteit, afgezien van wat ruis en bliepjes... Natuurlijk valt de kwaliteit van een CD te betwisten... :-)

Ik ben niet de jongste meer maar het verschil tussen een goede AD convertor en een gemiddelde geluidskaart is nog steeds aanzienlijk. Als je dat niet kan horen kan ik daar ook weinig aan doen.
Wat wel een leuk discussie punt is of CD kwaliteit iets te maken heeft met een goede en eerlijke weergave van geluid?

Focusrite Scarlett zijn prima interfaces. Weet alleen niet of je die voor een tientje of vier-vijf nieuw kan kopen...

http://www.bax-shop.nl/externe-audio-interface/behringer-u-phoria-umc22-usb-audio-interface

http://www.bax-shop.nl/externe-audio-interface/lexicon-alpha-usb-audio-interface

Laatst stond hier op het forum ook een TC Electronics Desktop Konnekt 6 te koop voor 4 tientjes. Die komen regelmatig voorbij voor een leuke prijs en zijn prima apparaten. (let op, de TC Electronics is wel met FireWire aansluiting, geen USB)

scarlet's zijn indd niet in die prijsklasse die jij opnoemde.
ik hoor en lees daar goede ervaringen van..128 euro heb je de 2in 2 out versie.
helaas heb ik geen firewire dus moet echt aan de USB.
die lexicon alpha lijkt me wel oke, maar als ik de reacties goed lees hier kan je beter een wat duurdere nemen..
ik ga het verkoop draadje eens in de gaten houden:okdan:

Back