produceren met onboard geluidskaart

Ik ben niet de jongste meer maar het verschil tussen een goede AD convertor en een gemiddelde geluidskaart is nog steeds aanzienlijk. Als je dat niet kan horen kan ik daar ook weinig aan doen.
Daar zit natuurlijk wat in. Maar ik weet niet of een externe converter van een paar tientjes nu veel beter is. Het grootse probleem met een gemiddelde interne geluidskaart is denk ik, dat er te veel overspraak is met de rest van het systeem. Het (voor-) versterkergedeelte zal dan ook niet van topkwaliteit zijn, bij een eenvoudige kaart.

Wat wel een leuk discussie punt is of CD kwaliteit iets te maken heeft met een goede en eerlijke weergave van geluid?

Dat ligt aan de CD speler en de productiekwaliteit van de CD. Er zit een aannemelijk verschil in kwaliteit tussen verschillende spelers en ook de mastering van de CD heeft natuurlijk invloed. Maar het blijft een analoog geluid, waar een blokgolf van gemaakt wordt. Wat daarna weer teruggezet wordt in een analoog geluid.

Maar echt een deskundige ben ik niet... :-)

Laatst gewijzigd:
Ik ben niet de jongste meer maar het verschil tussen een goede AD convertor en een gemiddelde geluidskaart is nog steeds aanzienlijk. Als je dat niet kan horen kan ik daar ook weinig aan doen.

Maar dat is een andere discussie. Om terug te komen op het topic, zolang je geen externe instrumenten en of effecten gebruikt kun je prima uit de voeten met je onboard geluidskaart. Zeker als je pas twee maandjes bezig bent! Ik zou nog lekker even bij je huidige setup blijven en pas als je zelf merkt dat je meer of beter hebt overstappen. Tegen die tijd weet je zelf ook beter wat je wil hebben.

Sorry maar scarlett is ook maar zo zo... Als je al geen top afluistering en omgeving hebt gaat een dac je ook niet helpen. Imo ben je dan beter af met whatever je hebt staan en een dt990. Als je dan echt eens iets nodig heb, geef dan meer uit en koop iets goeds (voor mijn part een lynx hilo).

Sorry maar scarlett is ook maar zo zo... Als je al geen top afluistering en omgeving hebt gaat een dac je ook niet helpen. Imo ben je dan beter af met whatever je hebt staan en een dt990. Als je dan echt eens iets nodig heb, geef dan meer uit en koop iets goeds (voor mijn part een lynx hilo).

anders koop je ff iets van 2000 euries?

die lexicon alpha lijkt me wel oke, maar als ik de reacties goed lees hier kan je beter een wat duurdere nemen..

Tja, sommige mensen geven heel veel geld uit, terwijl dat niet altijd de kwaliteit verbetert.. Het belangrijkste is dat een apparaat je goed in de oren klinkt. Je moet gewoon uitproberen. Liefst muziek die je goed kent op verschillende systemen beluisteren. Elk geluidsapparaat heeft zo zijn karakter, vooral bij de wat duurdere systemen gaat het weleens om minieme smaakverschillen. En dat terwijl de halve wereld naar MP3-tjes luistert van matige kwaliteit... :-D

Daar zit natuurlijk wat in. Maar ik weet niet of een externe converter van een paar tientjes nu veel beter is. Het grootse probleem met een gemiddelde interne geluidskaart is denk ik, dat er te veel overspraak is met de rest van het systeem. Het (voor-) versterkergedeelte zal dan ook niet van topkwaliteit zijn, bij een eenvoudige kaart.

Gewoon muziek maken en niet zo veel nadenken.

Dat ligt aan de CD speler en de productiekwaliteit van de CD. Er zit een aannemelijk verschil in kwaliteit tussen verschillende spelers en ook de mastering van de CD heeft natuurlijk invloed. Maar het blijft een analoog geluid, waar een blokgolf van gemaakt wordt. Wat daarna weer teruggezet wordt in een analoog geluid.

Maar echt een deskundige ben ik niet... :-)

Ik ben al bijna 30 jaar werkzaam in de audio sector en ik heb diversen educatieve boeken geschreven voor het hoger onderwijs. Hiernaast ben ik docent en wordt regelmatig gevraagd voor lezingen in binnen en buitenland. Waarom ik dit aangeef is omdat je redenatie niet klopt omtrent kwaliteitsverlies CD. De kwaliteit van CD spelers zijn aanzienlijk verbeterd de laatste jaren. Ik merk wel dat de laatste jaren er steeds meer onervaren mastering engineers zijn die veel aanzien krijgen en die ik soms ook werkzaam zie als docent bij sommige instituten. CD is hiernaast digitaal en niet analoog. Ik denk dat je bedoeld te zegen dat het materiaal analoog is, maar dit is meestal ook niet het geval.

Mijn excuses van het uitstapje, on topic er zijn genoeg producers die met een simpele geluidskaart en een DELL computer en een controller meer dan 25 tracks releasen per jaar. Mijn advies als het werkt dan werkt het. Wil je meer dan neem je meer. Heb je weinig budget maar wil je toch een betere setup kijk dan op marktplaats er staan er genoeg voor weinig.

De kwaliteit van CD spelers zijn aanzienlijk verbeterd de laatste jaren.

Interessant je ervaring!

Eveneens zijn de kwaliteiten van de ´onboard geluidskaarten' aanzienlijk verbeterd de afgelopen jaren...

Het wegvallen van een delay, die je als voorbeeld aanhaalde... Heb ik nog nooit meegemaakt!

En nee. ik ben geen professional... En toch ook weer wel, soms..... :-)

Back