Welk nummer hoorde jij ooit voor het eerst op CD?

demian

Ojee
Weer effe een koetjes kalfjes topique.. :P

Voor mij was dat Warriors of the Wasteland van Frankie Goes to Hollywood.
Dat was bij mijn toenmalige buren thuis, dat ware hele hippe mensen die een zeer minimalistisch interieur hadden en een super mega installatie met een van de eerste betaalbare Philips cd spelers van die tijd..

Ik was gelijk helemaal kapot van alles wat met audio te maken had, werd compleet omver geblazen.. :D

Sindsdien is het niet meer goedgekomen met me.

Zijn er nog meer leuke anekdotes uit jouw 'begin CD' tijdperk?

Of anders, wat hoorde jij voor het eerst op CD dus..enzo.. :okdan:

Hoogst waarschijnlijk de hype van arcade: synthesizer greatest. I kid you not. Ik gok ergens na mid 80s? Toen ik in 1992 bij een vrije radio draaide ( top 40 presentator dj haha) had de radio maar een cd speler en zeker geen 5 cds. Ik heb enkel cds beginnen kopen omdat rond 94 vinyl singles eruit gingen en altijd cds veracht voor die reden. En nu krijg je een doos cds terug als je ze weggeeft nadat ze t geript hebben. Zo geliefd is de cd. Afval is het.

De eerste CD die wij in huis hadden was volgens mij de rood/blauwe van de Beatles. Maar ik heb eerlijk gezegd geen idee wat nu de eerste CD was die ik hoorde. Kan net zo goed Katastroof geweest zijn. :D

Eerste cd die ik hoorde (was een uitzending) was van Heaven 17, eerste echte cd die ik kocht moet er eentje van FGTH zijn geweest (afgespeeld op een Philips cd350 die het nog steeds goed doet en primair aangesloten staat) :D

Haha, mijn eerste CD was ook FGTH (Liverpool) niet lang nadat ik bij mijn buren binnen was geweest, ik kocht er trouwens 2 eerste cd's, de ander was Level 42 - Lessons in love.

FTGH klinkt nog steeds wel fantastisch eigenlijk.

Vette cd speler! :okdan:

Jive talkin van the BeeGees.
Stond op een demonstratie die mijn vader ooit bij Philips kreeg.
Pas jaren later kregen we zelf een speler en konden we horen wat erop stond.

Spirit of Eden van Talk Talk. Ik had 'm al weken voordat de CD-speler in huis kwam. Als ware het een maagd gewacht totdat ie in mijn speler gleed. Aaaaaashhhh

Compact disc, wat een k#t format.

On topic:
De eerste track van Shepherd Moons van Enya... Trots?. Neen.

:stupid

Ik was nog jong toen de cd werd ontwikkeld. Toen mijn vader Brother In Arms van Dire Straits wilde kopen, was er de twijfel of hij nog op elpee, of al op cd gekocht moest worden. Dat album was één van de eerste die ook op cd uitkwam. Maar er was nog geen cd-speler in huis. De elpee klonk dermate goed, dat hij toch maar als elpee werd gekocht. De eerste cd die in huize T kwam was volgens mij van brombeer Leonard Cohen met kort daarna Graceland van Paul Simon.

Meddle van pinkfloyd
Viel een beetje tegen vergeleken met de lp
Ben naderhand de openheid van de cd wel meer gaan aprecieren, behoudens bij iggy pop, die blijft beter op lp

Haha, mijn eerste CD was ook FGTH (Liverpool) niet lang nadat ik bij mijn buren binnen was geweest, ik kocht er trouwens 2 eerste cd's, de ander was Level 42 - Lessons in love.

FTGH klinkt nog steeds wel fantastisch eigenlijk.

Vette cd speler! :okdan:

:) FGTH is :okdan: natuurlijk
Is idd een dikke player (maar dat is omdat hij dan ook niet echt als een cd speler klinkt) was ook mijn eerste en enige cd speler ooit gekocht (doet het al 30 jaar) :kroon:

Ben zelf meer een vinyl liefhebber (heeft ook iets te maken met plaatjes draaien) en koop dan ook primair vinyl.
CD's zijn imo mooi voor jaren 80 rock/pop en FSOL (als ik niet steeds schijven wil/kan wisselen) :engel:

Prefereer vinyl dus :W

Spirit of Eden van Talk Talk. Ik had 'm al weken voordat de CD-speler in huis kwam.

Spirit of Eden.. sir you have good taste! :okdan:

Grappig touwens, ik had The Colour of Spring van Talk Talk in huis voordat de CD-speler was gearriveerd (samen met Human's Lib van Howard Jones). Talk Talk is nog steeds één van m'n all time favourites. Vooral hun latere minimalitische werk is van een grote schoonheid, al kon de platenmaatschappij het destijds minder waarderen.

Grappig...

Eerste plaat weet ik nog...
Eerste bandje ook...
Eerste cd... Geen idee

Volgens mij was het 'If you love somebody set them free' van Sting. Mijn oom was destijds een early adopter en had als eerste een CD speler in onze kring. En van die hele dikke speakers. Dus dat was een stukje puur science fiction destijds, ik weet nog dat ik als klein manneke erg onder de indruk was dat er zoveel muziek op zo'n klein glimmend schijfje paste, en dat het ook nog in zo'n schattig klein doosje zat allemaal.

Maar ik zie dat die CD van Sting pas in 1985 werd gereleased en de 'betaalbare' CD speler er sinds 1982 is, dus het kan goed zijn dat ik me vergis.

De eerste CD die ik hoorde was destijds via de radio. Het programma de LP-show (titel werd kort daarna veranderd in de LP en CD-show) van Wim van Putten was iets waarvoor ik echt thuis bleef. Ik herinner me de donderdagavond na de Soul Show met Ferry M. Ik kocht toen mijn eerste CD die ik in dat programma had gehoord, The Wake van IQ, speciaal voor het nummer Outer Limits Ze waren toen nog niet bang om nummers van ruim 8 minuten helemaal uit te draaien. En de week erna kocht ik Invisible Touch van Genesis en ook Spirit of Eden van Talk Talk :).

EDIT: Ik denk dat Talk Talk toch wat later was als ik naar de release datum kijk. Ik word oud...

Een CD player had ik niet toen de de CD's uitkwamen Nog gehad overigens afgezien van later op de computer.
De eerste CD die ik hoorde was bij iemand die een schilderij van me kocht en een CD opzetten.
het was een opname van een Spaanse spaans-klassiek-solo-gitarist.
Er zaten spatjes op die CD waardoor het ding begon the wieberen op een heel muziekale wijze. Kleine stapje voorwaarts, dan weer achterwaarts enzovoorts. Ik ben naar huis gehold (wat vlakbij was) om opname apparatuur te halen om het op te nemen. later heb ik die opnamem uitgebracht bij Staalplaat op UNICUM cassette (eenmalig producties). Daar heb ik leuke herinneringen aan. Het was ergens in 1984 of 1985.

Hmm, zal vast FGTH - Welcome tt Pleasuredome zijn geweest, of anders Scritty Politti - Cupid and psyche 85..
In de inlay van FGTH was zelfs een vermelding van "static clicks" op bepaalde momenten op de cd. Vond ik
altijd wel boeiend, die info, net als b.v. ADD, DDD enz...

Het was ooit op de Firato, waar de eerste cd-spelers werden gepresenteerd. Ik stond als klein mannetje bij de Philips stand, waar een rijtje van die spelers stonden en je zelf aan de knopjes mocht zitten. Maar wat ik op die koptelefoon hoorde? Ik heb mijn hersens afgezocht.. Maar ik weet het echt niet meer... :-D

Wel weet ik dat iedereen onder de indruk was van het geluid! Wat sprankelend! Zonder ruis en je kon zelfs een eitje bakken op een CD, zo onkwetsbaar waren ze! Later kwamen wat kritieken.. Het geluid was ook soms wel wat kil. Vooral in de hogere regionen snerpte 't weleens een beetje. En ik heb er uiteindelijk nooit een eitje op gebakken.......

:W
Scepticist

Vergelijkbare discussies

Back