Roland TR505 vraag

mick90

Ingeburgerd
Hoi,

Heb een Roland TR505 aangeschaft. Helaas werkt de volume knop niet naar behoren. Uit = zacht, en een klein beetje harder zetten is volgens mij richting het maximale.

Is dit zelf makkelijk op te lossen (of waar kan ik dit laten repareren voor hoeveel geld ongeveer)?

Laatst gewijzigd:
Had het nog gemaild naar die gast en kreeg het volgende antwoord terug. Heb ook even door de manual heen gebladerd, maar kon het eerlijk gezegd niet vinden:

De volume knop is ook instelling voor het volume van accenten. Dus dan kan het een instelling zijn die gewijzigd moet. Print eerst de gebruiksaanwijzing, er kan namelijk heel veel als je twee knoppen tegelijk gebruikt en dan is er al een instelling gewijzigd. Die houdt hij ook vast als je hem uitzet dus echt terugzetten. Alles werkte toen hij hier wegging.

Als je de MODE en de PATTERN WRITE 1 knop ingedrukt houdt bij t aanzetten, komt de 505 in Factory default settings. Dan moeten de volumes van de individuele instrumenten weer normaal zijn.

LET WEL: je bent dan ook de user patterns kwijt, alles war je zelf hebt geprogrammeerd.

Succes!

Hee Mick, ben je er nog uitgekomen??

Hey Enzo. Heb er nog geen tijd voor gehad, ga het vanavond eventjes uitproberen. Laat je het resultaat weten! :)

Zoals je het probleem beschrijft klinkt het idd als een gare / vieze volume pot en zal een factory reset weinig uithalen.
Je kan de volume per geluid ook instellen in 5 stappen met een toetsencombo die ik ff niet uit mijn hoofd weet ;)

Kraakt de volumeknop ook als je er aan draait? Dan is het zeker die pot

Net een factory reset gedaan.. Volume blijft kut, tijdens het draaien een ruis.

Iemand een idee hoe dit opgelost kan worden?

Geen contactspray gebruiken... Das rotsul

Lol, ben door schade en schande wijzer geworden...

Je hebt twee keuzes. Of fucking vaak van 0 naar 10 draaien met de volumeknop tot hij voorlopig even niet meer kraakt. Of de pot vervangen. Alle andere opties zijn korte termijn en maken je probleem nog veel kutter.

Ik zou ook ff een soldeerbout tegen de soldeerpunten van de knop houden zodat de tin vloeit.
Misschien zijn de punten losgelaten door gebruik.

Ha, heel wat antwoorden.
Ik ga morgen als ik thuis ben de TR505 even open schroeven en kijken wat ik aantref.

I'll keep you updated ;)

En... Ik zou nog even een email sturen naar de vriendelijke verkoper. Even duidelijk maken dat ding niet goed functioneerde, dat je eerst kosten moet maken en werk hebt voor de drumbak de wagen op kan. Ik kan me voorstellen dat hij t niet wist, das niet erg maar iets ondeugdelijks kopen zonder dat vooraf te melden als hij dat wel wist is niet netjes. Uit jouw verhaal en zijn reactie maakte ik op dat niet duidelijk was.

Een 10 of 20% van de prijs af vind ik persoonlijk wel reƫel.

Succes!

Heb dus net de TR505 opengemaakt. Was in principe niet erg stoffig oid van binnen.. Wat ik wel tegenkwam was een spinnenweb met een lekker lijkje (erin gekomen via de power ingang).

Weer in elkaar gezet, volume aan en uit gedraaid maar werkt nog niet echt. Als je een beetje kracht zet naar links (dus volume uit), dan gaat het volume 'met moeite' uit, maar als je de knop los laat komt er weer volume bij (en wat geruis).

@ Enzo.
Er werd via de mail het volgende verteld: "Alles werkte toen hij hier wegging".
Kan natuurlijk zijn dat ik het kapot heb gemaakt, maar dat lijkt me sterk ;)

Hmm. Van de fysieke staat van de potmeter (volume-mechanisme) heb ik niet veel verstand. Maar in mijn ogen lijkt de knop dus echt kapot/gebroken, niet alleen smerig?

Als je de deal ongedaan kunt maken en je geld terug kunt krijgen dan verkoop ik je mijn 505 voor t geld dar de verkoper er voor vroeg. Niet dat ik de mijne kwijt wil maar heb er twee. Ben ook ooit met een 505 begonnen.

Andere opties zijn de potmeter vervangen of opzoek naar de tr 626. Niet alleen meer voices (drum sounds) maar ook individual outputs.

Pm me als je de mine wilt.

Back