Mixtur Trautonium modulaire simulatie

smackos

Gepokt en gemazeld
Zijn hier mensen met een mixtur Trautonium?

Wat zouden een beetje de opties zijn als je zoiets wilt bouwen?

Doepfer maakt spul daarvoor toch? Nog andere merken?

Ideaal zou 2 van die snaren-dingen zijn en een redelijke emulatie van de orginele soundsource met wat "modernere" low pass filters erbij ofzoiets

dat lijkt me nog een hele klus om zoiets zelf te bouwen :eureka:

Ik ben maar begonnen om met wat doepfer modulaire dingetjes ermee in de buurt te komen

maar ik vraag me af....die doepfer ribbon/trautonium controller werkt wel anders dan zo een "echt" trautonium keyboard (met een soort snaar en die metalen drukwipschakelaars voor de normale noten erover) of is dat toch hetzelfde uiteindelijk

doepfer is een erg goed ( nou ja, het werkt, soms)en betaalbaar alternatief.
of het bandmanuaal hetzelfde werkt, dat weet ik niet.
bij de originele is het een weerstands draad, die, wanneer je hem indrukt contact maakt met de geleidende onderplaat, en hoe harder je drukt, hoe meer er een drukgevoelige spanning uitkomt.
dus he hebt een pitch cv, en een pressure cv out ( om maar even in modernere termen te blijven)
de ( verschuifbare) lipjes die erboven zitten zijn om toonladders vast te leggen ( een soort van toets dus)

:mega:

ah ja dat dacht ik al

zie net "echte" trautonium controllers met zo een bandsnaar 4 oktaven "Price: 4699,- (incl. VAT)" zijn zeker ook nog euros 8D
Dat word zowiezo die Doepfer ribbon controller :koffie:

doepfer ribbon is een ribbon, geen snaar met schakelaars erboven.
je zou schakelaars boven de lange ribbon kunnen hangen ( ? )
Is het mogelijk om weerstandsdraad te kopen ?
Dan zou je met wat elektronica zelf iets kunnen bouwen,
met zelfgemaakte schakelaar-druk contactpunten

ik heb zelf voor een touch keyboard van jeroen B. gekozen, daar kan je ook elke toets een eigen voltage geven
weet niet wat de reden is dat een tautonium keyboard wilt

had ruud laatst niet zo'n key(snaar)board te koop?
misschien valt dat er aan te koppelen?

wat kost zo'n plutonium?

Maar met zo een echt trautonomium keyboard kan je ook b.v. het volume regelen door alles in te drukken, kan niet met de ribbon denk ik of wel?

De ribbon van Doepfer is ook druk gevoelig (zit een 2e sensor onder) dus die kan je voor volume gebruiken.
De afstanden zijn wel veel korter, lijkt me moeilijker.

Haken Continuum is ook nog een optie. Lijkt mij muzikaler bespeelbaar. Zie youtubjes van Richard Lainhart.

volgens mij heb ik dat ding wel eens gezien bij schneidersladen maar das ook veelst te duur 3000 $ 8D en dat is nog de halve versie ook

Maar dat is goed nieuws dat die Doepfer drukgevoelig is....hoeveel octaven range heeft die Doepfer 1-198 ribbon controller? of kan je dat instellen met de controller unit?

Laatst gewijzigd:
ja prachtig maar heeeel prijzig. anders had ik er wel een : )
Ribbon heeft cv dus de toonhoogte per centimeter zou je kunnen schalen lijkt mij. Maar op die lengte lijkt mij 2 octaven de max om het speelbaar te houden.
Misschien kan je bij een Doepfer dealer in de buurt een testje doen.

Wel eens mensen mee zien spelen maar meestal katsvals : (
Maar ok....vaak Theremin ook alleen gepiel terwijl het heel muzikaal kan zijn.

ieee die ziet er wel heel mooi uit maar ook een beetje prijzig heb maar de doepfer genomen daar kan ik mij geen bult aan vallen, gisteren thuis bezorgd door een haagse modulaire winkel :okdan:

trautonium.png

Jazeker! dat is die module onder de subharmonic generator (dat is die met de L.E.D schermpjes)

Moet alleen nog een frequentie shifter vinden die maakt Doepfer niet meer volgens mij. Maar die zat niet op de orginele Mixtur Trautonium zelf toch, die Oskar Sala had altijd zo een soort granietengietijzeren Frequentie Shifter bak ernaast met een grote ronde knop erop.

Back