Panels ontwerpen

search64

Ouwe rot
Heren, wie kan me tips geven over het ontwerpen van panels voor mijn eurorack modules? Ik ben vooral op zoek naar manufacturers die betaalbaar en degelijk zijn, wat voor formaat je aanlevert ed... Liefst in aluminium trouwens, met gaten en opdruk.

Niet veel tips, maar ik ben zelf aan het kijken of ik iets met de software van panel-pool.com kan, zie ook deze draadjes:

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=183835&highlight=heb+ik+2015&page=23
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=191107&highlight=target

Het AMSynths panel wat ik daar besteld had ziet er iig top uit. Ik ga misschien andere panels voor mijn Frequency Central System X modules maken en dan ga ik dat waarschijnlijk weer daarmee doen. Prijs was 45,- incl verzending, maar als je bv twee panels van dat formaat (14 HP) neemt dan was het nog maar iets van 30,- per stuk. Smaller, bv 4 HP, was ook al een stuk goedkoper.

Schaeffer is hoe groter het paneel word steeds duurder. Als voorbeeld; heb een panel ontworpen voor een Arp Explorer module van 29HP prijs Schaeffer, bijna €300. Prijs panel pool nog geen €100,-

Vind Target 3001 (het ontwerp programma van panel pool) ook veel relaxterHeb werken! Heb er veel sneller mooiere resultaten mee!

Tip 1) meten, meten, meten..!
Tip 2) houd rekening met de onder en boven rails! Mij. Eerste panel paste precies niet hierdoor. Ik zet de gaten voor mini jacks op 14mm van origin.
Tip 3) Denk goed na over de ergonomie en hoeveel ruimte je wil hebben om aan knoppen te draaien. Print een ontwerpje eens 1:1 uit en kijk of het bevalt.

Mijn eerste paneel wordt sowieso een Mutable project. Daarvan zijn gelukkig al files beschikbaar op Github, maar dat stelt me wel in staat om te kijken hoe alles werkt, zonder dat ik me zorgen hoef te maken over of het allemaal wel perfect uitpakt.

Ik gebruik ook Target voor de frontplaatjes en printjes, wat ik erg handig vind is dat je front en print op 1 scherm heb in verschillende lagen, zo weet je zeker dat je pots en switches enz. altijd goed staan op je print en front.
Ik exporteer het dan naar EPS formaat en doe de tekst in Illustrator, dat is wel jammer want de tekst wil niet goed exporteren naar EPS dus die doe ik dan achteraf in Illustrator en de EPS gaat dan naar Polychromal, zijn wel aardig aan de prijs maar wel heel mooi en ze kunnen als 1 van de weinigen draadeindejes of busjes op de achterkant persen waaran je printje kan hangen.
Wat ook mooi van Target is dat je automaties de schalen voor je potmeters kan maken in bijna alle soorten en maten, ook faders.

Wat ook mooi van Target is dat je automaties de schalen voor je potmeters kan maken in bijna alle soorten en maten, ook faders.

Ja da's inderdaad altijd wel fijn aan dedicated panel ontwerp software, zeker als je later even een andere schaal of met minder stops wilt hebben.

Ik gebruik zelf frontdesigner van Abacom en die kan dat ook inderdaad.

Ik merk dat het in Target lastig is om de visual heel exact te plaatsen. Zijn daar nog trucs voor? Ik heb een .AI omgezet naar BMP en die geplaatst. Maar hij zit er een halve pixel naast en slepen is kut. Hij "snapt" aan het verkeerde punt.

cGEKfQnl.png

Kost me trouwens 38,20 dit paneeltje in geanodiseerd aluminium met opdruk en verzendkosten. Maar voor 2 stuks ben ik slechts 46,38 kwijt... Iemand nog een Peaks paneel nodig? :engel:

Ik ben aan de slag gegaan met een panel om mijn Arp Explorer ingewanden in te laten wonen.
Benieuwd of iemand op- of aan-merkingen heeft over het ontwerp, en/of hoe duidelijk het panel is. (ben niet laaiend enthousiast over het rood rond de outputs..)

image.jpg

[EDIT] Het plaatje lijkt flink in resolutie te zijn gedaald door de re-sizer

Back