Drastisch verschil volume digitale piano (Technics) met/zonder sustain pedaal

ElmarvanLoon

Nieuwkomer
Ik heb een Technics digitale piano (ruim 10 jaar oud) waarbij het volume van de aangeslagen toetsen drastisch afneemt zodra je het sustain pedaal gebruikt. Op zich niet vreemd, maar de afgelopen maanden lijkt het verschil steeds meer te worden.

Weet iemand hoe dit kan en of je er iets aan kan doen? Zou het bijvoorbeeld stof zijn "in" de piano? Dus tussen de elektronische connectie van de toets en het "moederbord" van de piano?

Ik vrees dat ik onderhoud moet doen. Is dat mogelijk? Zou het onderhoud zelf willen doen. Of raden jullie dat af?

Iemand suggesties?

Tnx! Elmar

Goh, mijn elektrische piano heeft twee aansluitingen: eentje voor het sustain pedaal en een andere voor het damper pedaal. Je zal toch niet... nee he?

Nee, dat is het niet Johan :-)
Na ruim 10 jaar, weet ik hem wel aan te sluiten hoor.

Iemand een suggestie?

Dat kan niet het pedaaltje zijn volgens mij. Dat zijn echt hele eenvoudige schakelaars. Ik zou me kunnen voorstellen dat er misschien binnen de piano iets misgaat en de poort voor het damper-pedaal kortsluit met die voor sustain?

Ik zal nog eens een losse sustain pedaal proberen. Al denk ik dat dat het inderdaad niet is. Het is een 'grote' elektronische piano met vaste voet. Dus die pedaal wordt al die jaren al gebruikt.

Als er iets van kortsluiting met de damper-pedaal zou zijn, hoe kan ik dat controleren? Moet ik hem dan open schroeven en naar de printplaatjes gaan kijken?

Gr. Elmar

Back