Roland D70 CPU upgrade?

gj67

Nieuwkomer
Her en der lees je wat commentaar over de wat langzame CPU in de D70. Nu kwam ik ergens een topic tegen over een CPU upgrade voor de D70 maar zonder enige details. Ondertussen ben ik wat verder aan het spitten gegaan en van de gebruikte CPU (Intel N80C196KB) zijn meerdere snelheden te krijgen. In mijn D70 zit de 12 MHz versie en ik ga in elk geval testen of 16 MHz werkt (CPU en kristal vervangen).
Heeft iemand dit al eens eerder geprobeerd? Enig idee of de laatste firmware (1.19) hier rekening mee houdt qua timing?

Groeten,
GJ.

firmware houd over het algemeen geen rekening met timing.
de hardware moet hiervoor geschikt zijn, en zomaar ff ergens een snellere cpu inzetten gaat zeer waarschijnlijk niet werken.
buiten het feit dat een 16 mhz cpu tov een 12 mhz versie geen merkbaar resultaat gaat opleveren ( behalve dan dat je synth het waarschijnlijk niet meer doet)

:peukie:

Dus een 33% snellere CPU geeft geen merkbaar resultaat? Dat lijkt mij zeer onwaarschijnlijk. Overigens ben ik nog wel wat verder gaan spitten. Er zijn namelijk verschillende versies mainboards voor de D70 maar daar is niet uit op te maken wat er exact anders aan is. Van de originele 12 MHz CPU is er wel een A en B versie en afhankelijk van de firmware versie zijn daar weer wat verbeteringen uit te halen. Overigens is 1 van die verbeteringen het elimineren van de wait states voor de CPU (no wait state) voor een snelheidsverbetering.

"Innovate, don't replicate"

Back