Vervangen interne batterij vintage synths

Echodelta

Nieuwkomer
Beste liefhebbers, ik ben in het bezit van een aantal vintage synths. Echter zoals te verwachten viel, zijn bij alle 3 de interne batterijen aan vervanging toe.
Het betreft de volgende synths:

- Yamaha Dx7 IIFD
- Roland D-50
- Korg M1

Iemand hier ervaring mee of bekend met een reparateur die hier bedreven in is?
Opsturen naar de fabrikant is wat mij betreft de laatste mogelijkheid.

Dank alvast!

Grt
ED

In principe erg eenvoudig. De nette manier is de batterij losmaken van de printplaat en er een vervangende lithium batterij voor in de plaats solderen. Makkelijke manier is de batterij losknippen van de printplaat, en draadjes aan de + en - solderen, en de batterij ergens binnen de kast bevestigen waar evt lekkerij over 25 jaar geen schade kan uitrichten (kan met lijm maar ook met gaffa tape oid, be creative).

Een reparateur inschakelen lijkt me vrij prijzig en zonde.

Klinkt mogelijk eenvoudig, maar voor mij niet te doen.
Vind het al een eng idee om überhaupt de boel open te maken, laat staan om te gaan solderen. :-)

Ah drempelvrees. Ben zelf ook geen held met de soldeerbout maar dit is best te doen voor een beginner. Misschien een handige kennis die je kan helpen?

Je kunt op youtube iig zoeken naar [vul synth in] battery replacement, volgens mij kun je voor alle drie wel filmpjes vinden. Kun je iig zien hoe de binnenkant (en de batterij) eruit ziet.

8) ik zal ns googelen, maar als een handige ervaringsdeskundige in omgeving utrecht of rotterdam dit zou willen doen dan ben ik de eerste die zich meldt. :okdan::halleluja

"Een reparateur inschakelen lijkt me vrij prijzig en zonde"
@ AdNM:
Zij die handig zijn op dit vlak en wat ervaring hebben kunnen dit zelf - met de juiste voorzichtigheid.
Echter: als je dat niet bent (handig daarin / zonder ervaring) ga je van kwaad tot erger.
De ervaring leert ook dat, als een batterij vervangen moet worden, er wel meer aan de hand is dat opgelost moet worden om de synth weer volwaardig te maken.

Dat laatste zijn wijze woorden Marc, helemaal mee eens. :okdan:

Maar als het echt alleen de batterij vervangen is, is dat best te doen, ook voor een (geinformeerde) beginner. Scheelt toch zo weer 100+ euro.

het is makkelijk zelf te doen, ook als beginners project. het handigste is om een voetje(houder) te plaatsen, zodat je m in de toekomst altijd makkelijk kunt vervangen. wel eerst je geluiden/ instellingen ergens anders saven, want die raak je ws kwijt, tenzij je het apparaat aan laat staan tijdens het vervangen, maar dat zou ik een beginner niet aanraden ivm electrocutie gevaar.

Hoe weet de OP eigenlijk dat de batterijen aan vervanging toe zijn, vroeg ik me af?

Een batterij verliest langzaam zijn capaciteit. Dit gaat gepaart met een daling van het voltage.
Door middel van deze spanning te meten kan het systeem weten of de batterij aan vervanging toe is.

Zelf meten:
En lithium battrij van 3V is vaak 3,3 Volt in nieuwstaat. De ontlaadcurve is stijl. Dat betekent dat de batterij heel lang op die 3,3 volt blijft en tegen het einde van de levensduur heel rap keldert. Als je 3 Volt meet, dan is ie aan veranging toe.

Een battrij laten vervangen 100,- Euro?
Welnee. Veel vintage synth zijn snel open te maken en de batterij is vaak toegankelijk zonder een printplaat los te maken. De geoefende reparateur kan het terwijl het ding aan staat (dus zonder dataverlieas).

"Better save then sorry! :)"
Dat is altijd waar .
In het geval dat een geoefende reparateur het gaat doen is er niks aan de hand.
Het is voor de geoefende reparateur een hele simpele handeling.
Belangrijk is dat de geoefende reparateur de juiste batterij voorhanden heeft en dan bedoel ik vooral fysiek. Dit opdat de geoefende reparateur niet hoef te gaan lopen kloten om het passend te krijgen. ;)

Zelfs een geoefend reparateur kan murphy niet vermijden
een metalen onderdeel laten vallen op een pcb die aan staat kan snel zorgen voor kortsluiting met kapotte onvindbare CPU of andere onderdelen als gevolg.

Ik ben geen geoefend reparateur, maar heb zelf eens een (metalen) schaar per ongeluk laten glijden op een pcb die aan 9V batterij voeding hangde.. chip die me net 35 euro gekost had om te vervangen was met een klein vonkje terug aan vervanging toe :(

Een battrij laten vervangen 100,- Euro?
Welnee. Veel vintage synth zijn snel open te maken en de batterij is vaak toegankelijk zonder een printplaat los te maken. De geoefende reparateur kan het terwijl het ding aan staat (dus zonder dataverlieas).

Drie batterijen vervangen, starttarief+uurtarief+materiaalkosten. Als de reparateur een beetje snel is en de synths toegankelijk zal het wat mogelijk minder zijn, maar niet heel veel. Heb t wel over music house prijzen, er zijn goedkopere reparateurs.

Bij nagenoeg de meeste reparaties staat het desbetreffende ding aan om te meten en af te regelen. Daar komen gereedschappen bij kijken die metalen delen bevatten. De geoefende reparateur doet er goed aan om zoveel mogelijk geisoleerd gereedschap te gebruiken.
Vermoeidheid is een grote valkuil.

Back