Welke drums zijn dit?

Gabbertime

Stamgast
Hallo allemaal,

Ik zit steeds te denken wat voor drums deze tracks hebben. Maar kom er niet uit. :P

Surface - Falling in Love

The O'Jays - Put Our Heads Together

Ik kom er namelijk niet uit of deze nummers door drumcomputers zijn gemaakt of echte drums. Wie weet dit?

Alvast bedankt ;)

Greetz Anton :D

Laatst gewijzigd:
Hier staat een drummer (Kevin " Ignatz " Moore) in de credits voor het nummer van Surface.
https://en.wikipedia.org/wiki/Falling_in_Love_%28Surface_song%29
Van het nummer van The O'Jays denk ik dat er ook een (studio) drummer aan het werk is geweest.

Beide nummers zijn ook nog van net voor de tijd (1983) dat men in de R&B / Disco / Soul op grote schaal synths en drummachines ging gebruiken (v.a. ongeveer '85, '86).

Mogelijk dat er in het nummer van Surface wel gebruik is gemaakt van (zelf opgenomen) drum samples voor de kick, snare en claps (mogelijk met een vroege digitale delay) of gewoon een tape loop, maar de hi-hats klinken als een live drummer.
Het nummer van de O'Jays klinkt in mijn oren volledig hand gedrumd.

Laatst gewijzigd:
Ik moet dan gelijk aan zoiets denken:

8202284.jpg

Echte drums. Luister maar naar de hihats. Maar wat ze vaak deden was samples toevoegen of analoge of echte claps en veel layeren. En volgens mij werkte ze veel met tape loops maar dat kan ik niet echt bevestigen.

En ja gabber time en disco drums. Nice :D

En vet hoor dit soort beats op een groot dik systeem.

Zeker weten beide manueel gedrumd. Ook geen samples, volgens mij gewoon lekker klappen in de studio.
Tja, vroeger wisten ze niet beter maar gewoon wat 'elbow grease' en volspelen die 10 minuten!

Veel oude disco is met een echte drummer en andere sessie muzikanten gemaakt. Laatst nog een stukje ergens over gezien op youtube.

:) :okdan: Binnenkort weer alles een beetje uitzoeken en dan weer wat bijkopen aan jaren 80 funk/soul

Ben wel benieuwd of er weer een mix project van je in de planning zit :)

Check ook het genre : Downtempo.
Meer modern met meer synths enzo, en mixbaar tempo vergeleken met echte drummers, hoewel ik die snare in die eerste track niet als een echte drumstel vind klinken.

Dat synthje met modulatie in die eerste track is super-dope, typiesse soundjes, heerlijk, daar hangt tegenwoordig zeker weten een prijskaartje aan.

Check ook het genre : Downtempo.
Meer modern met meer synths enzo, en mixbaar tempo vergeleken met echte drummers, hoewel ik die snare in die eerste track niet als een echte drumstel vind klinken.

Dat synthje met modulatie in die eerste track is super-dope, typiesse soundjes, heerlijk, daar hangt tegenwoordig zeker weten een prijskaartje aan.

Hmm dankje voor de tip! ;)

De eerste track is ook geweldig. Dat plaatje kost zeker wel 30 euros. Heb hem hier echt in een mint staat :halleluja

echte drums, klinkt erg lekker idd.

Dacht ook nog even, niet weer de zoveelste hoe maak ik een gabber biet topic :D

Ik zit gelijk weer helemaal in een SOUL TRAIN vibe :okdan:

Haha :okdan:

Was net weer eens aan het kijken op discogs. Even me lijstje gexporteerd. Ik kom veel oude klassiekers weer tegen! :D

Attachments

• Collectie.zip
    70,8 KB · Bekeken: 176
:) :okdan: Binnenkort weer alles een beetje uitzoeken en dan weer wat bijkopen aan jaren 80 funk/soul

Ben wel benieuwd of er weer een mix project van je in de planning zit :)

Ik had volgens mijn vorige topic de Mix Of Disco 3 gegooid als je die nog niet gehoord heb. Ik had ook laatst een soort Megamix gemaakt, beetje vergelijkbaar met die oude illegale bootlegs van toen die je kocht. Ik zou die ook eens online gooien :D

Ik ga zeker nog in de toekomst mixen maken! :)

Ik had volgens mijn vorige topic de Mix Of Disco 3 gegooid als je die nog niet gehoord heb. Ik had ook laatst een soort Megamix gemaakt, beetje vergelijkbaar met die oude illegale bootlegs van toen die je kocht. Ik zou die ook eens online gooien :D

Ik ga zeker nog in de toekomst mixen maken! :)

Beetje druk met verbouwen hier dus te weinig echte fact check op SF gedaan... zal binnenkort eens even kijken :W

Maar de truuk is gating van 1 geluid loslaten op een ander geluid. Daarom klinken die snare/claps altijd zo samengesmolten en strak maar toch losjes.

Wordt sindsdien ook vaak gebruikt. Is gewoon ook zo'n truukje als side chaining met een compressor maar dan net effe anders

Back