RE-201 intensity

cream

Ouwe rot
Ik heb sinds een paar dagen een mint Roland RE-201 Space echo. :halleluja
Nu wilde ik meteen de intensity knop omhoog draaien om hem over zn nek te laten gaan maar dat viel een beetje tegen. Hij klinkt nogal...braaf..
Zelfoscillatie gebeurt wel maar niet heul hard..:D Hij sterft ook redelijk snel uit.

Nu las ik dat er ergens een intensity trimknop zit om dit te beinvloeden. Is het voor een DIY leek als ik mogelijk deze te bereiken en omhoog te schroeven of zijn er andere tips waardoor ik eerder in zelfoscillatie kom?

[edit]
Ik las dat het ook eventueel kan komen door een te lage spanning op de tape / verkeerde tape.
De tape is zelf gemaakt door de verkoper dus dat zou het misschien ook kunnen zijn (?)

Laatst gewijzigd:
-Koppen reinigen met isopropanol
-strakheid tape checken adhv mechanical adjustments in de service manual (en de rest ook)

Dan pas openschroeven en trimpot aandraaien. Dit is makkelijk en kan je gewoon met een 5euro-centje doen. (Let op dat je dit niet doet met een 5 euro-cent uit het jaar 2001 afkomstig uit Monaco, die zijn in goede staat 100euro waard)

Evt verouderde/slechte nep-tape ..

Op je mixer het aan de echo te voeden signaal op een kanaal binnenhalen. Op dat channel gooi je een Aux open. Die Aux gaat je 201 in. De 201 haal je op een ander kanaal op je mixer binnen en daar draai je die zelfde Aux óók open. Das vaak, voor mij, erg lekker, organisch, gevoelig.

Nieuw tapeje werkte in mijn geval ook goed! Ik heb een RE150 en een RE501. Ze zijn heerlijk, maar gevoelig.

Ik weet niet of dat is wat je bedoeld maar ik heb een feedback gecreerd in ableton ( intensity op 201 staat nu uit) en daar nog een eq tussen gehangen met een low cut en midhoog wat omhoog en het is heeeerlijk.. Echte lange dubecho's waarvan je de intensiteit en toon kan beinvloeden door de eq aan te passen.
Wat een vet apparaat. Eigenlijk 3 in 1. Echo, galm en taperecorder. Beste koop tot nu.

Via Turnlab begreep ik dat je 'm feller kan modden door onderdelen van Echofix.
Maks schreef:

Echofix upgrade vervangt een hele hoop bewegende delen. Doet de echo nog steeds origineel klinken, maar nog iets krachtiger/beter.

Echofix doet niets met je geluid, alleen de motor en/of andere 'bewegende' onderdelen wordt onder handen genomen.
Evt je koppen, dat kan weer wel wat met je geluid doen, zeker als de koppen versleten zijn.

Feedback is simpel te fixen, staat in de service manual beschreven hoe te doen. Simpelweg de trimpot zover open draaien zodat ie op vanaf intensity 7 gaat zelf-oscilleren.
Maar zoals bazzie zegt, eerst het andere onderhoud doen. Dat moet sowieso gebeuren en kan het al opgelost hebben.

Ik weet niet of dat is wat je bedoeld maar ik heb een feedback gecreerd in ableton ( intensity op 201 staat nu uit) en daar nog een eq tussen gehangen met een low cut en midhoog wat omhoog en het is heeeerlijk.. Echte lange dubecho's waarvan je de intensiteit en toon kan beinvloeden door de eq aan te passen.
Wat een vet apparaat. Eigenlijk 3 in 1. Echo, galm en taperecorder. Beste koop tot nu.

Goed om te horen! Wat ik dus wel eens doe is het uitkomende signaal weer terug de RE in. Zo creëer je ongeveer "SoundOnSound", de feature de RE501 ingebouwd heeft.

Oh ik dacht dat je dat al bedoelde. Dan lees ik je eerste post nog even door want die tip heb ik nog niet geprobeerd.

echo fix kits really transform space echos.....if fitted correctly.

Op je mixer het aan de echo te voeden signaal op een kanaal binnenhalen. Op dat channel gooi je een Aux open. Die Aux gaat je 201 in. De 201 haal je op een ander kanaal op je mixer binnen en daar draai je die zelfde Aux óók open. Das vaak, voor mij, erg lekker, organisch, gevoelig.

Nieuw tapeje werkte in mijn geval ook goed! Ik heb een RE150 en een RE501. Ze zijn heerlijk, maar gevoelig.

Dit heb ik nog nooit geprobeerd. Ik ga dat is doen want ik ben erg benieuwd hoe dat klinkt..

Het is wel gevoelig, blijf bij de Aux volume, het werkt exponentieel.

ja aardige vent ook. Alles wordt snel verstuurd en is voorzien van duidelijke omschrijving hoe te fixen.
Vorig jaar nog een lampje bij hem besteld voor mijn ex RE301. Was een tientje in AUD incl verzenden vanuit OZ.
Normaliter rond de 6 euro, paypal maakte er 9 van. Nog steeds geen geld!

Geen idee waarom je deze actie zou doen. De RE heeft al een Echo Volume knop die fungeert als een dry/wet..

Geen idee waarom je deze actie zou doen. De RE heeft al een Echo Volume knop die fungeert als een dry/wet..

Ho ho ho!
Hier zit juist enorme meerwaarde!
Want dan kan je namelijk een EQ, pitchshifter of wat dan ook in de feedback-lus van de echo zetten.
Dat is echt tof hoor.

En het is de manier hoe Lee "scratch" Perry het deed :D

Ok, dus hoe doe ik dat nou ook al weer..
Zeg, ik heb ch1 en daar gaat een send via Aux1, naar de RE201.
Dan die return daarvan op ch2, en op dat kanaal ook weer de send naar de RE (via Aux1)?
Dit het idee?

Ok, dus hoe doe ik dat nou ook al weer..
Zeg, ik heb ch1 en daar gaat een send via Aux1, naar de RE201.
Dan die return daarvan op ch2, en op dat kanaal ook weer de send naar de RE (via Aux1)?
Dit het idee?

Ja dat is het idee.
Maar dan moet je wel het volgende nog doen:

De echo moet op 100% wet staan (met een space echo moet je dus de PA output gebruiken)
En de feedback moet op 0 staan (want je gaat namelijk feedbacken door die aux op chan 2 open te gooien).

Als je echo niet op 100% wet staat krijg je een piep (feedback zonder delay, pijnlijk voor je oren)
En als de feedback niet op 0 staat krijg je een rommeltje..

Ok!

Ik herinner me dat ik inderdaad bij een experiment die piep kreeg. Heb misschien wel is met die aux feedback gerommeld ooit.
Wat bedoel je met "feedback op 0"? Op de RE zit geen feedback knop..
Goeie info dat ik de from-PA moet nemen want dat deed ik dus fout blijkbaar.. :D

Back