oscillator opnieuw calibreren na toevoegen modules in rack?

mcdjan007

lid zonder grenzen
Vorige week van een vriendelijk forumlid een 2e oscillator voor mn rack aangeschaft.
Om deze met dezelfde cv bron met 1V/oct aan te sturen snel even een buffered multi in elkaar geflanst.
Na aansluiten dacht ik, die buffered multi is helemaal niet buffered want ik heb een voltage drop (Oscillator heeft plots een hele slechte tracking). CV signaal rechtstreeks de Oscillator in ( die tot op heden vrij goed gecalibreerd was) , hetzelfde! Mijn voeding is ruim voldoende. Kan een specifieke module zo'n spanningsval op het busboard veroorzaken dat je osc de kluts kwijt is?
Ervaringen bij de lezer? voordat ik zelf gaat puzzelen of onnodig die osc weer gaat calibreren:halleluja
ps: De nieuw ingebouwde osc is nog niet gecalibreerd op mijn systeem maar dat is vooralsnog niet nodig, rest van de modules vertonen geen kuren.

Het lijkt me sterk dat je opnieuw zou moeten calibreren alleen maar omdat er een andere module bij gekomen is. Uit ervaring weet ik wel dat het eerste waar ik aan merkte dat ik een issue had met power dat dat de pitch van de oscillators was... Ik dacht dat ik ook genoeg power had, maar dat bleek door een brakke voeding toch niet zo te zijn. Als je de nieuwe module er uit haalt, of de kabel loshaalt, heb je dan nog steeds hetzelfde probleem?

Controleer of er een serieweerstand van de uitgang van de buffer naar de outputs gaat.
Sluit die kort met een draadje. Hiermee zou het probleem verholpen moeten zijn.
OpAmps zijn bestand tegen de kortsluiting die kort ontstaat bij het ion en uitpluggen van een kabel.

Update: laatst toegevoegde modules eruit gehaald op advies Smartbits en gelijk de voeding nagemeten. Geen verandering. Toch voorzichtig aan het calibreren gegaan (uiteindelijk is dit toch de setup waarmee ik aankomende tijd verder wil) met veel geduld er in geslaagd de eurorack oscs en de externe in tune te krijgen. Opgelost
Blijft toch een raadsel, enige wat ik kan bedenken dat de temperatuur in de zomer gemiddeld rond de 23 a 24 graden is in de betreffende ruimte en nu gemiddeld rond de 17 a 19 graden.

MarcMarc: ga mn buffered multi zowiezo maar nakijken want ik vind het een dubieus schema .de output van de buffer gaat met 100k naar aarde en vervolgens 2 outputs parallel aan elkaar met ieder een 1K weerstand in serie richting TIP. Ik heb het idee dat dit niet een optimaal schema is voor 1/v oct buffering.
http://static1.squarespace.com/static/54733b57e4b0f59703cd0151/t/560ed84ce4b02f3e7ee48a29/1443813452384/LVLS_Assembly_Guide.pdf

Het feit dat er een serieweerstand op de output zit verklaart het probleem. Overbruggen!
Als het echt goed ontworpen is, dan dient er ook een Offset regeling te zitten om de minimale offset weg te regelen of anders een ultra low offset OpAmp in te zitten.

Back