Synths zonder volledige ADSR's, wat vinden we daarvan?

demian

Ojee
Ik heb daar dus gemengde gevoelens over.

Mijn SH5 heeft 1 adsr en 1 ar envelope, hoewel hele gave synth, vind ik dit wel jammer soms.

Nu wil ik een Oberheim SEM gaan kopen, maar die heeft geen release op de env.
Zo ook mijn minitaur, decay en release zijn shared.

Hoe maak je van de nood een deugd en in hoeverre beschouw je beperkte envelopes als een beperking ?

je hebt natuurlijk ook nog verschillen...

je hebt alleen de ar envelope, wat mij betreft niet echt volledig.
je hebt ook de ad/ar envelope ( meestal met een sustain schakelaar)
dus dan heb je als de schakelaar open is een ar envelope, en wanneer hij gesloten is een ar evnelope met sustain, en die voldoet prima de luxe......

:mega:

Wat SB-SIX zegt. veel geluiden werken prima met 0 of 100 sustain. De enige bak die ik heb met dit 'probleem' is overigens de Arp2600, en daar kun je in ieder geval kiezen waar je de AR heenpatcht. ADSR voor de VCA en AR voor de VCF werkt meestal prima.

De Odyssey heeft dat ook, net als de Roland SH-1 en de MS-20. Je kan in alle drie de gevallen wel kiezen welke je als Amp envelope gebruikt. Ik heb het eerlijk gezegd nooit als een grote beperking gezien en neem die bakken maar gewoon zoals ze zijn, met plus- en minpunten. Uiteindelijk gaat het natuurlijk om wat je er WEL uit kan halen en of het karakter je aanspreekt.

Andersom kan trouwens ook; de Yamaha CS-30 heeft bijvoorbeeld drie envelopes. Twee volledige ADSR’s en eentje die je niet vaak ziet op monofone bakken, een ADR met instelbare attack level en initial level.

minitaur kan toch uiteindelijk wel een gewone adsr worden met hidden features zeg maar?

Hoe maak je van de nood een deugd en in hoeverre beschouw je beperkte envelopes als een beperking ?

Ik vind het niet zo'n probleem voor sequenced of (modular) 'self playing' patches - voor mij wordt een 'volle' ADSR vooral van meerwaarde zodra je met toetsen bespeelt.
De knuppel in het hoenderhok: heb ook synths met complexere envelopes (ADBDR en DAHDSR enzo) - ik vind het er niet altijd noodzakelijk beter op worden. Maar ik ben dan ook een botte hork.
Daarbij - op een Minimoog en SEM (ADS envelope) vind ik het delen van decay en release bijvoorbeeld ook deel van het 'vintage' karakter, helemaal als (Minimoog) je ook kunt kiezen om release op 0 te houden. Veel klassieke synthfunk lijntjes gebruiken dat uitbundig.

En als je het toch blijft missen - dan kan je er (bijv. bij SEM patch) gemakkelijk een modular kast naast zetten met de envelope van je keuze. Als dat geen deugd is! :D

Ik heb daar dus gemengde gevoelens over.

Mijn SH5 heeft 1 adsr en 1 ar envelope, hoewel hele gave synth, vind ik dit wel jammer soms.

Nu wil ik een Oberheim SEM gaan kopen, maar die heeft geen release op de env.
Zo ook mijn minitaur, decay en release zijn shared.

soms heeft een synth dat niet nodig refereer naar mn siel kennis
dk 700 nog hier de dk 600 gehad , heeft 5envelopes / cs30 bv ook blijmee
3eiglijk mte reverse -/ based envelopes

das dus net welke synth
zoals iedreen weet isde mini met zn gedeelde sustaained / release envelopes wereld broemd gworduh
arp had dat ook ,.. wilje mooie uitgreide envelopes kijk naar poly 800 / hold enz intha middle
soort sustain matrix 6 [12vastook wel had dat ook
eff verder lezen
']
:engel:

je hebt natuurlijk ook nog verschillen...

je hebt alleen de ar envelope, wat mij betreft niet echt volledig.
je hebt ook de ad/ar envelope ( meestal met een sustain schakelaar)
dus dan heb je als de schakelaar open is een ar envelope, en wanneer hij gesloten is een ar evnelope met sustain, en die voldoet prima de luxe......

:mega:

compleet afhankelijk vd waarde wat de knoppen doeppen idd de sem prima bestuurbaar tot in t benauwde mist wel volume ,. asje praat over aad sustain ..
fyne synth demian gwoon doen
leuk voor de centen en verwacht geen ,..egt sem;] lusher / less fattvol.uminize
:doei:

Kwestie van bezuinigen op de beschikbare ruinte op een frontpaneel.
Als je ook modulair gaat met een 19 inch rack en dat kan toevoegen aan de CV van een bestaande synth (meestal de VCF CV), dan kan je met een uitgebreide ADSR leuke dingen doen.

Een vreemde eend in de bijt,in dit opzicht is de QuasiMidi Sirius, die heeft 100 (ofzoiets) envelope "presets" op zich werkt dat wel...beetje obscuur je wordt dan best wel door de machine zelf geleid in het maken van een sound

Het is best te doen zo een gesharde Decay Release, die kracht in die apparaten zit weer ergens anders zeker met een SEM, want die kan wel echt hele mooie snappie dingen doen met die env. Wat ik altijd kut vind is als er 100000 opties zijn voor een envelope zoals bij de Alesis Andromeda. Ik zal me er niet teveel zorgen over maken :D

Een vreemde eend in de bijt,in dit opzicht is de QuasiMidi Sirius, die heeft 100 (ofzoiets) envelope "presets" op zich werkt dat wel...beetje obscuur je wordt dan best wel door de machine zelf geleid in het maken van een sound

Het is best te doen zo een gesharde Decay Release, die kracht in die apparaten zit weer ergens anders zeker met een SEM, want die kan wel echt hele mooie snappie dingen doen met die env. Wat ik altijd kut vind is als er 100000 opties zijn voor een envelope zoals bij de Alesis Andromeda. Ik zal me er niet teveel zorgen over maken :D

Idd, ik loop altijd te klooien met de envelopes op de a6... verder hele dikke synth :)

Back