RE-201 Mode Selector Issue

bazzie

No pain no gain
Hey

Ik heb hier een Space Echo heeft een tijdje stilgestaan maar werkt overigens perfect. Nu is het zo dat de Mode Selector op Stand 1 geen Echo geeft, de rest is perfect.

Bij de standen van Reverb Echo (5 t.e.m. 11) geeft hij enkel Reverb in stand 10, de rest van de standen niks van Reverb te merken. Met de werking van het apparaat binnenin is dus eigenlijk niks mis lijkt me..

Iemand die bekend is met dit probleem? Is die Mode Selector knop gaar of moet die schoongemaakt worden ? En hoe moet je dat doen dan?

Naar verluid heeft die Echo ook meer dan 5 jaar stilgestaan. In principe doet hij het goed maar is het toch aangeraden om dan een andere tape te bestellen? Ik heb wel eens horen waaien dat oude tape slecht is voor je koppen?

Complex apparaat daarom graag eerst jullie advies.

Liefst van al zou ik die bij Roland België willen binnensteken. Maar rekenen die mensen zwaar door in zo'n onderhoud?

Thx

In brussel zit iemand die beweert dat te kunnen. Kijk eens kapaza of 2e hands als je re 201 zoekt.
En Sonate kan t vast ook. Ik vermoed dat ie bezig is aan een echo fix 201 voor turnlab as we speak. Right, Simon? :)

Even kort door de bocht:

Ik vermoed dat de schakelaar vies is.
Het zou best kunnen dat de eerste kop niet meer werkt (stand 1) maar dat zou je moeten kunnen testen door de eerste stand met reverb te kiezen. Als je dan wel echo hoor maar geen reverb (zoals je beschrijft in jouw probleem omschrijving) dan werkt kop 1 ook gewoon.

Als ik jou was zou ik hem openmaken en de meer-standen schakelaar een goed doorspuiten met perslucht oid.

Ik heb het ook, en ja, vieze schakelknop.. Ik draai vaak eerst even 20 keer heen en weer, dan is het meestal
wel weg.
Schoonmaken wat da Blom zegt, ja kan ook. Beter nog.

Ik heb dat ook gezien maar. Ik ga niet in zee met iemand die zichzelf reparateur van Space Echo's op een 2dehandssite waant. Die op de koop toe nog een negatieve recensie heeft en daarenboven nog Franstalig is. En daarvoor refereer ik graag naar dat laatste topic waar bij een RE-201 werd hersteld door een muziekshop in Amsterdam met een zeer slechte afloop.

@Matthew perslucht daar dacht ik ook eerst aan. Uiteraard geen contactspray. En ja de eerste stand met Reverb Echo (Stand 5) geeft gewoon echo zoals het moet. Behalve op stand 1 zoals aangehaald.

Dus nog eens kort.
Stand 1 Echo= Geen Echo
Stand 2 Echo= Echo
Stand 3 Echo= Echo
Stand 4 Echo= Echo
Stand 5 Reverb Echo = Echo, Geen Reverb
Stand 6 Reverb Echo = Echo, Geen Reverb
Stand 7 Reverb Echo = Echo, Geen Reverb
Stand 8 Reverb Echo = Echo, Geen Reverb
Stand 9 Reverb Echo = Echo, Geen Reverb
Stand 10 Reverb Echo = Echo, Reverb
Stand 11 Reverb Echo = Echo, Geen Reverb

Dat klinkt als een vuile selector knop idd.
Wat Mr Blom zegt, ff schoonmaken met perslucht en bij een doe-het-zelf-zaak of handyman oid een busje videohead cleaner spray halen. Eerst ff op papier testen, alcohol laten vervliegen en checken of het residu / vettige substantie achterlaat. Test dit in de winkel indien mogelijk.

Als je de selector knop heel langzaam van de ene naar de andere stand draait, dus in principe proberen tussen 2 standen bewegen, hoor je dan gekraak of af en toen wel de reverb/echo die in die stand te horen moet zijn??

Oude tape is met name slecht voor de rubbers, koppen en metalen geleiders, omdat het na lange tijd stilstaan daaraan blijft plakken. Dit kan je makkelijk verwijderen/schoonmaken met >95% alcohol / IPA en wattestaafjes.

Back