prijsopgave voor productieklusje

jeroentuitd

Stamgast
Ik werk bij een bedrijf dat telefoons en tablets repareert. We zijn momenteel bezig met het maken van reparatie instructie video's voor bepaalde toestellen. Ik ben gevraagd om hier een achtergrond muziekje voor te maken wat bij elke video zal worden gebruikt.

Mij is ook gevraagd wat hiervoor de kosten zouden zijn. Ik heb eerlijk gezegd geen enkel idee wat ik hier op moet antwoorden. Waarschijnlijk heb ik in een middag wel iets gemaakt, dus ontzettend veel werk heb ik er niet mee. Kan iemand me vertellen wat een redelijke vergoeding voor een dergelijke klus kan zijn?

gr. Jeroen

ik doe het voor twee en een half.... duizend - zonder overdracht van auteurs/uitvoerende recht(en) vanzelfsprekend

het is in principe zo dat je mag vragen wat je wilt.
je moet het gewoon even bedenken wat redelijk is.
zoals je al zei, een middagje, en het is klaar, dus dat zijn de kosten niet.
wat vooral belangrijk is, voor hoeveel wil je afstand oen van een stuk muziek.
en daarbij zijn enkele dingen die de hoofdmoot voeren..
zoals, wordt het gedraaid op de radio?
is het meer iets voor eenmalig gebruik (of enkele keren)
sta je de rechten af?
allemaal vragen die de uiteindelijke prijs bepalen...
maar als ik je verhaal zo lees, dan lijkt 500,- mij best redelijk betaald, maar 250,- ook, en 1000,- ook.....

:mega:

Dat is altijd erg moeilijk wat je kan vragen. Vraag je teveel schrikt het ze misschien af en vraag je te weinig dan doe je jezelf te kort...

Ik vraag altijd wat het budget is, dan heb je een indicatie. Gewoon daar wat bovenop doen, niemand zegt zijn echte budget uiteraard.

Zo'n klusje voor je eigen werkgever kun je natuurlijk niet de hoofdprijs voor vragen. Voor hun is de meerwaarde boven een willekeurige royalty-vrije muzak-track ook maar beperkt natuurlijk, dit gaat om elkaar een lol doen.

Ik zou een eenmalige loonsverhoging van 4% vragen, dit over de jaren uitgesmeerd loopt dit aardig op :-)

Modaal salaris vragen 6 x 20 euro

Of om met een (enigszins) onderbouwde prijs te komen: schat hoeveel uur het je kost. Kijk wat het zou kosten om zoveel uur een bescheiden studio te huren. Vraag die prijs. Kan je op z'n minst uitleggen hoe je op het bedrag komt. Zal op iets van een 200€ komen. De rechten blijven dan wel bij jou.

Hou er rekening mee dat men voor deze toepassing ook zo'n royalty free CD kan kopen met van die zieldodende Blokker instructievideo free jazz op. Dus als jij met een paar duizend afkomt, is de keuze snel gemaakt.

gewoon gratis doen,zal geaprecieerd worden

en het komt je achteraf ten goede

Back