Roland FA-06 vervangen door AKAI MPC Key 37 Gen2 – ervaringen?

Rachid

Ouwe rot
De Roland FA-06 is amper gebruikt vanwege een zware burn-out die ik heb doorgemaakt, waardoor muziek maken op de achtergrond kwam te staan.

Ik maak voornamelijk urban muziek (hiphop, R&B, reggae, reggaeton, etc.). Nu ik weer aan de betere hand ben, ben ik van plan om het muziek maken weer op te pakken.

Ik wil daarom mijn Roland FA-06 verkopen en als vervanger een AKAI MPC Key 37 Gen2 aanschaffen.

Heeft iemand ervaring met beide instrumenten en maakt diegene muziek binnen dezelfde genres als ik? Ik ben benieuwd hoe ze zich tot elkaar verhouden en welke beter geschikt is voor mijn manier van werken.

Better safe than sorry! 😉

Ik heb nog ergens een FA-06 staan en ik gebruik al enige tijd een MPC Key 37.
Weliswaar gen1, maar de verschillen zijn nu ook weer niet zo groot.

Ik heb jaren met plezier de FA-06 gebruikt.
Het was mijn muzikale schetsboek waar ik snel ideetjes kon inspelen en daar de klanken bij zoeken die daar enigszins bij pasten om zo een idee van het geheel te krijgen.
Die ideetjes gebruikte ik later (als ze levensvatbaar waren) en werkte ze uit met mijn andere instrumenten.
Ik vond het ook een goed ding om even lekker een uurtje op weg te spelen.
Hoewel hij zeker niet slecht klinkt is er nooit iets uit de FA-06 in een nummer van mij beland.
Levensvatbare ideeën die ik in de FA-06 opsloeg zijn altijd met andere instrumenten uitgewerkt.

Sinds ik de MPC heb heeft deze de functie van schetsboek overgenomen en omdat hij compacter is dan de FA is het ook mijn controller keyboard voor mijn computer.
De verschillende plugins die je ervoor kunt aanschaffen maken hem breed inzetbaar en de recente update die oscillators toevoegt maken het in mijn ogen ook echt een krachtige synth met veel mogelijkheden.

Nog steeds werk ik mijn ideeën met andere instrumenten, maar regelmatig gebruik ook tracks uit de MPC zelf en soms blijft een nummer zelfs 'MPC only'.
Kortom, de MPC is voor mij een kwalitatieve upgrade geweest die ik vaker en intensiever gebruik.
Dat zit hem voor een deel in de klank, maar voor een belangrijk deel ook in de interface.
Ik vind de bediening van de MPC's een stuk fijner.

Dit gezegd hebbende heb ik ook best goede dingen gehoord die met slechts een FA gemaakt zijn, maar mijn persoonlijke voorkeur lijkt mij inmiddels duidelijk.
Een nadeel van de MPC is misschien het kleinere keyboard en het feit dat de meeste plugins niet gratis zijn en dat kan best oplopen.
Het gebrek aan touchscreen en een weinig intuïtieve interface voor het editen van klanken zijn dan weer een niet onbelangrijk nadeel van de FA.

Bedankt voor je uitgebreide analyse!

Het lijkt mij inderdaad superhandig om met de sequencer in het apparaat snel ideeen om te zetten en later uit te werken op de pc. Dit is tevens één van mijn redenen om het apparaat aan te schaffen, en natuurlijk ook om de interne sounds te gebruiken.

Bij de FA-06 moest ik vaak de handleiding erbij pakken, ondanks dat ik zaken relatief snel doorheb. Ik hoop dat het bij de AKAI andere koek is (lees: gemakkelijker).

Bij de FA-06 zit het met de orkestgeluiden wel snor. Hoe zit dat bij de AKAI?

Ik moest in het begin wel wennen aan de MPC manier van werken en met OS 3 veranderde er veel, maar voor mij ten goede.
Toch kon ik vanaf het begin al redelijk uit de voeten. Ik vind MPC Bible erg behulpzaam.

Wat betreft de orchestrale klanken.
Dat is een kwestie van smaak.
Ik vind de klanken van Studio Strings en Fabric zeker niet slecht en ook de nieuwe Intimite Strings mogen er zijn, maar er zijn ongetwijfeld betere alternatieven.
Ik vind de synth plugins ook niet slecht en zeker bruikbaar, maar het zijn naar mijn mening niet de beste plugins.
Jura bijvoorbeeld is een prima (juno emulatie) synth, maar ik vind de Juno plugin van Roland beter.
De vraag is wat kun jij ermee en ik zelf vraag me af of die verschillen nog zo duidelijk zijn in de mix.

Samengevat: Voor een 'alles in één' apparaat vind ik de MPC een erg breed en zeer bruikbaar klankenpallet hebben.
Voor de losse componenten zijn vast betere alternatieven, maar de combinatie van alles maakt het een krachtige tool voor het maken van muziek.

Ik wacht nog op eventuele andere reacties om tot een slotconclusie te komen. Je hebt me in ieder geval al aardig op weg geholpen.

Bedankt voor de weblink. Die ga ik eens uitpluizen.

Back