microswitches voor SY99, W30, D20, EMU: waar te vinden?

Danny

DAW-less puzzelaar °1967
Hoi collega forummers,

Sinds een tijd beginnen meer en meer van m'n toestellen problemen te geven met de microswitches, je weet wel ... drie tot vier keer duwen op een knop vooraleer de waarde verschijnt en dan meestal nog dubbel of trippel.

Het gaat over de volgende toestellen:
* Yamaha SY99
* Roland W30
* Roland D20
* Emulator E-Four
* Emulator EIV XT Ultra

Weet iemand de specificaties van de benodigde switches (of eventueel typenummers) of waar deze te verkrijgen zijn? Bij Conrad en dergelijke vind ik ze niet (staan natuurlijk ook geen synthtypes bij).

Heeft er ook nog iemand tips over hoe dit aan te pakken? Ik heb nog nooit dergelijke switches gesoldeerd, maar kan wel m'n plan trekken en ga methodisch te werken (heb bv al menig EL-folietje succesvol vervangen). Het is in ieder geval niet m'n favoriete tijdsverdrijf (maak liever muziek) maar omdat de omvang zo groot is, valt het uitbesteden waarschijnlijk buiten mijn budget.

Ik beschik over een 20W soldeerbout en soldeerwiek.

Bedankt op voorhand voor eventuele tips :okdan:

Groetjes,

:doei:
Danny

Foto trekken van de switch (vanbinnen), eventueel afmetingen erbij, dan krijg je een gepast antwoord :)

er zijn vele soorten, en ik kan je waarschijnlijk zeggen welke je nodig hebt, maar ik heb nog geen enkele van die toestelen van dichtbij gezien :)

Roland gebruikt vaak tact switches van 6x6x5mm. Die kunnen 4 of 2 pootjes hebben. 6x6 is de lengte * breedte en 5 is de totale hoogte. Je hebt vele verschillende (bijvoorbeeld ook 4,3mm hoog en 6mm enz) maar meestal is het bij Roland 6x6x5

Met 4 pootjes zijn ze echter overal te koop maar met 2 pootjes moet je goed zoeken ben ik achter gekomen.

Als je haast hebt en ze snel en redelijk goedkoop in Nederland wil kopen: Vanallesenmeer.nl (15 cent per stuk voor de 2 pins)

Ik heb laatst 200 6x6x5 2 pin switches op Ebay in China besteld. Kostte geen drol: iets van 3 cent per stuk. Duurde wel 5 of 6 weken voordat ze er waren.

Die Ebay en Vanallesismeer switches zijn qua uiterlijk identiek aan de originele maar ze maken een harder klik geluid dan de originele (alps) switches. Zal kwalitatief wel niet hetzelfde zijn maar ze doen het prima. Of ze ook 20 jaar meegaan gaan we vanzelf meemaken :-)

Ik vervang ze meestal gelijk allemaal bij een synthesizer als er een hoop niet meer werken. Anders blijf je hem open maken 8> Als je bij bijvoorbeeld nummer 1 t/m 8 knoppen alleen knopje 2 en 6 vervangt kan je daarna wel erg makkelijk horen (en voelen) welke nieuw zijn.

Laatst gewijzigd:
@RVOOH: Ik zie het niet zitten om eerst alle opgesomde instrumenten te demonteren en dan een zoektocht te beginnen ;).

@AudioCollage: wilde ik inderdaad al wel doen, maar ik denk dat de meeste toestellen hun ouderdom tegen hebben, dus gelijk vervangen lijkt me zeker op lange termijn voordeliger.

@XV88: door jouw toedoen door opgeven van de afmetingen ben ik terecht gekomen op de volgende site: http://www.synth-parts.com. *D
Daar vind ik tactile switches terug voor de W30 en SY99. De D20 staat er niet tussen maar als ik dan zie dat een D50/70 ook 6x6x5 gebruiken, zal dat waarschijnlijk voor de D20 ook wel zo zijn.

Heeft iemand van het forum al ervaringen met http://www.synth-parts.com? Of zijn er andere sites waar gelijkaardige switches te vinden zijn? Alle tips zijn welkom :halleluja

Alleen de beide EMULATORS blijven dan nog een beetje een vraagteken. :?

Bedankt voor het meedenken en de tips tot nu toe.

Danny

Oppassen met het kopen van tact switches als ze niet expliciet aangeboden voor het instrument.
Er is veel remake in omloop dat er het zelfde uitziet maar dan net het niet is.
Er zitten ook hele subtiele verschillen tussen tact switches die op het oog hetzelfde zijn.

Een goed bron voor tact switches is vintage planet on ebay.
Senso heeft er zowat een levenswerk van gemaakt om door de jaren heen tact switches voor veel synth's
te verkrijgen.

http://www.ebay.com/sch/vintage_planet/m.html?item=191127305020&hash=item2c80133b3c%3Ag%3A8GwAAMXQ74JTQGpF&rt=nc&_trksid=p2047675.l2562

Zoek door de lijst of tik op ebay.com in wat je wil. Dan kom je vintage planet vaak tegen. Herkenbaar aan het zakje en het roze schuim waar de switches op geprikt zijn.

Laatst gewijzigd:
Ik heb wel een D-5, D-50 en D-70 uit elkaar gehad en daar zitten volgens mij 6x6x5 2 pins tact switches in.

Je kan ze inderdaad bij VintagePlanet ook kopen. Je hebt dan de originele maar ze zijn wel redelijk kostbaar. Nu zitten er niet zoveel knopjes op een D-20 maar goed :-) Als ik zo op Ebay kijk betaal je al snel 50 a 75 cent per switch. Da's bij bijvoorbeeld een JV-1000 moeten kiezen tussen 3 euro (voor China's) of 30 euro (voor originele) om ze allemaal te vervangen.

Je kan de originele Alps ook op Mouser.com oid bestellen dan kosten ze ook maar iets van 10 cent per stuk maar dan heb je weer orderkosten en verzendkosten waardoor het vaak niet interessant is.

Die switches van Vanallesenmeer maken hetzelfde (hardere) klikgeluidje als die uit China maar beide werken tot nu toe al jaren prima in een aantal van mijn synths. Belangrijkste is dat de maatvoering exact klopt.

Hieronder een restauratie verslagje van die D-5. Kan je een beetje zien wat je kan verwachten als die D-20 uit elkaar haalt :-)

https://synthsandkeyboards.wordpress.com/2015/02/01/roland-d-5-linear-synthesizer/

Edit: ik heb even in de servicemanual van de D-20 gekeken maar ik kijk er overheen of het staat er niet in maar ik kan niet uitvinden welke tact switches erin zitten.

@XV88:
Ja, je hebt een punt aangaande de kosten.
Die maatvoering is inderdaad cruxiaal. 1/10 millimeter kan zelfs van belang zijn.
Daarom moet je het origineel met de vervanging met een schuifmaat opmeten (met een analoge schuifmaat kan je 1/20 millimeter nauwkeurig meten - luie mensen gebruiken een digitale ;-).

Net een TR606. Moesten de tactswitches van vervangen worden.
Had 100 stuks uit China voor iets van 3,- USD. Bleek het rechthoekig palletje waarover de knopjes geschoven moeten worden 1/10 millimeter te breed te zijn. Met geen mogelijkheid erop te schuiven.
Dus toen maar de originele ALPS erin. Ja, dat setje kost 15,50 EUR voor 21 stuks.

Net een TR606. Moesten de tactswitches van vervangen worden.
Had 100 stuks uit China voor iets van 3,- USD. Bleek het rechthoekig palletje waarover de knopjes geschoven moeten worden 1/10 millimeter te breed te zijn. Met geen mogelijkheid erop te schuiven.
Dus toen maar de originele ALPS erin. Ja, dat setje kost 15,50 EUR voor 21 stuks.

beter ipv originele de ALPS SKQE reeks erin gestoken, dan ging het nooit meer stuk (gesloten ontwerp) en voor het prijsverschil moet je het niet laten

die brol uit china is na een paar jaar zo kapot als iets... dat doe je gewoon niet.

Ja, dat setje kost 15,50 EUR voor 21 stuks.

Bij een 606 nog net te doen, bij een D20 zou ik al twijfelen over dat bedrag. Dan moet je 'm wel erg graag willen hebben :W Komt vast ook nog verzendkosten bij...

Bij de zwarte Roland panels is eigenlijk alleen de hoogte van de switches belang, zodat de plastic knopjes bij de switch komen, en lekker klikken. Bij het systeem dat ze daar gebruiken is de breedte niet zo'n issue.

Ik heb voor de W30, S10 en S50 bijvoorbeeld prima ervaring met die van EOO.
EOO verkoopt overigens ook de twee-potige.

De meeste groothandel sites geven hoeveelheidskorting,
ziehier wat een verschil als je er 100 koopt:

1: € 1,09
50: € 0,853
100: € 0,339
500: € 0,261
1.000: € 0,242
2.000: € 0,222
4.000: € 0,203

@Rvooh:
Ben ik met je eens in zoverre dat het niet per definitie zo is dat de schakelaars die in China geproduceerd worden meteen 'brol' is. Als je tact switches open sloopt, dan blijk het allemaal simpel in elkaar te zitten. Dat is toch niet zo moeilijk om na te maken.
Desalnietemin onderzoek ik alle opties.

Verschil tussen goedkope en Alps zal ongetwijfeld de materiaalkeuze zijn binnenin. Dure zullen misschien wel goldplated zijn en goedkope verzilverd of nog een goedkopere optie. Ik zie op de site van Alps dat die ALPS SKQE series een levensduur van 10 MILJOEN kliks heeft.. zo vaak ga jij die knopjes niet indrukken 8)

Heb je een dure synthesizer dan zou ik ook eerder opteren voor originele. Voor een D-20 met een dagwaarde van misschien 75 euro zou ik geen 30 euro aan tact switches uitgeven.

Wellicht ook belangrijk hoe de synth gebruikt wordt: staat hij altijd thuis in een verwarmde ruimte of gaat ie in een flightcase het hele land door. Ik kan me voorstellen dat bij de laatste optie de switches meer te lijden hebben door temperatuur en luchtvochtigheid verschillen. Ik heb een tijdje terug een JD-800 gekocht die jaren ongebruikt in een garage in z'n flightcase had gezeten. Die was aardig roestig van binnen :L

als je 3 euro betaalt voor 100 switches dat weet je het toch ook wel..
daarin geloven is gewoon naïef.. (edit: ja tuurlijk.. in china maken ze ook goede dingen, maar dat zal je dan ook aan de prijs merken)

Ik heb zo vroeger eens de switches in mijn 303 vervangen door dergelijke rommel. Op het zicht zagen ze er perfect uit.. Ik heb (ze hebben) het niet veel langer dan 1 jaar volgehouden voor dat ze dubbel gingen triggeren, enorm lastig in een 303 kan ik je verzekeren.. Waste of time and money. Vervangen door alps (sealed versie bestond toen nog niet) en plastic dustcover geplaatst en ze gaan nog steeds mee.. 10 jaar later.

De prijs van een toestel gaat me niets aan, wel hoe vaak ik het gebruik. Het moet dus niet alleen lang meegaan, maar ook gewoon goed aanvoelen ofte prettig in gebruik zijn.. En dus geen pokkeherrie maken! Met alps zit je gewoon altijd goed.
Voorbeeldje:

Wat een verademing.. Of heb ik nu OCD?

Het is fijn dat er mensen zijn die hun ervaringen delen met de tactile switches van diverse afkomst.
Het gaat bij de meeste switches overigens niet over vergulde of verzilverde contacten. Dat zijn ze meestal niet. Slijten doen ze hoe dan ook allemaal.

Bedankt voor alle reacties tot nu toe guys :okdan:

Ik ben nog steeds de eerste eigenaar van de D20 (nieuw gekocht eind jaren 80) en ook al kan ie niet zó ontzettend veel, hij brengt met een aantal geluiden de typische sfeer in m'n nummers die me eigen zijn. Daarom wil ik er toch wel wat in investeren, ook al lijkt het voor sommigen misschien niet zo nuttig.

Ik ben trouwens van plan om sowieso voor de ALPS te gaan. Ik wil in de eerste plaats terug de betrouwbaarheid die er origineel was. Die keuze wordt ook ingegeven door het feit dat ik deze handelingen in 6 synths of samplers moet gaan uitvoeren en dus best wat werk is (zeker het demonteren en terug in mekaar zetten). Ik heb weinig zin om dit eens om de vier à vijf jaar opnieuw te moeten gaan doen. Mijn hobby is muziek maken en geen electronica :).

@XV88: bedankt voor dat verslagje van de D5. Ik zal de D20 toch eens open gooien om te kijken of het nu 4 of 2 pins microswitches zijn. De W30, D50 en D70 zijn volgens die synth-parts.com 4 pins, maar ik zou er niet van verschieten dat de D20 2 pins is (die leunt dichter tegen de D5 aan dan tegen de D50).

Trouwens, niemand ervaringen met die website http://www.synth-parts.com? Deze lijkt me interessant omdat er onderandere ook de veel gezochte batterijen CR2032 met pootjes voor bv Yamaha's verkocht worden. Ik weet dat er allerhande bricoleeroplossingen zijn voor batterijhouders, maar mij lijkt zo'n originele batterij toch nog steeds het properste.

Danny

Ken die site niet. wel interessant..!

Aangezien jij redelijk wat nodig hebt bestel je best op mouser denk ik (ivm hoeveelheidskorting)

Ik heb de tips die hier doorgegeven werden nog eens allemaal doorlopen en een deel zal bij Vintage Planet via eBay gekocht worden. Daar heb ik de switches voor D20, W30 en SY99 terug kunnen vinden ( met dank aan MarcMarc :okdan: ).

De soldeerbatterijen CR2032 voor de Yamaha's worden bij Synth-Parts.com besteld.

Bedankt allemaal voor de heel nuttige info ... top. :biertje:

Danny

Back