Nord Lead 4 + Extern effecten bakje

Alterkraft

Stamgast
Gegroet,

Ik vroeg mij af in welke mate deze NL4 wordt gemanipuleerd door dit extern stuk hardware. Het klinkt als tremelo in mijn oren, maar wordt alsook met detune een dikke sound en terug zacht. Mijn hardware kennis rijkt helemaal niet ver, maar de sound vind ik enorm interessant. Alsook de manier waarop de NL4 via een ander apparaat wordt aangestuurd (freq, detune, enzv)... (midi?)?

Kan iemand mij hierop toelichten?

Dank bij voorbaat.

Tom

Last edited by a moderator:
Synth is inderdaad een NL2x, geen 4.

Het effect kastje doet niet zoveel. Voor zover ik kan zien is het een Reverb pedaaltje van Boss (digitaal).
De interessante modulaties die je bedoelt, kun je vrij makkelijk voor elkaar krijgen met LFO's.

De 'tremolo', zoals je het noemt, is een modulatie van de pitch. Vibrato dus. LFO op de OSC pitch met een vrij snelle rate en vrij hoge depth. Verder speelt 'ie wat met de hoeveelheid reverb en natuurlijk met de filter. Het basisgeluid van die chords is verder bizar simpel: Envelope op de VCA is vooral korte attack, met een lange release. Dat zenuwachtige maar coole melodietje in de hele track (sequence) zal ook wel uit de NL2x komen. Is wel vooraf opgenomen!

Houdt er verder rekening mee dat je waarschijnlijk ook wel wat vooraf opgenomen materiaal hoort. Dat wordt getweaked in Ableton en bestuurd met de Livid midi controller.

Hoop dat je er wat mee kan!
GrtZ

Back